הממשל האמריקני לנתניהו: רסן את שטייניץ; הטלת תמלוגים על תגליות גז מסכנת את פרויקט תמר

שגרירות ארה"ב בישראל מזהירה את שר האוצר כי הטלת תמלוגים עלולה לסכן גם השקעות אמריקניות בישראל בכלל ■ נובל אנרג'י, השותפה האמריקנית בתגלית "תמר", שקלה להודיע על הקפאת פעילותה בישראל בעקבות מהלכי שטייניץ

גורמים אמריקנים בכירים העבירו בימים האחרונים ללשכת רה"מ מסרים המביעים דאגה מיוזמת שר האוצר יובל שטייניץ לבחון מחדש את התמלוגים שגובה המדינה על תגליות נפט וגז, על רקע השקעותיה של נובל אנרג'י האמריקנית בקידוח תמר ובחיפושי נפט וגז בשטחים הסמוכים. נתניהו קיבל פניות מסנטורים וחברי קונגרס והנושא אמור לעלות לדיון בוועידת מדינות ה-OECD הקרובה.

ל"גלובס" נודע כי נובל אנרג'י, השותפה האמריקנית בתגלית "תמר", שקלה להודיע על הקפאת פעילותה בישראל בעקבות הודעת שטייניץ על הקמת הוועדה הציבורית שתבחן את מדיניות התמלוגים. האמריקנים מודאגים במיוחד מסירוב שטייניץ להתחייב בפומבי כי הוועדה תימנע מלדון בהגדלה רטרואקטיבית של התמלוגים על רישיונות ותגליות גז קיימים ובראשם קידוח תמר.

גורמים בשותפות "תמר" אמרו ל"גלובס" כי התנהלות שר האוצר מעידה על "חובבנות וחוסר ניסיון" וכבר גרמה נזק ממשי לפרויקט בכך שהיא מעכבת את השלמת הסגירה הפיננסית שלו. בשותפות הביעו חשש כי הבנקים הזרים, ובהם HSBC, ברקליס ודויטשה בנק, יימנעו מלחתום על חבילת המימון לפרויקט, שהיקפו כ-2.8 מיליארד דולר, עד להבהרת מדיניות התמלוגים של המדינה.

ל"גלובס" הגיע מכתב חריף שנשלח לאחרונה לשטייניץ ע"י שגרירות ארה"ב בישראל. העתק נשלח גם ללשכת רה"מ. ממלא מקום השגריר בישראל מרק סיברס כותב לשטייניץ כי סירובו להגביל את מנדט הוועדה לרישיונות ותגליות עתידיים "מקעקע את האמון במערכת הפיסקאלית הישראלית ויוצר חסמים להשקעות זרות בישראל".

לדברי סיברס, "סקטור הגז והנפט אינו יכול לסבול אי ודאות בנושא כה מרכזי. המשקיעים עלולים למשוך את השקעותיהם בפרויקטים הנמצאים בשלבים ראשוניים. אווירת חוסר הוודאות עלולה לפגוע בהשקעות הזרות בישראל". שטייניץ לא הגיב עד היום למכתב אך בלשכתו אמרו כי נמסרה תגובה בעל פה. גורמים בלשכתו דחו את הטענות האמריקניות.

מלשכת רה"מ נמסר כי נתניהו יקיים בקרוב דיון בנושא בהשתתפות שרי האוצר והתשתיות, לאחר ששר התשתיות הבהיר כי יוזמת שטייניץ תפגע באופן חמור באינטרסים לאומיים.

נובל אנרג'י שקלה להכריז על הקפאת השקעותיה בישראל בפברואר האחרון בעקבות פרסומים על כוונת שטייניץ לבחון מחדש את מדיניות התמלוגים. לבסוף נסוגה בהשפעת שותפותיה הישראליות דלק, ישראמקו ודור שטענו כי הדבר יביא להתבצרות כל צד בעמדותיו ולהקפאת הפרויקט.

גורמים בשותפות אמרו ל"גלובס" כי "האמריקנים בלחץ. נובל עומדת רגע לפני השקעת סכומי עתק ואולי זה בכלל לא כדאי לה". בנוסף ציינו כי נובל היא החברה הבינלאומית הגדולה היחידה המוכנה לפעול בישראל מ-1998 למרות לחצים פוליטיים כבדים מהעולם הערבי.

22
 22