"ניו-יורק טיימס": המשט לעזה אורגן ע"י האנשים שהעלו את ארדואן לשלטון בטורקיה; קשר ישיר לחמאס

דובר צה"ל טוען: "על סיפונה של המרמרה הייתה קבוצה של כ-40 שכירי חרב מאל-קאעידה" ■ הכתבה ב"טיימס" מנתחת לעומק את ארגון "Free Gaza" והקשר שלו ל-IHH הטורקי ■ ובינתיים, במלחמת ההסברה: דובר צה"ל תופס הובלה ב-YouTube, צפו בסרטונים החדשים

מלחמת ההסברה בעקבות ההשתלטות על המשט לעזה בעיצומה, והיום (ד') מפרסם העיתון "ניו יורק טיימס" כתבת שער באתר האינטרנט שלו אשר כותרתה "כספים מטורקיה סייעו לממן את הקבוצה שבחנה את המצור על עזה".

הכתבה בולטת באובייקטיביות שלה ומנתחת לעומק את ארגון "Free Gaza" והקשר שלו ל-IHH הטורקי, בניגוד לדיווחים ביום הראשון להשתלטות על המשט, אשר הסתמכו על כלי תקשורת טורקיים ואז על דיווחים מאתר האינטרנט של "Free Gaza" עצמו. כזכור, אותו ארגון טען תחילה כי חיל הים הרג כ-20 "פעילי שלום", מה שלאחר מכן התברר כדיווח שגוי.

"הפכנו למפורסמים", אמר עומאר פארוק, מראשי ארגון IHH לעיתון "ניו יורק טיימס"."אנו מודים מאוד לרשויות בישראל".

באתר דובר צה"ל הרשמי, אגב, נכתב היום כי "על סיפונה של ספינת המשט לעזה, "מאווי מרמרה", הייתה קבוצה של כ-40 בני אדם ללא תעודות זיהוי, שכירי-חרב המשתייכים לארגון הטרור אל-קאעידה. כך נחשף בישיבת הקבינט הביטחוני שהתכנסה אתמול (שלישי) לדיון מיוחד".

רקע: מיהו ארגון IHH שעמד מאחורי המשט לעזה?

ובחזרה לכתבה ב"טיימס". ראשי ה-IHH טוענים כי הארגון ממומן על ידי תרומות המגיעות מהאוכלוסיה הדתית-מוסלמית בטורקיה - הפלג החברתי בטורקיה שהעלה את רג'פ-טאיפ ארדואן לשלטון.

ה"טיימס" חושף גם את הקשר של הארגון לגורמים ממשלתיים בטורקיה, למרות שהוא מוגדר באופן רשמי כארגון לא-ממשלתי. כך, למשל, האוניה "בלו מרמרה", שם התנהלה הדרמה והפגנת האלימות נגד לוחמי חיל הים, נרכשה מחברה ממשלתית באיסטנבול ושוויה 1.8 מיליון דולר.

בכתבה של ה"טיימס" ניכרת בבירור פעילות ההסברה הישראלית, שבמקרה זה נשאה פרי. לפי הכתבה, הארגון הפרו-ישראלי "Israel Project" שלח לינק לאתר אינטרנט החושף את פרצופו האמיתי של ה-IHH, כארגון אנטי-מערבי ואיסלאמי רדיקלי התומך גם בחמאס.

"זהו ארגון צדקה איסלאמי, די פנדומנטליסטי, וקרוב לחמאס", אמר ל"טיימס" הנרי ברקי, פרופסור בחוג ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת Lehigh. "הם אומרים שהם עוסקים בפעילות צדקה אך בפועל הם הואשמו בפעילויות אחרות, והרטוריקה שלהם היא נגד ישראל ונגד יהודים".

גרטה ברלין, דוברת הארגון "Free Gaza" שהייתה נשואה בעברה הן ליהודי-אמריקני והן לפלסטיני, סיפרה ל"טיימס" על תחילת דרכו של הארגון ב-2006: "שאלנו את עצמנו, כיצד נוכל לשנות? ואז דיברנו על ארגון משטים לעזה. כך הכל התחיל". היא סיפרה שבפעמים הראשונות האוניות אכן הצליחו להגיע לעזה ללא הפרעה מצד חיל הים, אך בשלב מסוים צה"ל ראה במשטים אלה איום מחשש להעברות נשק.

מלחמת ההסברה: ישראל מובילה ברשת

ה"טיימס" מדגיש גם בעמוד הבית שלו כתבה על מלחמת הגירסאות ברשת האינטרנט בין ישראל ו"פעילי השלום". לפחות שני סרטונים ששחרר דובר צה"ל על פעולת השייטת במשט לעזה, זכו ליותר ממיליון צפיות ב-YouTube. סרטוני דובר צה"ל נמצאים ב-48 השעות האחרונות במאבק ראש בראש מול סרטונים שמשחררים ארגונים פרו-פלסטינים.

פעילי המשט גם הכינו את האירוע כולו כאירוע תקשורתי לכל דבר, עם מצלמות ששידרו את המתרחש על הספינות לעולם כולו, בזמן אמת, לרשתות הטלוויזיה ולאינטרנט. לפי הערכות, צפו בשידור החי לפחות 250 אלף איש - ומיליונים צפו בו אחר-כך בדיווחי רשתות הטלוויזיה שהשתמשו בחומרים מצולמים שנשלחו מהמשט.

ב-YouTube מתחולל "קרב" בין הגרסאות השונות והסרטונים השונים על השתלטות השייטת על האונייה. סרטוני דובר צה"ל זוכים למאות אלפי כניסות ויחד עם זאת, ישנם סרטונים מרשתות שונות, בעיקר מאל ג'זירה, אשר מציגה סרטונים שונים, וכך הקרב ההסברתי מוצא עצמו ברשת האינטרנט.

בסך הכל, בעמוד של דובר צה"ל ב-YouTube ישנם כ-2.7 מיליון צפיות. לשני הסרטונים הבולטים ישנם מיליון צפיות לאחד וכ-910 אלף לשני. לעמוד של אלג'זירה יש כיום כ-6.9 מיליון צפיות, אך לסרטון המוביל שלהם להשתלטות על האוניה יש 575 אלף כניסות בלבד.


הווידיאו של אלג'זירה


ההשתלטות על המשט, גירסת דובר צה"ל


כלי הנשק שנתפסו על ה"בלו מרמרה"


הווידיאו העדכני ביותר שפרסם דובר צה"ל