האוצר מוריד הכפפות כדי לממן הקיצוצים: מתכנן להטיל קנסות ענקיים על מי שמרמה את הביטוח הלאומי

המהלך, שייכלל בחוק ההסדרים לשנים 2011-2012, צפוי להכניס לקופת המדינה עד חצי מיליארד שקל ■ בכיר באוצר: טרם הפנמנו שמי שמשלם לרמאים זה האזרח הישר ■ הביטוח הלאומי מחלק מדי שנה כ-54 מיליארד שקל, וכ-2.7 מיליארד שקל עובר לאזרחים אשר אינם זכאים לכספים

משרד האוצר מתכוון להטיל קנסות בסכומי עתק על אלה המרמים את הביטוח הלאומי, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי המהלך ייכלל בחוק ההסדרים לשנים 2011-2012 והוא אחד ממקורות האוצר למימון ה"קיצוצים" המתוכננים בסך כ-9 מיליארד שקל, הנדרשים לצורך עמידה במגבלת הגרעון. לפי הערכות של האוצר, המהלך צפוי להביא לקופת המדינה הכנסות בסך חצי מיליארד שקל. המוסד לביטוח לאומי מחלק מדי שנה כ-54 מיליארד שקל, כאשר לפי הערכות של האוצר, כ-5% מהסכום מיועד לתשלום לאזרחים אשר אינם זכאים ופשוט מרמים את המוסד - כ-2.7 מיליארד שקל. לפי התכנון של האוצר, הקנסות צפויים להביא להגדלת קופת המדינה והם אמורים לפעול כגורם הרתעתי ובכך הסכומים שמשולמים שלא כדין ייפחתו.

לפי המדיניות הקיימת, מי שמרמה את הביטוח הלאומי נדרש להחזיר את כלל הסכום שהתקבל שלא כדין והמוסד מחליט האם לפתוח נגדו תיק פלילי לפי חומרת המעשה. בפועל, מודים בביטוח הלאומי כי כמות התיקים שנפתחו בפועל הם מעטים מאוד ולמעט ההחזר, אין ענישה של ממש לרבות קנסות מנהליים, וזאת על אף שקיים אגף חקירות ובו 130 חוקרים.

בביטוח הלאומי מסבירים כי היעדר הענישה גורמת להיעדר הרתעה. "תיקים של הביטוח הלאומי לא עומדים בראש סדר העדיפויות של מערכת המשפט", מסביר גורם בביטוח הלאומי ומוסיף כי "הטיפול נמשך זמן רב דבר לא מעודד הגשת תביעות".

"טרם הפנמנו שמי שמשלם לרמאים זה האזרח הישר - אין הבדל מהותי בין לרמות את הביטוח הלאומי לבין להעלים מסים", אמר ל"גלובס" בכיר באוצר והוסיף "זה אפילו יותר גרוע שכן הרמאים לוקחים מהקצבאות של הנזקקים האמיתיים ולכן נאלצים להפחית את הקצבאות של כולם". המהלך הוצג לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועל פי הערכות באוצר, הוא צפוי לתמוך בו.