יפר את האיזון בשוק? מכרז הסלולר הגדול יוצא לדרך

מדובר במכרז החשכ"ל לשירותי סלולר עבור כלל משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות בהיקף שיא של יותר מ-100 אלף מנויים ■ המכרז יכלול דרישה רוחבית מהזכיין החדש לקבלת שירותי סלולר ואינטרנט סלולרי

משרד האוצר עומד להוציא בימים הקרובים מכרז ענק לשירותי סלולר עבור כלל משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות, בהיקף שיא של בין 100-150 אלף מנויי סלולר. מדובר במכרז הסלולר הגדול ביותר בארץ, שיהיו לו השלכות מהותיות על שוק הסלולר.

הזכיין הנוכחי שמספק את השירותים לגופים אלה הוא חברת פלאפון. מדובר על כ-70 אלף מנויים, לא כולל בני משפחות. הגידול בהיקף המנויים נובע ככל הנראה מצירופם של גופים ממשלתיים רבים אשר לא השתתפו במכרז הנוכחי.

המכרז יכלול דרישה רוחבית לקבלת שירותים מזכיין חדש שיספק את כלל צורכי הסלולר של המדינה, וגם את כלל צורכי הדאטה (אינטרנט סלולרי) אשר צפויים לגדול ולהתרחב מאוד בשנים הקרובות.

בהסכם הנוכחי פלאפון גובה ממשרדי הממשלה מחירים מגוחכים של 7 אג' לדקה ודמי שימוש בהחזר מלא (בפועל אפס), כולל סבסוד מכשירים באופן מלא ושימושי דאטה בעלויות מופחתות באופן משמעותי. בנוסף נהנית המדינה מהחזר אפקטיבי של דקות השיחה היוצאות מהמרכזיות שבידיה, כך שלמעשה היא חוסכת מאות מיליוני שקלים נוספים בכך שאינה משלמת תעריפי קישוריות לספק הנוכחי. החברה שמלווה את המכרז היא חברת TCM.

מכרז מפר איזון

אין ספק שלמכרז הנוכחי יש פוטנציאל להפר את האיזון בשוק. בשל היקף המנויים הרחב בצורה משמעותית, כל הפסד של חברת פלאפון לחברה אחרת עשוי לגרור תגובות קשות מצדה, עד כדי כך שפלאפון תיאלץ לפצות על היקף המנויים שתאבד בדרך של גיוס לקוחות חדשים במחירים נמוכים. למשל, אם סלקום תזכה במחיר של 10 אג', תפנה פלאפון ללקוחות סלקום ותציע להם לעבור אליה במחירים של 14 אג' לדקה (היום בשוק העסקי המחירים המקובלים הם 18-20 אג'). בכך תיצור פלאפון זעזוע בשוק ותוודא שהיא מחזירה את היקף המנויים שאיבדה, וברווחיות גבוהה יותר.

מקשה על החברות להתנגד ל-NERA

בנוסף, עלויות ההשקעה לזכיין החדש למטרת מימוש ההסכם החדש מוערכות ב-40-60 מיליון דולר בשנה הראשונה.

ככל שהמחיר שיינתן במכרז יהיה נמוך יותר, כך יהיה קשה יותר לחברות הסלולר להתנגד למסקנות של חברת NERA בדבר הפחתת תעריפי הקישוריות. יציאת המכרז בעיתוי זה עלולה לגרום לייקור תעריפים לחשכ"ל, שוקי אורן, דבר אשר עשוי להגדיל משמעותית את הוצאות הממשלה בשנים הקרובות.

כידוע תעריפי הקישוריות עומדים לרדת לרמה של 4.14 אג', כך שמחיר של 7 אג' לדקה כפי שמשלמים היום (כשהקישוריות היא 25 אג') לא נראה ריאלי.

נודע כי מנגנון בחירת הספק יהיה דומה למכרזים הקודמים, שהתבססו על מערכת אינטרנטית (מכרז מקוון) שתבטיח שהספק שייתן את ההצעה הכי זולה הוא שיזכה.