חברת חשמל: לא נוכל לחבר שכונות חדשות בלי מימון

הפרויקט המרכזי שיוקפא הוא השלמת תוכנית החירום בעלות של 5.4 מיליארד שקל ■ גורמים בחברה: "אנחנו לא ניקח הלוואות למימון תוכניות פיתוח שאנחנו מפסידים עליהן כסף"

חיבורן של שכונות חדשות לרשת החשמל עלול להתעכב עד למציאת פתרון למצוקת המימון של חברת החשמל, כך אמרו ל"גלובס" גורמים בחברה. הדברים נאמרו בעקבות החלטת דירקטוריון החברה ביום חמישי האחרון לפנות בדחיפות לשרי האוצר והתשתיות ולדרוש את התערבות הממשלה במשבר הכספי שאליו נקלעה החברה. עוד הוחלט כי ההכרעה אם לאשר לחברה לממן את תוכניות הפיתוח שלה באמצעות גיוסי חוב נוספים תידחה עד לקבלת תשובת השרים. "הדירקטוריון בעצם אמר לממשלה 'עד כאן'", אמרו ל"גלובס" גורמים בחברה, "אנחנו לא ניקח הלוואות למימון תוכניות פיתוח שאנחנו מפסידים עליהן כסף. לא ייתכן שהבעלים של חברת החשמל ייתנו לה לשקוע מבלי להכניס את היד לכיסם".

40 מיליארד ש' ב-5 השנים הקרובות

בחברת החשמל מדגישים כי החברה מסוגלת לממן את התחייבויותיה השוטפות ולשרת את חובותיה, בסך 5.6 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות. ואולם, לטענתם אין לחברה יכולת לממן את תוכניות הפיתוח שקבע לה שר התשתיות הלאומיות, שעלותן מגיעה ל-2 מיליארד דולר בשנה. הסיבות לכך, לטענת החברה, הן עדכון תעריף החשמל על ידי רשות החשמל באופן שאינו משפה אותה על מלוא הוצאותיה וסירובה של הממשלה להזרים הון לחברה.

הפרויקט המרכזי שחברת החשמל מקפיאה הוא השלמת תוכנית החירום בעלות של 5.4 מיליארד שקל. כמו כן שוקלים בחברה לערוך קיצוץ עמוק של כ-50% בהשקעות בשדרוג ובהרחבת רשת הולכת החשמל (מתח עליון) וחלוקת החשמל (מתח גבוה ונמוך). עיכובים בהקמת תחנות כוח חושפים את חברת החשמל לקנסות של הרשות, ולהערכת החברה היא חשופה כבר היום לקנסות בגובה 1.3 מיליארד שקל. ואולם בחברת החשמל טוענים כי הם אינם חוששים מהקנסות משום ש"אין להם בסיס בחוק".

צווים אישיים

בחברת החשמל לא מתכוונים להקפיא בשלב זה את "הפרויקט הסביבתי" להפחתת פליטות מזהמים מתחנות הכוח בחדרה ובאשקלון. הסיבה העיקרית לכך היא צווים אישיים של המשרד להגנת הסביבה, שהפרתם חושפת את מנהלי תחנות הכוח להליכים פליליים.

מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר הצהיר בימים האחרונים כי רק הזרמת הון מיידית של 5 מיליארד שקל והעלאת תעריפי החשמל ב-18% יאפשרו לחברה לממן את תוכניות הפיתוח. מדובר בהעלאה דרסטית של התעריפים שתייצר לחברה הכנסה נוספת בהיקף 3 מיליארד שקל בשנה.

ברשות החשמל דוחים מכל וכל את טענות החברה. במכתב ללסקר, שתוכנו נחשף ב"גלובס", כתב יו"ר הרשות אמנון שפירה כי התעריף המעודכן במקטע הייצור עונה על כל צרכיה האמיתיים של החברה וכי אי התייעלותה של החברה היא הסיבה העיקרית לגירעונותיה.