בעקבות ההפסדים: לאומי קארד יוצאת משרותי ניכיון צ'קים

הפעילות נסגרת לאחר חמש שנים ■ החברה: "מתנהל מו"מ למכירת הפעילות לגוף פיננסי אחר"

חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, שבשליטת בנק לאומי ובניהולו של דני כהן, יוצאת מתחום הספקת שירותי הבטחת תשלום וניכיון צ'קים. ככל הידוע, לאומי קארד סוגרת את הפעילות, הנעשית מאז 2005 ובאמצעות חברת לאומי צ'ק, מאחר שהסבה לה הפסדים. מלאומי קארד נמסר: "כיוון שהתחום לא היה סינרגטי לפעילות החברה, החברה נמצאת במשא ומתן מתקדם למכור את הפעילות לגוף פיננסי אחר".

לאומי קארד העבירה לאחרונה הודעה ברוח זו ללקוחותיה, ובה מסרה כי בקרוב תפסיק לספק שירות התחייבות לפירעון צ'קים.

2% מכל עסקה מאושרת

לאומי צ'ק מספקת פתרונות בשלושה תחומים: הבטחת פירעון צ'קים; הבטחת פירעון צ'קים לשכר דירה ושירות ניכיון צ'קים.

בשוק יש שלוש חברות מרכזיות המספקות התחייבות לפירעון צ'קים ונמצאות בשליטת חברות כרטיסי האשראי: ERN, שבין בעליה נמצאת חברת כרטיסי האשראי ויזה כ.א.ל; חברת ישראכרט צ'ק של ישראכרט; ולאומי צ'ק.

שירות התחייבות לפירעון צ'קים מאפשר למקבלי הצ'קים לקבלם כתשלום בטוח, גם במקרים בהם הצ'ק חוזר ולא מכובד בבנק (למשל, צ'ק שניתן ללא כיסוי). מקבל הצ'ק (לרוב בעל עסק) מקבל את התשלום המלא מידי חברת ההתחייבות לפירעון. במקרה כזה חברת ההתחייבות לפירעון מעבירה סכום השווה לקרן הצ'ק ומתחילה לפעול על מנת לגבות את הסכום מן הלקוח שנתן את הצ'ק. לרוב מדובר בצ'קים דחויים או בעסקאות בתשלומים.

לפי גורמים בשוק, עלות השרות לבית העסק היא נגזרת של סכום העסקה והענף הרלבנטי, ונעה סביב 2% מכל עסקה שאושרה. זאת בהשוואה לשיעור של כ-1.2% המקובל ברוב עסקאות האשראי.