האו"ם אישר סנקציות נוספות על איראן; טורקיה התנגדה

הסנקציות התקבלו ברוב של 12 בעד מול 2 מתנגדות ונמנעת אחת ■ הסנקציות אינן מכוונות כנגד העם האיראני אלא כנגד ממשלת איראן ומיועדות למנוע את יכולתה לקדם את פיתוח הגרעין ■ טורקיה וברזיל הצביעו נגד הסנקציות

מועצת הביטחון של האו"ם הצביעה באופן גורף בעד הסנקציות החדשות כנגד איראן. בהצבעה שהתעכבה זמן רב הוחלט ברוב של 12 נגד 2 ונמנע אחד להטיל על איראן סנקציות חדשות. טורקיה וברזיל הצביעו נגד הסנקציות החדשות כנגד איראן, ולבנון היתה הנמנעת. מדובר בסבב הרביעי של סנקציות שמטילה מועצת הביטחון של האו"ם על איראן.

יו"ר המועצה סיכמה את ההצבעה והבהירה כי הסנקציות אינן מכוונות כנגד העם האיראני אלא כנגד ממשלתה ומיועדות למנוע את יכולתה לקדם את פיתוח הגרעין. בנוסף אוסרת מועצת הביטחון על פעילות בנקאית מול איראן.

בין הסנקציות אותן אישרה מועצת הביטחון היתה גם הטלת הגבלות על 41 חברות אירניות להן קשרי מסחר בינלאומיים של איראן, איסור על כל פעילות הקשורה למסוקי קרב ולטילים בליסטיים המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים וכן איסור על כריית אורניום ורכישת מסוקי קרב וטילים.

הסנקציות החדשות הינן פשרה בין הדרישה האמריקנית שהיתה לסנקציות משתקות לעומת הרצון של רוסיה וסין שלא לשתק את הכלכלה האירנית. האיראנים מנגד, הודיעו כי הם דוחים את ההחלטה וכי ימשיכו להעשיר אורניום.

נזכיר כי רק אתמול נחשפה ב"ניו יורק טיימס" השיטה בה נקטה איראן על מנת לעקוף באופן שיטתי את הסנקציות שהוטלו עלייה כבר 3 פעמים בעבר. אחת השיטות היתה הקמת חברות קש ע"י חברת הספנות האירנית "איריסל" באירופה ובאסיה על מנת להסוות את זהות אוניותיה. מה שמאפשר לחברת הספנות להתחמק מהסנקציות שהוטלו עליה על רקע היותה מוגדרת כחברה המסייעת לפיתוח תכניות הגרעין והטילים באיראן.