לקראת עדכון המדדים: המעו"ף החדש - גז IN, ביטוח OUT

בעדכון המדדים בסוף החודש תצטרף ישראמקו למעו"ף, כך שמשקלן של חברות חיפושי הגז יהיה 5.3% ■ ליאור כגן, מנכ"ל מבט תעודות סל: "יש מודעות של חברות לכניסה למדדים ברמות שלא ראינו בעבר"

אופנת ההשקעה ביחידות ההשתתפות של חיפושי הגז והנפט משתקפת בעדכון מדדי הבורסה, שייערך בסוף החודש. היום הוא יום המסחר האחרון הקובע אילו מניות ייכנסו וייצאו ממדדי המניות בעדכון הקרוב, ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון - נראה מניה (או ליתר דיוק יחידת השתתפות) של שותפות חיפושים נוספת עושה את דרכה למדד המעו"ף היוקרתי.

מדובר ביחידת ההשתתפות של ישראמקו , שבשליטת קובי מימון, שכבר נסחרת כיום לפי שווי חברה של 5.32 מיליארד שקל. ישראמקו תצטרף לדלק קידוחים ואבנר , שתי שותפויות מקבוצת דלק שנמצאות כבר במעו"ף, וכך יגיע משקלן של החברות מסקטור זה במדד ל-5.3%. הפופולריות של הסקטור מתבטאת גם בשינוי במדד ת"א 75, אליו תיכנס שותפות חיפושי הגז רציו, שכבר נסחרת כיום לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל.

בעקבות הכניסה של ישראמקו, תצא ממדד המעו"ף מניית אורמת שבשליטת משפחת ברוניצקי. חילוף נוסף שצפוי להתבצע ברגע האחרון הוא כניסתה של קבוצת עזריאלי , שהשלימה אתמול הנפקה פרטית של חצי מיליארד שקל, אשר סללה את דרכה למדד זה. מי שהייתה אמורה להיכנס למעו"ף לולא ההנפקה של עזריאלי, אך תיאלץ לחכות כעת, היא שופרסל.

ובעוד סקטור חיפושי הגז תופס תאוצה, מי שמאבד גובה הן מניות הביטוח. בעדכון הקרוב תצא מניית הביטוח האחרונה שנותרה במדד המעו"ף - הראל ביטוח, שבשליטת משפחת המבורגר. הראל תיכנס למדד ת"א 75 ותצטרף שם ליתר חברות הביטוח הגדולות - מגדל, כלל ביטוח, מנורה-מבטחים והפניקס. נציין, כי מגדל דווקא הייתה יכולה להשתייך למדד המעו"ף מבחינת שווי השוק שלה, אולם היא אינה עומדת ברף החזקות הציבור.

בת"א 75 נשאר מקום אחד

באשר לחילופי המניות במדד ת"א 75, נציין כי חמש חברות צפויות להיכנס למדד, ואילו ארבע צפויות לצאת. החברה העודפת נובעת מכך שבחודשים האחרונים יצאו וריפון ומבטח שמיר מהמדד (וריפון בגלל שנמחקה מהמסחר בת"א ומבטח שמיר בגלל השעייה), ואילו פרולור נכנסה בגלל מדיניות הרישום הכפול, שמאפשרת כניסה מיידית למדד לחברה הנסחרת בוול-סטריט. כך, שבשורה התחתונה נותר מקום לכניסת חברה נוספת בת"א 75.

"יש מודעות של חברות לכניסה למדדים, ברמות שלא ראינו בעבר", אומר ליאור כגן, מנכ"ל מבט תעודות סל. "הרבה חברות הפיצו מניות כדי שיוכלו להיכנס למדד. כך לדוגמה, ביג הפיצו ונכנסו למדד ת"א 75 ברגע האחרון, וחלל עשו הפצה מאותה סיבה לפני מספר שבועות.

"כל השוק מדבר על ההחלפה במדדים", מוסיף כגן. "חברות חיתום פונות לחברות ומציעות להן להפיץ בשביל להיכנס למדדים. המדדים מקבלים עוצמה חשובה, ומהחלפה להחלפה זה נהיה מאוד בולט, מכיוון שרואים שחברות מקבלות תשואה עודפת מול אלו שלא נמצאות במדד".

עושים סדר, מקטינים תנודתיות

נציין עוד, כי מה שמייחד את השינוי הקרוב במדדים הוא שלראשונה משתנה גם המתודולוגיה של המדדים, שאמורה לשדרג ולייעל אותם. השיפור אמור להתבטא במספר דרכים. ראשית, הבורסה יוצרת מאגר של מניות הכשירות להיכנס למדדים, והן יחולקו בשלב הראשון לשלושה מדדים: ת"א 25, ת"א 75 ומדד ה"יתר-מאגר" שיכיל את שאר המניות, ויהווה תחליף למדד היתר 120 הקיים היום.

תנאי הכניסה למאגר כוללים מספר קריטריונים, שהמשמעותי בהם הוא שיעור החזקות הציבור שנדרש לעמוד על 25%, לעומת הסף כיום - 20% בלבד. עם זאת, חברות עם שווי שוק של מעל מיליארד שקל יוכלו להיכנס למאגר גם עם היקף החזקות ציבור של 20%, אך הן לא יוכלו להיכנס למדד המעו"ף.

"זה שינוי משמעותי, כי היום לכל מדד קריטריונים אחרים. כעת ייקבע באופן חד משמעי אם המניה כשירה או לא", אומר כגן. "זה עושה סדר, בניגוד למצב היום שהוא כמו טלאי על טלאי".

השינוי במתודולוגיה יביא לפחות החלפות של מניות במדדים. הסיבה לכך היא הקשחת התנאים לכניסת מניות למדדים. אם עד היום היה מספיק שחברה תעלה על שווי השוק של החברה במקום ה-25 במדד המעו"ף, כעת היא תצטרך להיות בשווי שוק גבוה יותר מזו שבמקום ה-20.

55
 55