עם חובות כבדים והערת "עסק חי" - סיביל יורופ בדרך להסדר

האג"ח שהנפיקו סיביל יורופ וסיביל ג'רמני של פיני צרפתי (בסך הכל כרבע מיליארד שקל) נסחרות בתשואות זבל של 170%-250%, המשקפות חשש של המשקיעים מחדלות פירעון

לפיני צרפתי, בעל השליטה בסיביל יורופ, היה חלום - להיות טייקון הימורים. באמצעות חברות סיביל יורופ והבת סיביל ג'רמני, גייס צרפתי בשנים 2006-2007 מאות מיליוני שקלים באג"ח, ונטל הלוואות מבנקים באירופה שאפשרו לו לצאת למסע רכישות נדל"ני. אך בינתיים, שלדון אדלסון יכול להישאר רגוע. לאחר שצברה חובות של כ-250 מיליון אירו, פונה סיביל יורופ למחזיקי האג"ח במטרה להגיע להסדר חוב.

סיביל עוסקת בהחזקה וניהול של נכסים מניבים במדינות מזרח ומרכז אירופה, באופן ישיר ובאמצעות החברה-בת סיביל ג'רמני. מצבה הקשה לא מנע ממנה, אגב, לדווח בתחילת השנה על זכייה במיזם שאפתני - הקמת מרכז בילוי, נופש, קזינו ופעילות מסחרית בגרמניה. היקפו המתוכנן של הפרויקט, כפי שפורסם בעיתונים הכלכליים, הוא מאות מיליוני אירו.

הנחיתה לקרקע המציאות הייתה מהירה וכואבת. נכון להיום נסחרות האג"ח שהנפיקו סיביל יורופ וסיביל ג'רמני (בסך הכל כרבע מיליארד שקל) בתשואות זבל של 170%-250%, המשקפות חשש של המשקיעים מחדלות פירעון. רואי החשבון של החברות אף צירפו הערות "עסק חי" לדו"חותיהן הרבעוניים.

"בעיתות אלה, מתמרנת החברה בין היתר בקבלת מימוני ביניים כפי שעשתה בעבר, על מנת לגשר על פערי הזמן ובמיוחד כדי להימנע מאיבוד הנכסים. כל זאת, כמובן, בתשומת לב מיוחדת לעלויות המימון המקובלות למקרים דומים בעולם", נמסר מהנהלת סיביל.

מצגות לחוד ותשואות לחוד

צרפתי, המשמש כיו"ר החברה, נזהר מלענות ישירות לפנייה של עיתונאים. בניגוד למשקיעים שהפסידו כסף רב, משך צרפתי בשלוש השנים האחרונות שכר בהיקף של קרוב ל-20 מיליון שקל (כ-3.7 מיליון אירו).

כשצרפתי רצה לגייס אג"ח ב-2007, הוא הציג בפני המשקיעים את התוכניות הגרנדיוזיות שלו לחברת הנדל"ן הקטנה. מצגת הפאואר-פוינט ספגה הכול. אלא, שהשוק כבר התחיל לתמחר את הסיכון בהשקעה בחברות נדל"ן החשופות למזרח אירופה. צרפתי נשאל מדוע הוא לא רוכש חזרה אג"ח של החברה, שנסחרת בתשואה של למעלה מ-50%. "אנחנו יודעים לעשות תשואות גבוהות יותר", השיב מבלי להניד עפעף.

בינואר 2008 דווחה החברה על מו"מ להכנסת בנק קרדיט סוויס כשותף (24%) בשני נכסים שלה לפי שווי של לא פחות מ-1.12 מיליארד שקל לנכסים. השווי שיקף לנכסים עליית ערך של ב-465 מיליון שקל.

העסקה לא יצאה כמובן אל הפועל, והמציאות טפחה בסופו של דבר על פניו של צרפתי שכעת מבקש כאמור מינוי נציגות של מחזיקי אג"ח במטרה להגיע להסדר חוב. חברת הנדל"ן מייצרת הפסדים כבדים, ואת הרבעון הראשון השנה היא סיימה בהפסד של 8.5 מיליון אירו, בהמשך להפסד של 18 מיליון אירו ב-2009. סיביל צברה כאמור התחייבויות בסכום נכבד של רבע מיליארד אירו, והיא מייצרת מזומנים בקצב נמוך מאוד של 3.3 מיליון אירו ברבעון.

עד שצרפתי יצליח לשכנע את מחזיקי האג"ח לתת לו גרייס, מאבדת סיביל נכסים באירופה. בתחילת השבוע דיווחה החברה כי היא צפויה לאבד נכס בשווי של כ-18.2 מיליון אירו, בגלל שאינה מצליחה לעמוד בתנאי הלוואה של 1.5 מיליון אירו בלבד. "בשנים האחרונות, שאופיינו כשנות משבר עמוק, עמדה החברה בהתחייבויותיה, ובימים אלה מבצעת ההנהלה פעילות אינטנסיבית על מנת לשמור על נכסיה ולהתנהל תוך כדי משבר", נמסר מסיביל בתגובה.

"אם יעזרו לו - הוא יצליח"

בינתיים, מחזיקי האג"ח מודאגים. החברה לא שילמה את ריבית האג"ח של סיביל יורופ החודש, ולא מן הנמנע כי בחודש הבא גם המשקיעים באג"ח סיביל ג'רמני לא יראו את כספם. המרצה ואיש העסקים נפתלי מנדלוביץ', המחזיק באג"ח של סיביל, אמר היום ל"גלובס" כי "צרפתי לא יכול לעמוד בהחזרים השוטפים ורוצה הסדר חוב. אין לו ברירה. הוא לא מצליח להרים את הפרויקטים שלו ולגייס מימון, אז צריך לעשות פריסת חובות ולהמיר חוב קצר לחוב ארוך".

* מה מצב החברה?

מנדלוביץ': "יש פוטנציאל, אבל הוא נתקע באמצע וצריך פריסה. בתנאים הקשים בשוק קשה לגייס הון, וצריך לתת לו פריסת חובות. איך נעשה את זה? נמצא את הדרך. אם צרפתי יצטרך לממש את הנכסים בלחץ, אז הוא יהיה בצרות. יש הכנסות, החברה לא במצב נואש, אבל הוא צריך להרוויח זמן כמו רבים אחרים. אם יעזרו לו, הוא יצליח, ואם לא - אז הוא במצב לא טוב".

מנדלוביץ' מדגיש כי "צרפתי הוא לא היחיד, ומי שמצליח לתמרן ולעבור את התקופה הקשה, שורד. יש לו נכסים ויש לו שותפים אסטרטגיים, אבל הטווח הקצר לחוץ. זה לא פשע, זה לא שוד או גניבה, זה תכנון לוח זמנים. אם נקלעת למשבר עם חשיפה לטווח הקצר, זה מה שיהרוג אותך. לא גנבו פה, הפסיקו פרויקטים, אך לא עשו שטויות. צריך לתת לו זמן, ואנחנו משקיעים לטווח ארוך, ומאמינים שהסיכוי שווה את הסיכון. קנינו את האג"ח במשבר, בידיעה שיש בה סיכון".

מימוש, או הכנסת שותף

סיביל פועלת לשינוי התחייבויותיה המסווגות למועד הדו"חות הכספיים כחובות לטווח קצר, וזאת באמצעות הארכת תוקפן והמרתן לטווח ארוך. בכלל זה, סיכמה החברה עם המוסדות הבנקאיים שהעמידו לחברות הקבוצה אשראי, על הארכת המועדים לפירעונו.

אנליסט בכיר בשוק ההון, שביקש להישאר בעילום שם, אומר כי "רמת המינוף של סיביל גבוהה מאוד, היא תתקשה לשרת את החוב באמצעות תזרימי המזומנים מהפרויקטים המניבים בלבד. הדרך היחידה להבטיח את פירעון האג"ח במועדו, היא מימוש נכסים או הכנסת שותף. החברה דיווחה בעבר על מספר שותפים אסטרטגיים (בנקים בינלאומיים, א.ש.) שהביעו עניין בכך, אולם נראה שמשבר האשראי בעולם תפס אותה בנקודה שברירית".