ישראל דורשת מארה"ב: מרכז לוגיסטי למטוסי העתיד בנגב

תנאי ישראלי נוסף להתחייבות לרכישת מטוסי אף 35 ■ מנכ"ל משרד הביטחון: "זה עניין של עצמאות תפעולית; כאשר טילים ורקטות יתחילו לנחות, קשה לצפות שמטוסי תובלה או אוניות של ארה"ב יגיעו לישראל"

ישראל דורשת מממשל אובמה ומחברת לוקהיד מרטין, יצרנית מטוסי אף 35, שמתוכננים להיות מטוסי הדור הבא של חיל האוויר, להקים בנגב מרכז לוגיסטי לתחזוקת המטוסים, בתפעול ארה"ב. זה למעשה תנאי נוסף שמעמידה ישראל להתחייבותה לרכוש את המטוסים היקרים. כך מוסר דיפנס ניוז מפי מקורות ממשלתיים ובתעשיות הביטחוניות בישראל ובארה"ב.

הקמת מרכז תחזוקה לוגיסטי בקנה מידה גדול נחשבת בישראל כגורם קריטי ליכולת עמידה עצמאית, במיוחד בתקופת מלחמה, כאשר נמל-התעופה הבינלאומי היחיד של ישראל ונמלי-הים שלה עלולים לשמש מטרה למטחי טילים ורקטות, מציין השבועון. "אנו באמת מעוניינים בהקמת מרכז לוגיסטי אמריקני בנגב", אמר מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני. "מבחינתנו, זה נושא רציני מאוד. מעבר לסוגיית העלויות והשאלה באיזו מידה נשלב תת-מערכות מתוצרת ישראל במטוסים החדשים, קיימת הסוגיה האסטרטגית: כיצד לתמוך בהשקעה הזו וכיצד לקיים עצמאות תפעולית".

"בעידן זה של עימותים א-סימטריים, כאשר הרקטות והטילים ימלאו את האוויר, קשה לצפות שמטוסי גאלקסי של ארה"ב, או אוניות אספקה אמריקניות יגיעו לכאן כאשר נצטרך אותם", אמר שני. הדרישה הישראלית להקמת המרכז הלוגיסטי היא החוליה האחרונה בשרשרת דרישות ישראליות שעוסקות בהעברת טכנולוגיות, שת"פ תעשייתי ונושאים אחרים. דרישות אלה מעכבות מחויבות ישראלית לרכוש את הקבוצה הראשנה של המטוסים החמקניים.

לפי הערכות של הפנטגון, שצוטטו בשבוע שעבר בניו יורק טיימס, תהיה עלות יחידה אחת השנה 92.4 מיליון דולר, בהשוואה להערכה של 50 מיליון דולר שנעשתה ב-2002. אולם אם חיל האוויר האמריקני יוסיף לרכוש את המוסים בקצב המתוכנן, ירד מחיר מטוס אחד, עם כל מערכות המשנה, ל-65 מיליון דולרב-2014 או 2015. לא ברור מה יהיה המחיר שייקבע למטוסים שתקבל ישראל, אך אין ספק שהם יהיו היקרים ביותר שרכש חיל האוויר הישראלי אי פעם.

אם וושינגטון תיענה לדרישה הישראלית להקמת המרכז בנגב, משרד הביטחון יהיה מוכן לקבל - וממשלת ישראל קרוב לוודאי תהיה מוכנה לאשר - הצעה פורמלית של ארה"ב למכור לישראל 20 מטוסים, אומרים מקורות צבאיים ואזרחיים בישראל. אם ממשל אובמה ידחה את הדרישה הישראלית, ההצעה הפורמלית של הפנטגון תפקע בסוף אוגוסט, לדברי מקורות אמריקניים.

"לתנאים הנדיבים מאוד (של רכישת מטוסי אף 35) שמציעה ארה"ב לישראל יש חיי מדף מוגדרים", אמר מקור בפנטגון לדיפנס ניוז. "ככל שאנו רוצים להחתים את ישראל כלקוחה הזרה הראשונה שתקבל את המטוסים, אין אנו יכולים לעשות כך על חשבון ההתחייבויות שעשינו לשותפים האחרים (בתכנון וייצור המטוס)". ישראל היא שותפה זוטרה.

המקור האמריקני ציין, שלוקהיד מרטין וקבלני המשנה שלה מוכנים למסור את