ההורים החרדים בעמנואל: "כמו שהלכנו למשרפות - נלך לכלא"

הורי התלמידות האשכנזיות מהיישוב עמנואל צפויים להיאסר מחר למשך שבועיים, לאחר שהבוקר לא שלחו את בנותיהם לביה"ס ביישוב ■ הם ייצאו לבית הכלא בשתי תהלוכות גדולות, מבני-ברק ומירושלים ■ נציג ההורים מתעקש: "אני מעדיף ללכת לכלא - כמו שהלכנו למשרפות"

ההורים מעמנואל ממשיכים להתנגד בחריפות לפסיקת בג"ץ: הורי התלמידות האשכנזיות, שחויבו לפי הפסיקה להחזיר את בנותיהם ללמוד עם התלמידות הספרדיות, קיימו אמש פגישת חירום בעמנואל.

בכינוס נערכו ההורים לקראת המאסר הקרב, שאמור להתחיל מחר, למשך שבועיים שלמים לכל הורה שלא שלח את בתו הבוקר ללימודים. התלמידות האשכנזיות לא הופיעו הבוקר (ד') בכיתות ועל כן נראה כי עונש המאסר ייצא לפועל.

ההורים ייעדרו מהבתים כאמור למשך שבועיים של מאסר. לרובם משפחות ברוכות ילדים, ובסך הכל מדובר ב-200 ילדים שיישארו ללא הורים בשבועיים הקרובים. בכינוס דיברו תושבי עמנואל על דרכים לשמור על הילדים בזמן ההיעדרות, וגם על תכנון שתי תהלוכות שילוו את הנכלאים מחר.

אחת התהלוכות אמורה לצאת מבני ברק, והשנייה מירושלים. מבחינת ההורים, מדובר בהצהרת נאמנות לאדמו"ר מסלונים, שהצהיר אתמול כי יעמוד בראש אחת הצעדות.

יצחק ויינברג, נציג ההורים, אמר אמש לחדשות 2 בכינוס כי "אני מעדיף ללכת לכלא כמו שעם ישראל בכל הדורות העדיף למות בשביל זה, כמו שהלכנו למשרפות בשביל זה. אני מעדיף ללכת לכלא מאשר לומר - אני נגד תורת ישראל".

"הורה שלא יודיע כי יציית - ייכלא"

בית המשפט העליון קבע אתמול כי במידה שהורי תלמידות בית הספר "בית יעקב" בעמנואל לא יקיימו את ההחלטה בעניין הפסקת האפלייה העדתית בבית הספר - יוחמרו הצעדים נגדם ואף ייעשה שימוש בצווי מאסר נגד ההורים המפרים את ההחלטה.

"הורה שלא יודיע כי יציית להחלטה ייאסר למשך שבועיים או עד אשר יודיע כי יציית לנדרש", נכתב בהחלטת השופטים. במקביל צויין כי "המדינה תעשה כל הנדרש כדי לגבות את הקנסות". עותק מההחלטה הועבר גם ללשכת היועץ המשפטי לממשלה.

הקביעה הקודמת: ביזוי בית המשפט

כבר לפני כחודשיים קבע בית המשפט העליון כי מרכז החינוך העצמאי האחראי על בית הספר "בית יעקב" בעמנואל, ביזה את החלטת בית המשפט. קביעה זו הגיעה לאחר שהתגלה כי התלמידות האשכנזיות בבית הספר עדיין לומדות בנפרד מהתלמידות הספרדיות, למרות החלטת השופטים.

בנוסף קבע בית המשפט כי על מרכז החינוך העצמאי לשלם קנס בגובה 5,000 שקלים, לכל יום שבו ימשיך להימנע מביצוע פסק הדין. לאחר שנחשפה פרשת הפרדת התלמידות האשכנזיות והספרדיות בבית הספר בעמנואל, ניסו לשמר הוריהן של התלמידות האשכנזיות את הלימודים הנפרדים על ידי הקמת כיתות בבתים פרטיים.

חודש קודם לכן דש אישר משרד החינוך את סגירת בית הספר הפיראטי שהוקם על ידי ההורים. צו הסגירה הועבר גם לידי המשטרה, שהייתה אמורה לדאוג לאכיפתו.

תזכורת: החשיפה בחדשות 2

הפרשה נחשפה לראשונה לפני כשלוש שנים, אז דווח במהדורה המרכזית של חדשות 2 על האפליה הגזעית וה"הפרדה הקדושה" בין הבנות הספרדיות לבנות האשכנזיות בבית הספר. במוסד החינוכי הוקמו מחיצות בחצר, קיר חוצץ באמצע המסדרון והוגדרה תלבושת שונה לבנות שלמדו באותו בית ספר.

מאז אותו פרסום, התערב משרד החינוך ואיים בעצירת תקציבים ופגיעה כלכלית במוסד. כשגם זה לא עזר, הוגשה עתירה לבג"ץ והשופטים החליטו פה אחד כי על מרכז החינוך העצמאי להסיר כל סממן, פורמאלי ומהותי כאחד, של תופעת האפליה אשר רווחה בבית הספר.

לאחר שהצעדים שחייב בג"ץ לבצע לא מומשו בפועל, החליטו הוריהן של הבנות האשכנזיות בבית הספר להעביר מבית הספר המפלה - ולהקים "בית ספר פיראטי" לאשכנזיות בבית דירות ביישוב עמנואל.