בורסות אירופה סגרו במגמה מעורבת: BP ירדה קלות

BP המשיכה לרכז עניין ■ מגמה מעורבת בנעילה באסיה ■ הבנק המרכזי ביפן: המפתח להתאוששות הגלובאלית נעוץ ביכולת השווקים האירופיים להתגבר על הקשיים הנוכחיים ■ מגזר הרכב ביפן בלט לשלילה; סקטור הטכנלוגיה ריכז עניין

בורסות אירופה נסחרו היום (ו') ביום המסחר האחרון של השבוע במגמה מעורבת, לאחר שאמש הצליחו המדדים המובילים בוול סטריט להינעל בעליות שערים בפיניש של הדקות האחרונות, ללא שום סיבה ניכרת לעין. זאת, במקביל למסחר מעורב עם נטייה לעליות בניו יורק.

מקור בכיר באיחוד האירופי אמר היום (ו') כי מבחני הלחץ (Stress Tests) שייערכו לבנקים באירופה בחודש הקרוב יהיו קשים בהרבה לעומת אלה שנערכו בארה"ב לפני כשנה. המבחנים יערכו תחת ההנחה שהאיחוד עומד להכנס למיתון נוסף וכי ממשלות מסויימות יתקשו להחזיר את חובותיהן. "מה שאמריקנים עשו לא היו מבחני לחץ אמיתיים, אלא סוג של בדיקה לצורך העברת כספים למערכת", אמר המקור ל-CNBC. המבחנים יערכו תחת פיקוח של מומחים בינלאומיים ותחת ועדה מיוחדת של מומחים באירופה (CEBS). השלב הראשון במבחנים יכלול כ-25 בנקים והשלב השני יכלול הרבה יותר, ככל הנראה כ-60 בנקים.

מניית BP המשיכה לרכז עניין רב לאחר שאמש התייצב מנכ"ל החברה, טוני הייוארד, מול הקונגרס האמריקני ואמר כי החברה תשלם עבור כל נזקי הדליפה הקשה במפרץ מקסיקו.

ראש ממשלת ספרד, חואן לואיס זאפאטרו, צפוי להיפגש היום במדריד עם יו"ר קרן המטבע העולמית, דומיניק שטראוס-קאהן. שמועות בשוק מרמזות על כל שספרד תיזדקק לתוכנית חילוץ או קו אשראי מהאיחוד האירופי, קרן המטבע או אפילו משרד האוצר האמריקני.

נעילה מעורבת באסיה

המדדים המובילים באסיה ננעלו בסיום השבוע במגמה מעורבת, כשביפן פורסמו היום הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי היפני, שנערכה ב-20-21 במאי. הפרוטוקולים מגלים כי חברי הבנק המרכזי היו מעודדים קצת יותר באשר לכלכלה הגלובאלית, כשברקע קריאת הממשל לבנק להילחם בדפלציה. חברי הבנק הסכימו כי כלכלת ארה"ב מתאוששת, כאשר חלקם ציינו כי המפתח להתאוששות הגלובאלית נעוץ ביכולת השווקים האירופיים להתגבר על הקשיים הנוכחיים.

"עלייה של האירו מול הדולר האמריקני לאחר ההנפקה הספרדית ככל הנראה תשמור על סנטימנט חיובי, שכן זהו סימן להרגעת הסיכון", ציין הבוקר לי קיונג-מין (Lee Kyoung-min), אנליסט מ-Woori בסיאול.

מגזר הרכב ביפן ריכז עניין שלילי בצל חוזקת הין והחששות מפני שביתות במפעלים בסין - נציין את טויוטה ואת הונדה . סקטור הטכנולוגיה ריכז עניין אף הוא - נציין את סוני , שארפ וקאנון .

"השווקים כרגע רק מרוויחים זמן כי הנתונים הכלכליים בעולם מעורבים אבל בכל זאת ראינו עליות שערים יפות בשבוע החולף", אמר ג'יימי ספיטרי (Jamie Spiteri), ראש מחלקת מסחר ב-Shaw Stockbroking בסידני. "ייקח עוד זמן לפתור את הבעיות שמרחפות מעל השווקים, בין אם מדובר במשבר החובות באירופה, ההתאוששות הכלכלית בארה"ב או הצמיחה באסיה", הוסיף ספיטרי.