תשובה מתכנן לרכוש בית זיקוק בקנדה תמורת כ-150 מיליון דולר

דלק US של תשובה הציעה את הסכום לענקית הנפט רויאל-דאץ'-של על מנת לרכוש ממנה את בית הזיקוק מונטריאול-ווסט ■ קיבולת הזיקוק שלו מגיעה ל-130 אלף חביות נפט ביום ■ תשובה מתכוון בכך להרחיב את פעילותו בקנדה, שם הוא פעיל בתחום הנדל"ן באמצעות אלעד קנדה

יצחק תשובה מנסה להרחיב את פעילותו בקנדה גם לתחומי הדלק והזיקוק. כלי תקשורת בקנדה דיווחו בסוף השבוע כי דלק US של תשובה הציעה 150 מיליון דולר קנדי, שהם כ-147 מיליון דולר, עבור בית זיקוק מונטריאול-ווסט, השייך לענקית הנפט רויאל-דאץ'-של (Royal Dutch Shell).

על-פי הדיווחים, הסכימה חברת האנרגיה הישראלית להכפיל הצעה כספית קודמת שהגישה לרכישת בית הזיקוק, שקיבולת הזיקוק שלו מגיעה ל-130 אלף חביות נפט ביום. מדובר בהספק גבוה יותר מכפלים מזה שמפעילה דלק US בטקסס. מצד שני, בית הזיקוק פעיל כבר 76 שנה וברויאל דאץ' שוקלים להסב אותו למסוף דלקים, במקרה שלא יקבלו עבורו מחיר הולם.

דובר של רויאל דאץ' אישר כי מתנהל משא ומתן למכירת בית הזיקוק, אך לא הוסיף פרטים מעבר לכך. הליך המכירה של בית הזיקוק היה אמור להסתיים ב-1 ביוני. בהודעה קודמת שפרסמה רויאל דאץ' נאמר כי זמן קצר לפני תום מועד המכירה הרשמי התקבלו שתי הצעות רכש, אך שתיהן היו נמוכות מדי.

פעילותו של תשובה בקנדה התמקדה עד היום בענף הנדל"ן באמצעות אלעד קנדה שאותה מתכוון תשובה להנפיק בבורסה בתל-אביב. השוק הקנדי נחשב לשוק סולידי ומתפתח, שנפגע פחות משווקים אחרים במערב ממשבר האשראי העולמי.

דלק US, שמרכזה בנשוויל טנסי, היא חברת אנרגיה ותשתיות המפעילה למעלה מ-500 תחנות דלק בדרום מערב ארה"ב, בית זיקוק בטיילר טקסס, מסופים וקווי דלק. החברה, שהוקמה ב-2001 על-ידי עוזי ימין, הונפקה בוול-סטריט ב-2006 לפי שווי של 800 מיליון דולר. ימין משמש כיום מנכ"ל החברה, ש-74% ממניותיה נמצאות באחזקה ישירה של דלק פטרוליום, זרוע הדלקים של קבוצת דלק, המחזיקה גם בדלק אירופה, דלק בנלוקס ודלק הונגריה.

שווייה של דלק הגיע לשיא של 1.5 מיליארד דולר ב-2007, על רקע הזינוק במרווחי הזיקוק וסופת ההוריקן קטרינה שפגעה בבתי זיקוק של מתחריה. ואולם מאז סבלה דלק מהרעה מתמשכת בתוצאותיה עקב ירידת המרווחים ושריפה שפגעה בבית הזיקוק של החברה בטקסס. מחיר מניית החברה רשם בתחילת החודש שפל של 6.19 דולר, אך עלה מאז בקרוב ל-25 אחוזים ל-7.67 דולר, מחיר המשקף לחברה שווי של 416 מיליון דולר.