בר-טל: ללא פתרון באנטנות לא נכניס מפעיל סלולר חדש

מנכ"ל משרד התקשורת מזהיר: "התפיסה הרווחת בציבור היא שיותר אנטנות שווה יותר קרינה, אבל המדע מראה את ההפך. הוועדות המקומיות צריכות לתת יותר אישורים"

מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר-טל קובע כי ללא פתרון לסוגיית האנטנות, לא ניתן יהיה להכניס מפעיל סלולר נוסף לשוק התקשורת. בר-טל, בשיתוף משרד האוצר, מנהלים מאבק מול משרדי הפנים ואיכות הסביבה על מנת שניתן יהיה "להחריג" מפעיל חדש מהוראות הוועדה לתכנון ובנייה, כך שיוכל להקים אנטנות קטנות (מתקני גישה אלחוטיים) ללא צורך בהיתר בנייה. בר-טל אמר את הדברים היום (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת.

בר-טל אמר בדיון כי "בריאות הציבור זה העיקרון העל, והנושא הזה מטופל על ידי משרד ממשלתי ועל ידי הממונה על הקרינה. אין מתקן תקשורת שיכול להיות מוצב באיזשהו מקום בלי לקבל את אישור הממונה על הקרינה במשרד להגנת הסביבה. בריאות הציבור לא יכולה להיות במחלוקת. אנחנו כפופים לכל החמרה או שינוי של הסטנדרט, וכל מתקן כפוף לממונה אחד, ולא לרשויות בלתי מקצועיות".

עוד הוא אמר כי לא ניתן להתקין אנטנות במדינת ישראל בבקשות על פי היתר. "המציאות היא שחברות הסלולר לא יכולות לפרוס, במיוחד בערים, אנטנות סלולר, כי הנטייה של רוב הוועדות המקומיות היא לעשות כל מה שניתן כדי לעכב או למנוע זאת. הדבר הזה יוצר קודם כל נזק לבריאות הציבור. הנתונים של המשרד להגנת הסביבה מראים שברשויות מקומיות שבהן יש התנגדות גבוהה להתקנת אנטנות, כמות הקרינה היא גבוהה בסדרי גודל משמעותיים מאשר ברשויות מקומיות המתירות להתקין אנטנות. למשל בתל אביב אין בעיה של אישורים, וכמות הקרינה בה נמוכה מאשר הערים השכנות לה".

הוא התייחס גם להיבט התודעתי ציבורי ואמר כי "צריך להגיד את האמת - יש פער עצום בין התפישה הציבורית הרווחת ובין הנתון העובדתי-מדעי, לפיו ריבוי אנטנות מוריד את הקרינה. התקנת אנטנות במדינת ישראל תהיה בעייתית היות שהגורם שמיישם את דיני התכנון והבנייה הוא הגורם המקומי, שנתון ללחץ של המצביעים. אני מבין את ההתנהגות הזו, אבל הם נמצאים במצב שהם לא יכולים לאשר אנטנות.

שוק הסלולר צריך מתחרה חדש, וללא פטור ברמה מסוימת הוא לא יוכל להתקין מתקני גישה אלחוטיים. אם לא תהיה לו אפשרות להקים רשת חדשה, הוא לא ייגש למכרז שנוציא השנה - מכרז תדרים למפעיל חדש".