רקע: מיהו ארגון IHH שעמד מאחורי האלימות במשט לעזה?

הארגון הטורקי עוסק בפעילות הומניטרית ביותר מ-100 מדינות בעולם, אך גם קשור לארגוני טרור בחלק מהמקומות בהם הוא פועל

שר הביטחון אהוד ברק ובכירי מערכת הביטחון האשימו היום (ב') את ארגון IHH באחריות לאלימות באוניה "מרמרה" במסגרת השתלטות חיל הים על המשט לעזה. הארגון הטורקי IHH, בראושו עומד בולנט ילדרים, מוגדר כארגון הומניטרי טורקי שהוקם ב-1995 במהלך המלחמה בבוסניה. הארגון פעיל ביותר מ-100 מדינות.

IHH (רש"ת: Humanitarian Relief Foundat) פועל כארגון סיוע הומניטרי, אך הוא הואשם בעבר על ידי גורמים שונים במתן תמיכה מוסווית לפעילות טרור. המכון ללימודי יחסים בינלאומיים בדנמרק פרסם ב-2006 מאמר של החוקר האמריקני אוון קולמן, שטען כי IHH תומך במקרים מסוימים בארגוני טרור ובפעולות טרור, בנוסף לפעילות ההומניטרית שלו.

קולמן האשים את ה-IHH בסיוע לארגוני הטרור הסונים בעיראק וציין גם פשיטה של המשטרה הטורקית ב-2007 על משרדי הארגון באיסטנבול, בה נמצאו כלי נשק, חומרי נפץ והוראות להכנת מטעני חבלה.

במערכת הביטחון בישראל קושרים קשר הדוק בין IHH לארגוני טרור כגון האחים המוסלמים וחמאס. בראש סניף IHH בעזה עומד מחמד כאיא. במרכז המידע למודיעין וטרור, למשל, מאשימים כי לצד הפעילות ההומניטרית של IHH ברצועת עזה ובגדה המערבית, הארגון מסייע באופן ברור לחמאס.

"ארגון IHH מסייע לארגוני טרור בעלי אופי אסלאמי-רדיקלי, כשבשנים האחרונות בולט הסיוע שהארגון מגיש לחמאס (במסגרת 'קואליציית הצדקה')", נכתב באתר המרכז למידע של המרכז למורשת המודיעין. "בידינו מידע מהימן, כי הארגון העניק בעבר סיוע לוגיסטי ומימון כספי גם לגורמי ג'יהאד עולמי".