4 מניות מומלצות מסקטור האנרגיה - מוכנים לקחת את הסיכון?

יחידות ההשתתפות בחברות חיפושי הגז והנפט, אחד הטרנדים החמים בבורסה השנה, זינקו כבר במאות ובאלפי אחוזים ■ 4 אנליסטים נתנו ל"גלובס" את המניות שלדעתם שוות מעקב במהלך הקיץ הקרוב

סדרו לעצמכם קיץ חם: ארבע מניות מומלצות מסקטור האנרגיה - מוכנים לקחת את הסיכון? יחידות ההשתתפות בחברות חיפושי הגז והנפט, אחד הטרנדים החמים בבורסה השנה, זינקו כבר במאות ובאלפי אחוזים.

1. אבנר

ממליץ: ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים

אבנר מקבוצת דלק של יצחק תשובה היא שותפות חיפושי הגז הטבעי והנפט הגדולה בישראל, והיא מובילה את מהפכת הגז במדינה שנמצאת בתחילתה.

לאבנר תגליות גז מוכחות ופוטנציאל רב לתגליות נוספות, אך יחד עם זאת תחום פעילותה מאופיין בסיכון גבוה. החברה מחפשת גז טבעי במי הים העמוקים של ישראל והיא מחזיקה במאגר ים תטיס הוותיק ובתגליות החדשות תמר ודלית. תמר היא תגלית גדולה בקנה מידה עולמי וזרימת הגז בה מאופיינת בקצב הגבוה בעולם.

אנו מעריכים כי לקראת שנת 2013 תחול התקדמות חיובית לקראת הפקת גז, מה שצפוי להשפיע לחיוב על מניית אבנר. בנוסף, אבנר היא בעלת 22.67% ברישיון רציו-ים, הסמוך למאגר תמר, ובלוויתן, שעשוי להתגלות כתגלית גדולה ומשמעותית אף יותר מתמר, כאשר על פי תוצאות סקר סייסמי 3D שנעשה במקום, כבר נקבעה הסתברות של 50% למציאת תגלית גז ענקית.

הקידוח בלוויתן צפוי ברבעון הרביעי ותוצאותיו צפויות להתקבל ברבעון הראשון של 2011. כמו כן, בסמוך ללווייתן ותמר קיים מבנה גדול נוסף בשם אלון, שגם הוא בעל פוטנציאל גדול.

2. נובל אנרג'י

ממליץ: עדי שטרן, מנהל השקעות בתמיר פישמן

נובל אנרג'י היא חברה אמריקנית העוסקת בחיפוש, הפקה ומכירת נפט גולמי וגז טבעי. לחברה אתרי קידוח והפקה במפרץ מכסיקו, מערב אפריקה ומקומות אסטרטגים נוספים.

שווי השוק של החברה עומד על 10.6 מיליארד דולר, היא בעלת חוב נמוך ובטא (תשואה עודפת) של 0.9 מול ה-S&P 500. החברה מפעילה מתקני קידוח והפקה ימיים ויבשתיים בכל העולם מה שמקנה לה יתרון גדול.

בארץ, נובל היא השותפה העיקרית והמפעילה בכל הפרויקטים הקיימים והיא מחזיקה ב-47% ממאגר ים תטיס, 36% מדלית ותמר, 39.6% במבנה לוויתן, ומספר רישיונות נוספים באזור.

לאחרונה ערכה החברה את הכנס השנתי שלה בו היא דיווחה על צפי לצמיחה של 10% בהפקה ו-14% בגידול הרזרבות, בכל שנה בחמש השנים הבאות.

מבחינת תמחור, החברה נסחרת בפרמיה קטנה על קבוצת הייחוס שלה, אך ההנהלה המיומנת שלה, המוניטין הרב בכל הנוגע לקידוחי אקספלורציה, הצפי לגידול עתידי בהפקה ובגידול הרזרבות, תזרים המזומנים החזק, ופיזור הפעילות במקומות אסטרטגיים בעולם - משאירים אותה אטרקטיבית להשקעה ובעלת פוטנציאל ל"אפסייד" עתידי.

3. דלק אנרגיה

ממליצה: יסמין אורנשטיין, אנליסטית במנורה מבטחים פיננסים

שתי ההחזקות המשמעותיות ביותר של חברת דלק אנרגיה הן דלק קידוחים, בה היא מחזיקה 62%, ואבנר בה יש לה 46%. מדובר בשתי חברות אחיות, בעלות שיעורי החזקה דומים ברישיונות השונים.

הרגל היציבה יותר של החברה היא החשיפה למאגרים בהם ידוע כי קיים גז הניתן להפקה מסחרית: ים תטיס, המספק לחברה תזרים מזומנים כבר כיום, ותמר ודלית בהם ההפקה צפויה להתחיל בשנת 2012. בנוסף, ההחזקה ברישיונות נוספים שברשות החברה (כמו אלון ורות) מאפשרים למשקיעים ליהנות מהתשואה הגבוהה שיכולות להניב תגליות חדשות.

דלק אנרגיה זכאית גם לתשלום תמלוגים ודמי ניהול מהחברות הבנות מתוקף היותה בעלת עניין בשותף הכללי של החברות, כך שהשווי הנובע לדלק אנרגיה מההחזקות בדלק קידוחים ואבנר גבוה מהשווי הסחיר של החברות.

ככלל, בתחומים המאופיינים ברמת סיכון גבוהה רצוי לפזר את ההשקעה על מנת להקטין את הסיכון, וחברת דלק אנרגיה מספקת חשיפה מגוונת לסקטור הגז ומאפשרת ליהנות מהפוטנציאל הגדול בהשקעה ברישיונות חיפוש שבתחילת דרכם, תוך הקטנת הסיכון להפסד באמצעות החזקות במאגרים שנמצאים בשלבים מתקדמים יותר.

4. פמבינה (PIF:TO)

ממליץ: אורי וייסבורד, ראש מח' מחקר בקמליה קפיטל

חברת Pembina הנסחרת בבורסת טורונטו מחזיקה בבעלות על רשת צינורות נפט וגז טבעי באורך כולל של 7,500 ק"מ, המקשרים בין אתרי הפקה במדינות הקנדיות אלברטה וקולומביה הבריטית, לנקודות הפצה מרכזיות. בנוסף החברה שותפה במתקני אחסון ובפעילות הפצה של נפט וגז.

עסקי החברה מתאפיינים ביציבות, ותזרים המזומנים שהיא מייצרת משמש לחלוקת דיבידנד ולרכישת עסקים משלימים. ברבעון הראשון של 2010 עמדו הכנסותיה על 294.6 מיליון דולר קנדי, זינוק של 86% ביחס לתקופה המקבילה, שנבע מהכללתם של עסקים חדשים שנרכשו לאחרונה. הרווח הנקי עמד על 51 מיליון דולר קנדי ותזרים המזומנים הסתכם ב-67.3 מיליון דולר קנדי. המניה נסחרת כעת לפי מכפיל EV/EBITDA של 13 על רווחי 2010.

החברה מחלקת דיבידנד שנתי בסך 1.56 דולר קנדי למניה, כאשר המחיר הנוכחי משקף תשואת דיבידנד של 8.8% ובכוונת הנהלת החברה לשמר את הדיבידנד ברמתו הנוכחית.

השקעה ב-Pembina חושפת את המשקיע לסקטור האנרגיה, אך לא בחלק המסוכן שלו (מקטע החיפוש וההפקה), אלא בחלק היותר יציב ובר החיזוי. בנוסף, הדיבידנד מספק הכנסה קבועה ומקטין במידת מה את התנודתיות במחיר המנייה. כמו כן, הנהלת החברה נהנית ממוניטין טוב, והצליחה להגדיל בעקביות את ההכנסות, הרווחים ותזרים המזומנים הניתן לחלוקה.