בדיקת "גלובס": למה כדאי לחכות ל-iPhone 4?

רגע לפני יציאת iPhone 4, מחירו של דגם 3GS בארץ מעולם לא היה נמוך יותר: 3 המפעילות מציעות אותו במחיר דומה ובזיכוי מלא למי שמדבר מעל 250 שקל בחודש ■ האם זה הזמן לרכוש אותו? לא בטוח

בעוד מספר חודשים, בספטמבר או אוקטובר, ינחת בארץ ה-iPhone 4. בארצות-הברית הוא יושק בימים הקרובים, ומחירו זהה לזה של הדגם הקודם - 200 דולר לדגם 16 ג'יגה (צריך להוסיף גם מע"מ והתחייבות למפעילה האמריקנית) ו-300 דולר לדגם ה-32 ג'יגה.

חובבי חידושים ישיגו ככל הנראה את המכשיר כבר השבוע, אולם רוב הישראלים יחכו לשיווקו על-ידי המפעילות הסלולריות.

מבחינה טכנולוגית, כפי שכבר פורסם, הדגם החדש לא מביא בשורה גדולה, למעט מצלמה קדמית, תמונה חדה יותר ועובי דק יותר.

כמו כל שדרוג של מכשיר טכנולוגי, גם השקתו של ה-iPhone 4 משפיעה על המבצעים של ה-iPhone הנוכחי 3GS, שבאתר אפל העולמית מחירו יירד ל-99 דולר החל מיום חמישי הקרוב.

על-פי הערכות, 250 אלף ישראלים מחזיקים כבר היום באחד מ-3 מכשירי ה-iPhone הקיימים. ככל הנראה, כ-150 אלף רכשו אותו בסלקום, באורנג' או בפלאפון.

"גלובס" בדק האם כדאי לקנות היום iPhone 3GS - או שעדיף לחכות לדגם החדש.

התשובה במקרה הזה מתחלקת לשני חלקים: אם עדיין לא קניתם iPhone - כנראה שאתם לא מהטיפוסים שניתן להגדיר אותם "מאמצים ראשונים" (eraly adopters), ולכן זו הזדמנות לקבל את המכשיר של אפל בתנאים יותר טובים מאלה שקיבלו מהמפעילות הלקוחות הראשונים. הכוונה היא בעיקר לזיכוי מלא על המכשיר.

אם אתם מחזיקים באחד הדגמים הישנים יותר, וזו הסיבה שלא קניתם את דגם 3GS - נכון יותר יהיה מבחינתכם לחכות ל-iPhone 4.

כפי שאפשר לראות בטבלה המצורפת, אין באמת הבדל במחירים בין המפעילות הסלולריות, מכיוון שכולן נותנות החזר חודשי מלא על המכשיר. מה שכן, יש הבדל בחבילות הגלישה, כאשר סלקום או פלאפון הן האטרקטיביות במקרה הזה, אם חבילת גלישה גדולה חשובה לכם.

בשורה התחתונה, אם אתם עומדים בתנאים לקבלת זיכוי מלא, עדיף לקנות את המכשיר אצל המפעילות הסלולריות. אם לא בא לכם להתחייב ולשבור את הראש כל חודש על תנאי הזיכוי, יכול להיות שהחנויות הפרטיות הן המקום בשבילכם.

עלויות מכשיר: מלכודת ההחזר החודשי

עלות ה-iPhone 3GS הכולל זיכרון אחסון בנפח 16 ג'יגה אצל המפעילות הסלולריות היום מגיעה לאזור של ה-3,500 שקל, כאשר בחנויות הפרטיות ניתן להשיג אותו בעלות של 2,850 שקל לפי אתר השוואות המחירים זאפ.

ההפרשים בין המפעילה הסלולרית היקרה ביותר לחנויות הפרטיות באתרי השוואות המחירים יכולים להגיע לקצת יותר מ-700 שקל. סכום מכובד מאוד, אולם המפעילות מציעות לקבל החזר מלא על המכשיר שעומד על קצת פחות מ-100 שקל, כאשר הלקוח מדבר ב-250 שקל.

הבעיה עם ההחזר החודשי היא שאנחנו צריכים להיות דברנים לא קטנים וגם לשלוח הודעות SMS, כאשר במקרה של ההודעות לא כל החבילות יכולות להתאים למסגרת ההחזר.

במקרה שאתם רוכשים חבילת גלישה, המפעילות מחשבות אותו בתנאי לקבלת ההחזר. בכל אופן, לפני שקונים את המכשיר כדאי מאוד לבדוק את הנושא הזה מול נציג המכירות, כדי שבסוף החודש לא תגלו שאתם משלמים על המכשיר במלואו כי לא הגעתם לגובה ההחזר.

מעבר לרכישה אצל המפעילות, אפשר כמובן לרכוש מכשירים חדשים ומשומשים באתרים ובחנויות פרטיות.

בין האתרים:

www.iphones.co.il

www.dim-phone.co.il

www.omega-phones.co.il

www.yad2.co.il

חבילת גלישה: פלאפון אטרקטיבית

כל מי שהשתמש ב-iPhone יודע שהקסם של המכשיר הזה הוא הגלישה הנוחה באינטרנט וים האפליקציות שניתן להוריד אליו. כדי להשתמש ביישומים האלv צריכים להחזיק חבילת גלישה (תעבורת נתונים, דאטה), או לסמוך רק על רשתות אינטרנט אלחוטיות (WiFi).

במקרה של הפתרון השני, ה-iPhone יודע להשתמש ברשתות האלחוטיות בצורה טובה מאוד ולא לספק ביצועי גלישה נמוכים יותר לעומת הרשתות הסלולריות, כמו בחלק ממכשירים אחרים שקיימים בשוק.

מלבד זה, ה-iPhone יודע לזכור את נקודת הגלישה האלחוטיות ולהתחבר אליהם באופן אוטומטי כאשר אתם נמצאים בקרבתם. למשל, אתם יכולים לשמור את נקודת הגלישה האלחוטית בבית, במשרד, במכון הכושר ובבית-הקפה הקבוע, וכך ליהנות מגלישה ללא תשלום בחלק גדול מהזמן שלכם.

ברגע שאתם מתרגלים להיות מחוברים כל הזמן לרשת, לקבל עדכונים מהפייסבוק, להוריד מיילים, לקרוא חדשות או אפילו להאזין לתחנות רדיו אינטרנטיות - לא תוותרו על התענוג הזה. לכן תצטרכו גם חבילת גלישה.

משתמש iPhone ישראלי ממוצע צורך בממוצע כ-400 מגה. לכן, כדאי לפחות בחודשיים הראשונים להחזיק חבילת גלישה בטווח הזה, בשביל לראות מה הממוצע שלכם ולא לבצע חריגות בתעבורת הנתונים במכשיר שלכם. חריגה במקרה הזה יכול להגיע למאות וגם אלפי שקלים.

המפעילות הסלולריות מציעות מספר חבילות גלישה בטווח הזה. אורנג' מציעה לדעתנו את החבילות הכי פחות משתלמות: 150 מגה בעלות של 19.5 שקל, 500 מגה ב-69 שקל או 5 ג'יגה ב-89 שקל. לעומת סלקום מציעה חבילה של 1 ג'יגה ב-69 שקל, ופלאפון מציעה את החבילה האטרקטיבית ביותר - 2 ג'יגה ב-59 שקל. חוץ מזה, יש גם חבילה של 10 ג'יגה ב-119 שקל, למי שממש מכור להורדות שונות.

מבחן הלקוח הסמוי של אתר כמהזה: פלאפון וסלקום דומות, אורנג' משתלמת רק לגולשים מעט

אתר כמה זה להשוואת מחירים של שירותי תקשורת ערך מבחן לקוח סמוי בין מסלולי ה-iPhone אצל המפעילות הסלולריות, כאשר דפוס השימוש כולל 350 דקות שיחה בחודש, 50 הודעות SMS, גלישה באינטרנט בנפח של 200-400 מגה ו-iPhone מדגם 32 ג'יגה.

חשוב לציין כי הלקוחות גולשים גם דרך האינטרנט האלחוטי, כך שהגלישה לא מתבצעת רק דרך החבילה.

מהבדיקה עלה כי פלאפון וסלקום נמצאות באותו טווח העלויות, ואילו אורנג' יקרה משתיהן בכ-42 שקל. מתי אורנג' משתלמת? כשמדובר בלקוחות שגולשים מעט, עד 150 מגה.

* אורנג':

לחברה מסלולים עם חבילות גלישה בעלי נפחים שונים, כאשר החבילה הבסיסית ביותר כלולה בתכנית.

* סלקום:

גם כאן הוצעו שני מסלולים, כאשר בדפוס השימוש שנבדק המסלול המשתלם ביותר היה מסלול רגיל לכלל הלקוחות ולא ייעודי ל-iPhone. מסלולי ה-iPhone של סלקום מתאימים בעיקר ללקוחות שמדברים בינם לבין עצמם ובעלי יותר מקו אחד על אותו שם מנוי (משפחה).

* פלאפון:

לנציגת כמהזה, ליאת נחום, הוצע גם מסלול iPhone וגם מסלול רגיל, כאשר המוקדנית המליצה על מסלול ה-iPhone.

המסלול הרגיל, המכונה "אופטימום", זול ב-17 שקל ממסלול ה-iPhone, אך הוא בעייתי בגלל מדרגות הדקות שבו: "חריגה של דקה אחת מהבנק הנבחר, מקפיצה את העלות החודשית בכ-60 שקל וזה מסוכן. לכן עדיף לקחת את מסלול ה-iPhone, שבו גם במקרה של חריגה, תשלמו פר החריגה בפועל ולא בקפיצות של עשרות שקלים", מסבירה נחום.

5 טיפים לרוכשי iPhone

1. רוב הסיכויים שחברות הסלולר יציעו לכם מסלולים שונים המיועדים ל-iPhone. לא בהכרח מדובר במסלולים המשתלמים ביורת עבורכם. ייתכן שעדיף לכם להישאר עם המסלול הנוכחי.

2. כדאי לרכוש חבילה גלישה של לפחות חצי ג'יגה לחודש לפחות לחודשיים הראשונים, כדי לראות מה דפוס השימוש שלכם.

3. אם אתם לא דברנים ולא משתמשים בשירותי המפעילה הסלולרית שלכם, מכשיר בשוק הפרטי יהיה לכם יותר זול.

4. מי שלא אכפת לו לרכוש מכשיר משומש, ייהנה ממחירים נמוכים בשוק היד השנייה. באתרים של חנויות פרטיות אפשר למצוא מכשירים בשליש מחיר.

5. סביר שה-iPhone הנוכחי יזכה להורדת מחיר משמעותית כאשר יצא כאן דגם 4, אז אם לא דחוף לכם לקנות דווקא את הדגם החדש - כדאי לחכות.

11
 11