אחד המאבקים הגדולים יצא לדרך: מתי וכמה ישלמו מחפשי הגז תמלוגים למדינה?

תשובה רוצה להחריג את השטחים סביב תמר, שטייניץ מתנגד ■ עמדת שר האוצר מנוגדת לעמדות משרד התשתיות, האוצר ולשכת ראש הממשלה, שלפיהן אין לשנות מדיניות תמלוגים בשטחים שבהם הושקעו כספים רבים ■ שטייניץ: "מסקנות ועדת שישינסקי יחולו על תגליות מכאן ולהבא"

שר האוצר יובל שטייניץ תומך בהגדלת התמלוגים למדינה על כל השטחים שבהם לא נתגלה עד כה גז טבעי או נפט, כך נודע ל"גלובס".

עמדה זו מנוגדת לעמדות שהביעו בעבר שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו ולשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

העמדה אף אינה עולה בקנה אחד עם הצהרות רשמיות של משרד האוצר ועם עמדות שהשמיעו דרגים מקצועיים אחרים במשרד, שלפיהן אין לשנות את מדיניות התמלוגים בשטחי רישיונות שבהם נערכו סקרים סיסמיים והושקעו כספים רבים.

הוועדה הציבורית לבחינת המדיניות הפיסקאלית בתחום חיפושי הנפט והגז בראשות פרופ' איתן שישינסקי התכנסה היום לישיבתה הראשונה. לקראת הישיבה אמרו הבוקר גורמים באוצר כי נשקלת עדיין האפשרות להכליל גם את תגליות הגז הטבעי "דלית" ו"תמר" במסגרת מנדט הוועדה. ישיבת הוועדה הסתיימה ללא החלטה בנושא היקף הסמכות של הוועדה.

מעמד של חזקות

ואולם ל"גלובס" נודע כי עמדת השר שטייניץ היא שאין לשנות את מדיניות התמלוגים במקומות שבהם התגלה גז.

מקומות אלה, ובראשם תגליות תמר ודלית, זוכים למעמד של חזקות (Lease) ממשרד התשתיות. לעומת זאת, שטייניץ תומך בהעלאת התמלוגים למדינה בכל שאר השטחים, כלומר בכל שטחי הרישיונות (License) וההיתרים (Permits). בראיון טלוויזיוני לערוץ 1 הסביר שטייניץ כי "הבהרתי עם הפרסום על הקמת הוועדה שהמסקנות, אם יהיו שינויים (במשטר המסים והתמלוגים, ע"ב), יחולו על תגליות מכאן ולהבא".

עמדתו של שטייניץ מובילה להתנגשות בינו ובין השותפות בתגלית תמר, ערב פרסום ממצאי הסקר התלת-ממדי הנרחב שנערך באזורים שסביב תמר (ראה איור). עמדתן של השותפות היא שיש להחריג מהמנדט של הוועדה את שטחי הרישיונות שבהם בוצע הסקר, שעלותו נאמדת בכ-25 מיליון דולר. השטחים שבהם נערך הסקר כוללים את רישיונות רציו-ים ובכללם מבנה לוויתן, שטחי רישיונות אלון ורות וכן בלוק 12 בשטחה הימי של קפריסין.

העמימות גורמת נזק ישיר

השותפות בקידוח טוענות כי האי בהירות סביב גורל השטחים גורמת נזק ישיר ומיידי לפיתוח תגלית "תמר". לצורך השגת מימון הביניים לפרויקט בהיקף 600 מיליון דולר, נדרשות השותפות הישראליות להציג לבנקים הזרים המלווים אומדן של שוויים של שטחי רישיונות הקידוח.

ללא אומדן שווי זה, חוששות השותפות בקידוחים, לא ניתן יהיה להשלים את הסגירה הפיננסית והפרויקט כולו עלול להתעכב. יו"ר דלק אנרגיה יורם טורבוביץ' התייחס לעניין זה בראיון בלעדי ל"גלובס" בשבוע שעבר כשאמר כי "אילו אני במקום הבנקים, ואני צריך להעריך את שווי הנכסים שמשמשים ביטחון להלוואה שאני נותן, אז הערך של הנכסים האלה נגזר, לטוב ולרע, מכל המשתנים הכלכליים ובכלל זה משטר התמלוגים".

בנוסף, טען טורבוביץ', במהלך פגישות שקיימו עם בכירים באוצר בשלב הדיו-דיליג'נס (בדיקת נאותות), נאמר לבנקים הזרים במפורש כי אין סיכוי לשינוי רטרואקטיבי במשטר התמלוגים.

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה כי "שר האוצר או מי מטעמו לא הציגו כל עמדה בפני ועדת שישינסקי".

33
 33