חיילי שייטת 13 ולוחמיה קיבלו הוראה: סוגרים את הפייסבוק

החשש הוא שחיילי היחידה ישתפו את חבריהם ברשת בפרטים שטרם פורסמו על מבצע המשט לעזה, וכך יחשפו פעילויות מסווגות ■ כמו כן נדרשו החיילים לחדול מלשאת טלפונים עם מצלמות, מטעמי ביטחון שדה

חיילי שייטת 13 ולוחמיה קיבלו הוראה מקבטיית היחידה לסגור את חשבונות הפייסבוק שלהם - כך נודע ל"גלובס". כמו כן נדרשו החיילים לחדול מלשאת טלפונים עם מצלמות, מטעמי ביטחון שדה.

ככל הנראה, החשש הוא שחיילי היחידה, שספגה פגיעה מורלית קשה בעקבות פרשת המשט לעזה, ישתפו את חבריהם ברשת הפייסבוק בפרטים שטרם פורסמו על המבצע והתהליך שהוביל אליו, וכך יחשפו בפני גורמים לא מוסמכים פעילויות מסווגות, אם באמצעות הודעות בפייסבוק או באמצעות תמונות שמועלות מהטלפון הסלולרי.

קצין הביטחון של הבסיס חילק את העלונים השבוע, וההוראה היתה כי "כל חייל שיגיע לביתו, מתבקש למחוק את חשבון הפייסבוק שלו".

אף שלפני מספר שנים נכנסה לתוקף ההוראה שלא להסתובב עם מכשירי סלולר עם מצלמה, בפועל חלק מהחיילים מפרים הוראה זו ומשתמשים במכשירי סלולר מתקדמים.

עוד נודע ל"גלובס" כי רבים מחיילי היחידה אינם מתכוונים ליישם הוראה זו, ורואים בה חציית גבול וחדירה לפרטיותם.

אין זה חדש שרשת פייסבוק היא לא רק כלי שמערער מערכות יחסים בין אנשים, אלא גם כזה משפיע על אופן ההתנהלות של צה"ל. כך, בתחילת חודש מארס השנה ביטל צה"ל מבצע מעצרים באזור יהודה ושומרון בעקבות מידע שפרסם לוחם ברשת החברתית טרם הפעילות, ובו חשף את מועדי הפעילות, מיקומה ואת שם היחידה. חבריו של הלוחם דיווחו על ההפרה החמורה של הוראות ביטחון שדה. הלוחם נשפט ונענש, ובין היתר הורחק מהיחידה והפסיק לשרת כלוחם.

ביחידות צה"ל רבות, למשל בקריה בתל-אביב, כבר אסור השימוש בפייסבוק במחשבי צה"ל באמצעות חסימת הדומיין (שם האתר של פייסבוק). ואולם ל"גלובס" נמסר כי חיילים רבים עוקפים את החסימה באמצעות הוספת האות S לכתובת האתר בצורה הבאה (https://www.facebook.com), וכך החסימה אינה אפקטיבית.

פייסבוק שייטת 13
 פייסבוק שייטת 13