"ארדואן כמגן הפלסטינים? שיא של צביעות ומשחק שעולה על טובי השחקנים בהוליווד. מגיע לו אוסקר"

הרוט ססוניאן, אחד מהפעילים המרכזיים בארה"ב למען זכויות הארמנים, חושף סעיף אחר סעיף את מופע הצביעות של ראש ממשלת טורקיה - אבל לא חוסך שבטו גם מישראל ■ "לישראל לא הייתה שום בעיה לתמוך בהכחשה הטורקית בשואה הארמנית. עד שארדואן פנה נגדה"

"לארדואן מגיע פסל אוסקר על יכולתו להעמיד פנים שהוא ידידם של הפלסטינים". כך כותב לוחם זכויות האדם הרוט ססוניאן, המו"ל של העיתון האמריקני "קליפורניה קורייר" ואחד מהפעילים המרכזיים בארה"ב למען זכויות הארמנים.

ססוניאן אינו תומך ישראל, וכמה מהדברים שהוא כותב בהחלט אינם נעימים לאוזניים כחולות-לבנות. אבל, כדאי לקרוא ולראות איך נראה הבלגן הבינלאומי מזווית ראייה אחרת, ארמנית.

"בשבועות האחרונים העולם צופה בהופעה מדהימה של ראש ממשלת טורקיה, שאפילו השחקנים הטובים ביותר בהוליווד לא היו מסוגלים להשתוות אליה", כותב ססוניאן. "ראש ממשלת טורקיה מציג עצמו כדמות הומניטרית דגולה וכמגינם הגדול של הפלשתינים. ואכן, תושבי עזה נמצאים במצב של מחסור ודיכוי, אבל ארדואן אינו האביר עם השריון הנוצץ שלהם! האיש לא יכול להציג עצמו כמוביל זכויות אדם, כאשר ידיו אינן נקיות. לפנינו שיא של צביעות!"

ססוניאן ממשיך ושואל:

■ איך טורקיה, שהטיל מצור במשך 17 שנים על ארמניה, יכולה ברצינות לתבוע מישראל להסיר את המצור שלה על עזה?

■ איך יכול ארדואן לגנות את את המתקפות הישראליות על הפלשתינים, כאשר מטוסי קרב תורכים מפציצים כל הזמן בכורדיסטן שבצפון עיראק, תוך שהם הורגים ופוצעים ילדים, נשים וגברים חפים מפשע?

■ איך יכול ראש ממשלת טורקיה לגנות את היחס הגרוע של ישראל לפלשתינים תוך שטורקיה עצמה מונעת זכויות אדם בסיסיות מארמנים, יוונים, כורדים, יהודים ואנשי לאומים נוספים שתחת שלטונה?

■ איך יכולה טורקיה להתנגד לכיבוש פלשתין כשהיא עצמה כובשת את צפון קפריסין ומערב ארמניה?

■ איך יכולים המנהיגים הטורקיים להאשים את ישראל ואת סין ב"רצח עם", תוך שהם מכחישים מציאות שבה טורקיה חיסלה מיליון וחצי ארמנים?

■ איך יכולה טורקיה לדרוש מעמד של מובילת המאבק הפלשתיני והעולם האיסלמי, תוך שהיא ממשיכה להיות שותפתה הקרובה ביותר מבחינה צבאית של ישראל במשך יותר מ-50 שנה; ותוך שהיא מאפשרת למטוסי קרב ישראלים להתאמן בשטחה לקראת תקיפה אפשרית באיראן?

■ איך יכולות סוריה, עיראק ואיראן לבטוח בטורקיה - מדינה שמסכנת את בטחונן ומאפשרת למודיעין הישראלי לפעול משטחה ולאסוף עליהן מידע?

■ איך יכול ארדואן להיות מגינם של זכויות האדם, שעה שעיתונאים, עורכי דין, פקידים ופעילי זכויות האדם נרדפים ואפילו נרצחים במדינתו?

לפי ססוניאן, "ישראל וארה"ב הן האחראיות הישירות לצביעות הטורקית. הם חברו בתמיכה, הגנה וטיוח של מספר רב של הפרות זכויות אדם מצד טורקיה, בהכחשה של השואה הארמנית ובהסכמה לטיהור אתני של המיעוט הכורדי בטורקיה.

"טורקיה, בחוכמה, ניצלה את המתקפה המוטעית של ישראל על המשט לעזה והיא כעת ממלאה את הוואקום שהותירו מדינות ערב. אבל, ארדואן אשם במותם של משתתפי המשט לא פחות מהמנהיגים הישראלים. הוא עודד אותם לצאת למשט לעזה, תוך שהוא יודע היטב שתהיה התנגשות דמים, שתעלה את קרנו בתוך טורקיה ומחוצה לה.

"כמובן, גם ממשלות ישראל במשך השנים גילו צביעות דומה לזו שמגלים מנהיגי טורקיה. למנהיגים רשמיים של ישראל לא הייתה שום בעיה לתמוך בהכחשה הטורקית בשואה הארמנית. אלא שעכשיו, אחרי שטורקיה פנתה נגד ישראל, הם פתאום קופצים על ההזדמנות להשתמש בשואה זו כנשק נגד המנהיג הטורקי. הארמנים חייבים לדחות אי כנות כזו. ממשלות ישראל לא היו כנות כשהכחישו את השואה הארמנית, והן אינן כנות כעת כשהן טוענות ששואה כזו אכן התרחשה. ישראל ומדינות אחרות צריכות להכיר בשואה הארמנית מסיבה אחת בלבד: משום שזו האמת לאמיתה!

והשורה התחתונה, לפי ססוניאן? לא נעימה, כאמור, לאוזניים ועיניים ישראליות:

"עד כה, ארדואן היה כולו דיבורים ואפס מעשים בעניין הפלסטיני. אם הוא כן ברצונו לפעול למענם, כדאי שישקול ביצוע הצעדים הבאים:

1. ביטול כל הקשרים והחוזים הצבאיים עם ישראל.

2. ביטול כל ההסכמים האסטרטגיים, הגלויים והסודיים, עם ישראל, כולל הסכמי שיתוף מידע בתחום המודיעין.

3. סגירת שגרירות טורקיה בת"א ושגרירות ישראל באנקרה".