אנשי הקשר של יצחק תשובה

יצחק תשובה (62)

יצחק תשובה עלה לארץ בגיל חצי שנה, היישר למעברת כפר יונה. בגיל 12 כבר יצא לעבודה בחקלאות על מנת לעזור בפרנסת המשפחה, שמנתה אז עשר נפשות. עם שחרורו מהצבא החל לעבוד במחלקת הבינוי וההנדסה של משרד הביטחון בתל-השומר, ומה שהחל בעבודות שיפוץ התרחב עם הזמן גם לעבודות בינוי. החוזה המשמעותי הראשון שקיבל היה עבודות בקו ברלב בסיני.

במשך השנים התרחב תשובה בתחום הנדל"ן באמצעות חברת תשלוז, והקים גם את חברת אלעד, שפועלת בתחום הנדל"ן בארה"ב ובקנדה. ב-1998, במה שנחשב לקפיצת המדרגה הגדולה ביותר שלו, ביצע תשובה השתלטות על קבוצת דלק, שהייתה באותם ימים בידי משפחת רקאנטי, והפך לבעל השליטה בחברה. כך נכנס לאליטה העסקית הישראלית.

כבר עם היכנסו לחברה משך תחום האנרגיה את תשומת לבו של תשובה, ותגלית הגז הטבעי הראשונה של דלק מול חופי אשקלון, הביאה אותו לבצע השקעות נוספות וגדולות בתחום זה, בישראל ובחו"ל.

על-אף שפעילות דלק והחברות הפרטיות של תשובה התנהלו ברחבי העולם שנים רבות, את החותמת שלו כאיש עסקים בינלאומי קיבל תשובה כאשר רכש את מלון הפלאזה בניו-יורק בקיץ 2004. המלון, שנחשב לאחד מסמליה של העיר ניו-יורק, נרכש תמורת 675 מיליון דולר, דרך חברת אלעד. תשובה עלה לכותרות לאחר שהחליט להפוך את המקום למלון דירות, ונתקל בהתנגדות מצד העובדים והתקשורת.

ב-2007 רכש ביחד עם נוחי דנקנר את מלון ניו-פרונטיר הוותיק בסטריפ של לאס וגאס, במטרה לבנות על השטח את פרויקט "פלאזה לאס וגאס", מלון ובו 3,500 חדרים בהיקף של כ-7 מיליארד דולר. המשבר הכלכלי הביא לכך שהתוכנית נשארה לעת עתה במגירה.

לא הייתה זו ההשפעה היחידה של המשבר על תשובה. לאחר שדלק נדל"ן נסוגה מעסקה גדולה בהיקף של 12 מיליארד שקל ונאלצה לשלם קנס, הציעה החברה לבעלי החוב שלה הסדר שכלל "תספורת" של החוב. התוכנית ספגה ביקורת קשה ונגנזה במהירות.

באותה תקופה של הסדרי חוב הושמעו הערכות שהקבוצה תגיע עד כדי פשיטת רגל.

גילוי הגז בקידוח "תמר", בתחילת 2009, היה נקודת המפנה של קבוצת דלק, ושוב חזרו הדיבורים על "מגע הזהב של תשובה", שציין באותו מעמד שישראל הפכה להיות "ארץ זבת חלב וגז". בשנה שחלפה מאז גילוי התגלית הפך תחום החיפושים והאנרגיה למנוע הצמיחה חשוב עבור החברה, שהחליטה למקד את פעילות החיפושים שלה בארץ.

המשפחה

חיה תשובה

תשובה מקפיד להגיע לאירועים פומביים עם אשתו, וכמעט אין פעם שבה השניים אינם שלובי זרוע. בעבר סיפר תשובה כי "היא הכי משמעותית בחיי. עשינו כברת דרך יחד". לשניים ארבע בנות ובן והם מתגוררים בנתניה.

כרמית אלרואי (39)

הבת הבכורה לבית תשובה (מנישואיה הראשונים של חיה תשובה) נשואה לרוני אלרואי ואם לארבעה. היא עוסקת ברפואה סינית והקימה את חברת "פארמהסין" המייצרת ומשווקת תרופות סיניות לילדים.

רוני אלרואי (51)

נשוי לכרמית, בתו של תשובה. אלרואי עבד עם חותנו במשך 25 שנה. לפני חמש שנים יצא לדרך עצמאית תחת חברת ההחזקות קמ"ן, שפועלת במגוון תחומים בהם טכנולוגיות מים, קמעונאות, חברות ביטחוניות, ועוד.

גל נאור (36)

אדריכלית במקצועה. שימשה האדריכלית הראשית בפרויקט מלון הפלאזה בניו יורק. לאחרונה רכשה מבנק לאומי 20% ממניות זכיינית ערוץ 2 קשת ומונתה לדירקטורית בקשת. ראיון נרחב איתה תוכלו לקרוא היום במגזין G.

החתן רמי נאור (42)

בעלה של גל נאור, משמש כיום כסגן יו"ר דלק רכב, ובעבר כנשיא אלעד גרופ. ב-12 השנים האחרונות שימש יועץ חיצוני לדלק בלרון בינלאומי, אך לאחרונה פרש. נאור קיבל במשך השנים אופציות המגלמות הטבה של עשרות מיליוני שקלים.

אורלי (דניאל) חכמון (34)

יו"ר אלעד גרופ, וקודם לכן נשיאת החברה מאז שנת 2000. מתגוררת בארה"ב עם בעלה וילדיה. היא שארגנה את מסיבת יום ההולדת של מלון הפלאזה, שנערכה ברוב פאר באוקטובר 2007, עם הופעה של פול אנקה ועוגה במשקל טונה.

קרן אלדר (33)

הצעירה בבנותיו של תשובה היא מורה. היא חזרה בתשובה, ופונתה עם משפחתה מביתה בפינוי גוש קטיף בקיץ 2005. קרן שומרת בקנאות על פרטיותה, ואפילו לא הצטרפה למסיבת הפתיחה הנוצצת של הפלאזה בניו-יורק, בשנת 2007.

הבן אלעד תשובה (30)

הבן הצעיר של תשובה, המסומן כיורשו. אלעד משמש מגיל 26 כסגן יו"ר קבוצת דלק. אלעד מלווה את האב מגיל צעיר ואף נכח בפגישות הראשונות של תשובה עם משפחת רקנאטי כשהחל להשתלט על קבוצת דלק שהייתה בבעלותם.

שותפים עסקיים

וואליד בן טלאל (55)

הנסיך הסעודי שממנו רכש תשובה את מלוא ההחזקות במלון פלאזה בניו יורק בשנת 2004 תמורת 675 מיליון דולר. בן טלאל קנה מתשובה בחזרה 50% מחדרי המלון (שלא הפכו לדירות יוקרה) שנתיים אחר כך, וכעת הבעלות על המלון מתחלקת בין אלעד גרופ, זרוע ההשקעות הפרטית של תשובה (66%) ובין בן טלאל (33%). הנסיך הוא אחיינו של המלך עבדאללה, והבעלים של חברת ההשקעות הפרטית Kingdom Holding Company, המחזיקה בחברות מתחום התקשורת (ניוז קורפ), הטכנולוגיה (אפל), המזון (פפסי), הבידור (טיים וורנר) והתיירות (יורודיסני).

נוחי דנקנר (55)

בעל השליטה באי.די.בי רכש ביחד עם תשובה את מלון ניו פרונטיר הישן בסטריפ של לאס וגאס בערבו של המשבר הפיננסי הגדול, ביולי 2007 - תמורת 1.2 מיליארד דולר. השניים תכננו להקים על הקרקע את "פלאזה לאס וגאס", בהשקעה של מיליארדי דולרים. בינתיים המגרש עומד ריק, בשל המשבר הכלכלי, אולם מגזין "ניוזוויק" טען לאחרונה כי הכסף שירוויח בתגליות הגז יסייע לתשובה להרים גם את "פלאזה לאס וגאס".

יגאל אהובי (57)

אחד מאנשי הנדל"ן הישראלים המובילים באירופה. חלק לא מבוטל מעסקות הענק שביצע בשנים האחרונות נעשו תוך שיתוף פעולה עם דלק נדל"ן שבבעלות תשובה. גם את הניסיון - שבוטל בסופו של דבר ועלה לדלק נדל"ן בהרבה כסף ומוניטין - לרכוש את נכסי ילמולי השוויצרית, ביצע אהובי יחד עם דלק נדל"ן. בין העסקות המוכרות שהוביל ניתן למצוא את רכישת מלונות רשת מריוט ומלונות רשת הילטון ברחבי אירופה. אהובי הוא בעל השליטה בחברת רבד הציבורית הפעילה בתחום הנדל"ן המניב.

אליעזר פישמן (67)

בפברואר 1998, בפגישה שתשובה תיאר לימים כדרמטית, החלה להתגלגל העסקה שהפכה אותו לאחד הטייקונים החזקים במשק: הוא רכש מידי פישמן את מניות חברת דלק שהיו בידיו, 7%, והחל בכך את ההשתלטות על החברה. לאחר מכן רכש מבנק הפועלים את שאר המניות והשלים את רכישת החברה. פישמן ותשובה היו מאוחר יותר שותפים גם בהוט ובמבני תעשייה (באמצעות דלק נדל"ן), אולם כיום כבר כמעט שאין להם עסקים משותפים. אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

היריבים

רוני בירם (49) וגיל דויטש (44)

אחת העסקאות המשמעותיות בשוק ההון המקומי בשנים האחרונות הייתה רכישת השליטה בבית ההשקעות אקסלנס מידי מייסדיו גיל דויטש (בתמונה) ורוני בירם על-ידי הפניקס שבשליטת תשובה. העסקה התפוצצה ברעש גדול ב-2009 ואף הגיעה לבית המשפט לאחר שהפניקס ניסתה לשנות את מבנה התשלום בעסקה. לאחר חודשים של האשמות פומביות הגיעו הצדדים להסכמה ויצאו לדרך חדשה, אולם לאחרונה התחדש העימות בין הצדדים בעקבות אי-הסכמה על מחיר העסקה. הצדדים נמצאים כיום בהליך בוררות.

אנשי קבוצת דלק

איליק רוז'נסקי (51)

רוז'נסקי מונה למנכ"ל דלק נדל"ן לפני תשע שנים, אך נאלץ לפרוש מתפקידו לפני כשנה על רקע קריסת מניית דלק נדל"ן וביטול עסקת ילמולי - עסקה במסגרתה אמורה הייתה החברה לרכוש נכסים בשווי של מיליארדי שקלים מילמולי השוויצרית. רוז'נסקי עדיין מכהן כיועץ לדלק נדל"ן, ותנאי העסקתו משמרים את היותו אחד השכירים העשירים בארץ. רוז'נסקי נולד בירושלים ובגיל 18 הצטרף לקיבוץ מסדה, שם ריכז את ענף הבננות. כיום הוא מתגורר ברמת ישי וביתו נחשב לאחד היקרים בארץ.

עוזי ימין (41)

האיש שמוביל את פעילות האנרגיה של תשובה בצפון אמריקה. משמש כמנכ"ל דלק US זה שש שנים, ואחראי על הפיכתה לאחת מחברות-הבת המוצלחות של הקבוצה, וכפועל יוצא - על הפיכתו לעוד אחד מהשכירים העשירים של תשובה.

ימין שימש פעם אחראי על תחום הביטוח האלמנטרי במשרד האוצר. דרכו הצטלבה עם זו של רוני אלרואי, חתנו של תשובה, וכך נסללה דרכו לתפקידו הנוכחי. "הייתי במקום הנכון ובזמן הנכון", אמר בעבר על השתלבותו בעסקיו של תשובה.

מיקי נפתלי (47)

מנכ"ל אלעד גרופ, זרוע הנדל"ן של תשובה בצפון אמריקה, מלווה את תשובה כבר 20 שנה, ונחשב לאחד המנהלים היותר מוערכים של טייקון הנדל"ן והאנרגיה. לאלעד גרופ יש נכסי נדל"ן רבים והיהלום שבכתר הוא מלון פלאזה הניו יורקי.

הוספת הפלאזה לפורטפוליו של אלעד גרופ הקפיצה את נפתלי לתודעה התקשורתית, ולפני שנתיים נוסף שמו לרשימת האנשים המשפיעים בענף הנדל"ן הניו יורקי של ה"ניו יורק אובזרוור". נפתלי, שמתגורר בניו יורק, נוהג לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך.

גבי לסט (64)

יו"ר דירקטוריון קבוצת דלק הצטרף לחברה בשנת 2001, לאחר שלוש שנים שבהן היה יו"ר איגוד חברות הביטוח. את עיקר הקריירה שלו עשה לסט במשטרת ישראל. הוא השתחרר בדרגת ניצב לאחר ששירת כסגן מפקד משמר הגבול, מפקד מחוז תל-אביב וסגן מפכ"ל המשטרה, בתקופת כהונתו של אסף חפץ. כיום יושב לסט בדירקטוריונים של כמה חברות בקבוצה. נסיקת מניית החברה לאחר מציאת תגלית הגז ב"תמר", הביאה את האופציות שהוענקו לו לשווי של עשרות מיליוני שקלים.

אייל לפידות (44)

מנכ"ל קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, נחשב למנהל הזוכה לאמונו המלא של יצחק תשובה ולגיבוי מוחלט. לפידות, שעשה מהפך מרשים בחברת דלק ישראל, עבר להפניקס לבקשת תשובה שייעד אותו לשנות את המגמה שבה צועדת החברה ולהזניק את רווחיה. בשוק ובהפניקס למדו במהירות שתשובה מאמין בלפידות ומאפשר לו לפעול כראות עיניו בהפניקס, ובתמורה גם צייד אותו בהסכם העסקה נדיב מאוד.

ההסכם דומה להסכם ההעסקה הנדיב גם כן שהיה ללפידות בדלק ישראל, ושהפך אותו לאחד השכירים העשירים במשק.

עידן וולס (33)

העוזר האישי של תשובה ויד-ימינו. וולס, עו"ד שהתמחה במשרד גורניצקי, נהפך לכוכב לרגע לאחר שהשתתף בתוכנית הריאליטי "השגריר". וולס לא הגיע למקום הראשון אך סביר להניח שאינו מצטער על כך. כבר ארבע שנים שהוא מלווה את תשובה ברוב שעות היממה, מסייע לו בניהול השוטף של עסקיו, ומהווה מסננת לכל מי שרוצה להגיע לטייקון. וולס מכהן כיום כדירקטור בזכיינית ערוץ 2 "קשת" (לאחר שגל נאור רכשה 20% ממניות החברה) וכן בדלק נדל"ן. אשתו, עו"ד שירי קריספין, משמשת כדוברת של חברת בטר פלייס של שי אגסי.

אמיר לנג (30)

עם סיום התואר הראשון במשפטים התמחה לנג במשרד גורניצקי ושות', שם פגש באלעד תשובה (שאף הוא התמחה שם), שפתח בפניו את הדלת לקבוצת דלק. בשנת 2005 מונה לעוזר מנכ"ל, וב-2008 לתפקיד ראש תחום פיתוח עסקי, מיזוגים ורכישות. בשנה האחרונה מונה לחבר בארבעה דירקטוריונים של החברה. קודם לכן השתתף בתוכנית הריאליטי "השגריר" ביחד עם עידן וולס, שעשה מסלול דומה - התמחה במשרד גורניצקי והפך לעוזר של תשובה

גיל אגמון (49)

אגמון מכהן כמנכ"ל דלק רכב (יבואנית פורד ומאזדה) זה 12 שנה, והוא שהפך אותה לפרת המזומנים של הקבוצה ולאחת מיצרניות הערך הבולטות במשק הישראלי. כפועל יוצא הפך אגמון לאחד השכירים העשירים בארץ. הוא שווה כיום למעלה מחצי מיליארד שקל ומהווה דוגמה מצוינת לאופן שבו מתגמל תשובה מנכ"לים שמבצעים את עבודתם נאמנה. אגמון, שנחשב למנכ"ל אגרסיבי ולטיפוס צבעוני, אינו מרבה להתראיין אך שלא לציטוט הוא ידוע כאחד שאינו חושש להתבטא בצורה קיצונית.

גדעון תדמור (47)

מנכ"ל דלק אנרגיה מופיע בשנה האחרונה לא מעט בתקשורת לאור הצלחת קידוחי הגז בהם שותפה דלק אנרגיה - החברה-הבת המרכזת את הפעילות של תשובה בתחום חיפושי הנפט והגז. תדמור הפך גם הוא לאחד המיליונרים הכבדים של תשובה: האופציות להמרה למניות רגילות שניתנו לו בחברה מגלמות כיום הטבה בשווי של 143 מיליון שקל. תדמור, רווק ועו"ד במקצועו, סיפר בעבר כי בילוי עם אחייניו נותן לו חוסן נפשי. עובדיו מספרים כי בשעות הפנאי הוא נוהג לשלוח להם אי-מיילים או לדבר איתם בטלפון.

יורם טורבוביץ' (51)

יו"ר דלק אנרגיה נכנס לתפקיד לפני כחצי שנה, במקביל לתפקידו כיו"ר חברת אזורים. בעבר כיהן טורבוביץ' כראש הסגל של אהוד אולמרט בתקופת כהונתו כראש הממשלה, ולאחר התפטרותו של אולמרט, התפטר גם הוא. טורבוביץ' היה הראשון שעמד בראש רשות ההגבלים העסקיים, כשרק נולדה. בהמשך פילס את דרכו היטב והתיישב על כסא מנכ"ל דסק"ש, ופרש משם עם מצנח זהב של 5 מיליון שקל.

אסי ברטפלד (58)

מנכ"ל קבוצת דלק, חברת ההחזקות של תשובה, זה שבע שנים. ברטפלד הוא בין האחראים להפיכתה של קבוצת דלק לאחת מחברות ההחזקה המובילות בישראל, עם פעילויות מגוונות בארץ ובחו"ל. קודם לכן שימש ברטפלד כסמנכ"ל הכספים של הקבוצה וכמשנה למנכ"ל. גם הוא תוגמל לאורך השנים בנדיבות. שווי מניותיו בקבוצה עומד על 4 מיליון שקל בקירוב והוא מחזיק גם במניות של חלק מהחברות-הבנות של הקבוצה. עם פרוץ משבר האשראי הבטיח: "לקבוצת דלק אין בעיה לשרת את חובותיה".