הערכות: המשט לעזה יעלה למשק הישראלי עשרות מיליוני ש'

(עדכונים שוטפים) - בדרך להתנגשות: המשט לעזה יצא מקפריסין, חיל הים נערך ■ מתקן הכליאה שימתין ל-700 הפעילים בנמל אשדוד עלה למערכת הביטחון כ-3 מיליון שקל ■ המתקן כולל חדרי VIP לחברי כנסת

בדרך להתנגשות: המשט לעזה חידש הבוקר (א') את מסעו לכיוון הרצועה, לאחר שהתעכב בקפריסין בגלל תקלות טכניות ואחרות. חמש ספינות ועליהן מאות פעילים למען עזה ו-10 אלף טון סיוע הומניטרי לרצועה יצאו מקפריסין ועל פי ראשי המשט - הן צפויות להגיע לאזורנו אחרי השעה 16:00.

ספינה אחת מהמשט נשארה לעגון בקפריסין, זאת לאור העובדה שהתקלות בה עדיין לא תוקנו. עם זאת, ראשי המשט שוקלים כעת לשלוח "גל שני" של סיוע אחרי הגעתו של המשט הראשון. "הגל השני, בו תשולב גם הספינה שהגיעה מאירלנד, צפוי להגיע ביום שלישי", אמרה אחת מראשי המשט, אודרי בומס, לסוכנות הידיעות הצרפתית.

בישראל נמשכת ההיערכות למעצר הספינות לקראת הגעתן לעזה. בבסיס חיל הים בחיפה הושלמו כבר ההכנות לקראת יציאתן של הספינות לים, ועליהן לוחמי הקומנדו הימי וסוהרי יחידת "מצדה" של שירות בתי הסוהר. החיילים הונחו לנהוג באיפוק, אך לנקוט בכל האמצעים לעצור את המשט.

בסוף השבוע ביקר שר החוץ אביגדור ליברמן במשרד החוץ ונכח בהערכת מצב מול חיל הים בנושא. במהלך ביקורו אמר ליברמן כי אין משבר הומניטרי בעזה, ועל אף פשעי שלטון חמאס והירי לעבר ישראל, ישראל נוהגת בצורה הומניטרית ביותר ומאפשרת להכניס לעזה אלפי טונות של מוצרים וציוד הומניטרי. "זהו ניסיון לפעולת תעמולה אלימה נגד ישראל", אמר ליברמן. "ישראל לא תאפשר פגיעה בריבונותה בכל מקום - בים, באוויר או ביבשה".

גם בחמאס נערכים להגעת המשט

בין משתתפי המשט ניתן למצוא גם את ח"כ חנין זועבי מבל"ד, עליה מתחה ביקורת ח"כ מירי רגב (הליכוד). "אם היא רוצה, שתעבור לחמאס", אמרה רגב בראיון לרשת ב'. "לא ייתכן שהיא תקבל משכורת ממדינת ישראל - ותפעל נגד המדינה".

מטבע הדברים, גם חמאס נערך להגעת המשט לרצועה, ובמסגרת המאבק על דעת הקהל העולמית ערכו שם תרגיל ימי הפגנתי - לקראת אפשרות של התנגשויות עם חיילי צה"ל. בחמאס, וכן במשט עצמו ישאפו לתעד את המפגש עם הכוחות הישראליים באור יום, על מנת ששידור התמונות בעולם יהיה ברור יותר. המטרה ברורה: לעורר פרובוקציה גדולה ככל שניתן.

הנזק: עשרות מיליוני שקלים

המשט יעלה למשק עשרות מיליוני שקלים, כך מסר ל"גלובס" גורם בכיר במשרד הביטחון. על פי הנתונים הקיימים, רק מתקן הכליאה שימתין לכ-700 הפעילים הפרו-פלסטינים בנמל אשדוד עלה למערכת הביטחון כ-3 מיליון שקל. המתקן כולל אוהלים, מערכת מים, שירותים כימיים, חדר אוכל, מזגנים, מכונות שיקוף, שירותי קייטרינג, עמדה של משרד הפנים, עמדה לטיפול רפואי וחדרי ‏‏VIP‏,‏ שכן בין הפעילים נמנים חברי פרלמנט.

"ההערכה במערכת הביטחון היא כי הפעילים ינסו למשוך את המחאה כמה שיותר זמן, ולכן העלויות רק יגדלו. המתקן הוא הכסף הקטן", אמר הבכיר. אם הפעילים יתעקשו להישאר עצורים בישראל, מערכת הביטחון תיאלץ למצוא פתרון לינה ואוכל, מה שעולה לא מעט, בעיקר כי מדובר במספר גדול של אנשים. פעילים אשר יבקשו לא להישאר בישראל יועברו לשדה התעופה בן-גוריון ויועלו על המטוס אל בתיהם, ועלות הטיסה גם היא תהיה על חשבון תקציב המדינה.

לאחר שחיל הים ישתלט על הספינות הוא צפוי להפוך לאחראי עליהן, מה שאומר טיפול בפינוי רציפים, שינוע, קשירה, שמירה וביטוח, דהיינו כמה מיליוני שקלים נוספים. עלויות נוספות צפויות מהטיפול במוצרים שיגיעו בתוך הספינות, שכן הוחלט כי יאפשרו את הגעת הסיוע לרצועה. לדוגמה, שינוע מנות דם מצריך משאיות עם מערכת קירור. בנוסף הוחלט כי כל המבצע ילווה במסוקים ומזל"טים, כאשר עלות שעת טיסת מסוק נאמדת בכ-50 אלף שקל.

"רק אחרי שכל הסיפור הזה יסתיים נוכל לדעת באמת כמה זה עלה לנו", סיכם הבכיר.‏‏‎