פחד בשווקים: ה-ECB יוצא מתוכנית ההלוואות ביום ה' הקרוב

הבנק המרכזי האירופי הציע את תוכנית ההלוואות ל-12 חודשים בשנה שעברה במטרה לעודד מתן ההלוואות למגזר הפרטי ולהבטיח נזילות בגוש האירו ■ בשוק חוששים כי המהלך יערער את היציבות הפיננסית

הבנק המרכזי האירופי (ECB) נאבק כדי להרגיע את השווקים שיציאתו מתוכנית ההלוואות לבנקים בהיקף 442 מיליארד אירו (547 מיליארד דולר), המתוכננת ביום חמישי הקרוב, לא תערער את יציבות המערכת הפיננסית. זאת כאשר בנקים באזור הגוש עדיין נזהרים במתן הלוואות אחד לשני.

הבנק המרכזי האירופי הציע את תוכנית ההלוואות ל-12 חודשים בשנה שעברה במטרה לעודד מתן ההלוואות למגזר הפרטי ולהבטיח נזילות נאותה בגוש האירו. לאחר מכן, התוכנית, שהיקפה מהווה יותר מחצי מהיקף כלל פעולות הנזילות של הבנק המרכזי, הפך לחבילות ההצלה לבנקים ביוון, ספרד ומדינות אחרות שנפגעו ממשבר החוב שפקד את האזור.

הריבית הבין-בנקאית באירופה עלתה אתמול (ב') לשיא של שמונה חודשים, כאשר הבנקים באזור מתכוננים לפקיעת תוכנית ההלוואות. האירו צנח על רקע החששות כי פירעון ההלוואות יחשוף את המערכת הפיננסית של אירופה לאיומים חדשים. בתגובה, התשואות על אג"ח הגרמניות, שנחשבות כמקלט פיננסי בטוח בתקופה זו, נפלו.

"אנו בטוחים כי מעבר פיננסי גדול זה יכול להתרחש ללא שיבושים", אמר חבר בכיר בבנק המרכזי האירופאי ביום שישי האחרון.

עדיין ולמרות כל ההרגעות של הבנק המרכזי האירופאי כי במידת הצורך הוא יזרים כסף לחילוץ באותם תנאים של תוכנית ההלוואות, משקיעים רבים בשוק חוששים כי מהלך זה יערער את היציבות הפיננסית.

"הבעיה שיש לנו כרגע היא שממשלות ובנקים מרכזיים חושבים האם להפחית את חבילות התימרוץ" אמר אנדרו בל, מנכ"ל קרן ההשקעות וויטאן והוסיף "זה קצת כמו שאתה חולה ומישהו מאיים להפחית את מינון התרופות שלך ואתה מודאג האם אתה מרגיש מספיק טוב על מנת להתמודד עם הפחתת המינון, זה מה שעובר על השווקים".