נתניהו: "אני מוכן לשחרר 1,000 אסירים בשביל גלעד - אך יש מחיר שלא אשלם"

(עדכון) - ראש הממשלה בנאום לאומה: לא נשלם כל מחיר כדי לשחרר את שליט ■ הקווים האדומים: מחבלים לא ישוחררו ליו"ש אלא למקומות אחרים, לא ישוחררו רבי-מרצחים ■ "חמאס עדיין לא החזיר תשובה "

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר הערב (ה') כי מדינת ישראל לא תשלם כל מחיר כדי לשחרר את החייל החטוף גלעד שליט, למרות "הרצון העז", כדבריו, לראותו בבית. הוא חשף שהוא מוכן לשחרר 1,000 אסירים כדי לשחרר את שליט, לפי הצעת המתווך הגרמני, אך לדבריו החמאס לא החזיר תשובה.

"4 שנים מלאו לחטיפתו של גלעד שליט ועם ישראל מאוחד ברצונו לראותו חוזר בריא ושלם למשפחתו, לביתו, לארצו", פתח נתניהו את דבריו בנאום שנשא לאומה. "אצל כולנו מפעם רצון רב לראות את גלעד חוזר למשפחתו. אין מי שפגש את בני משפחת שליט שאינו חושב לעצמו: הרי גלעד יכול היה להיות בני או אחי או נכדי, ועל כך תגובת המשפחת היא טבעית וגם הרצון לסייע לה הוא טבעי".

כזכור, משפחת שליט החלה לפני 3 ימים במסע צעדה בן 12 ימים מצפון הארץ דרך ערים וכפרים לעבר ירושלים. המשפחה הצהירה שלא תחזור לביתה עד אשר שליט יחזור לביתו. נתניהו הבהיר כי ישראל מוכנה לשלם מחיר כדי לשחרר את שליט, אך לא כל מחיר.

"מדינת ישראל תמיד הייתה מוכנה לשלם מחיר כבד תמורת חייליה", הוסיף נתניהו. "מדינת ישראל לא היססה בעבר לסכן את חייליה כדי לשחרר בני ערובה. בנסיבות אחרות הסכימה ישראל לשחרר מחבלים ומרצחים תמורת בני ערובה. העסקה המפורסמת ביותר היא עסקת ג'יבריל, בה שוחררו יותר מ-1,000 מחבלים שיותר ממחצית מהם חזרו לרצוח והם היוו את הגרעין הקשה לאינתיפאדה השנייה במהלכה נהרגו יותר מ-1,000 ישראלים".

מסכים לשחרר 1,000 אסירים

ראש הממשלה הוסיף, כי "ההחלטה לשחרר מחבלים היא החלטה קשה כי מדובר בהצלת נפשות. מדינות אחרות כמו בריטניה וארה"ב מסרבות בכלל לשאת ולתת עם טרוריסטים על שחרור מחבלים. את הלחץ הציבורי צריך להפנות לא כלפי ממשלת ישראל אלא כלפי החמאס שהוא ארגון אכזרי שלא מוכן בכלל לאפשר לצלב האדום לבקר את גלעד שליט".

נתניהו חשף כי הוא היה מוכן לקבל את ההצעה של המתווך הגרמני, שכללה שחרור של 1,000 מחבלים."זהו המחיר שאני מוכן לשלם כדי להביא את גלעד הביתה", אמר נתניהו. "אמרתי כן לעסקה והיא מוכנה למימוש מיידי. אך יש גם מחירים שאינני מוכן לשלם. אני עומד על 2 עקרונות בסיסיים: שמחבלים מסוכנים לא יוכלו לחזור ליהודה ושומרון אלא לעזה, לטוניס ולכל מקום אחר; העיקרון השני הוא להימנע משחרורם של מחבלים מרצחים, כי אלה יעודדו גלי טרור".

נתניהו ציין כי "ההחלטה בידי חמאס. החמאס עדיין לא החזיר תשובה ובימים האחרונים אף הסלים את ההתבטאויות. אני מביט בעיניהם הכואבות של משפחת שליט ואני כואב יחד איתם. אני מסתכל בעיני הכואבות גם של מאות משפחות נפגעי הטרור וכואב את כאבם, ובאותה נשימה אני חושב על המשפחות שיקיריהן יירצחו אם ישוחררו רבי המרצחים. אנו עלולים לחזור על טעיוות העבר ולהביא עלינו סכנה גבוהה מאוד. הטענה 'לשלם כל מחיר' היא טענה של משפחה קרובה, ואני מבין אותה. אבל לנגד עיני כראש ממשלה עומד גם בטחונם של אזרחי המדינה".

נתניהו סיכם את דבריו באופן נחרץ ואמר: "הממשלה מוכנה לשלם מחיר כבד, אבל לא כל מחיר. נמשיך לעשות המאמצים תוך שמירה נחושה על ביטחונם של אזרחי ישראל. בע"ה ימשיכו להתקיים בנו עוז הרוח לקבל את ההחלטות הנכונות עבור עם ישראל כולו".

בתגובה לדברי ראש הממשלה ולאחר חמישה ימים של צעידה שהחלה במצפה הילה וצפויה להסתיים מול בית ראש הממשלה אומר היום נועם שליט כשלצידו בני משפחתו עם פתיחת מהדורות החדשות ב-20:00 , "אנו מצרים על כך שאחרי 4 שנים שגלעד נמק בשבי כל מה שמצליח רה"מ לעשות זה לשחזר את נאומו של קודמו אולמרט ונותן לנו רשימה של 4 פעולות שעשה למען בננו, אבל באף אחת לא כלול שחרורו. תחת זאת בחר רה"מ לצייר לנו תסריטי אימה על מחבלים שמשחררים ורוצחים, כאילו לא השתנה דבר ואין שירותי ביטחון במדינת ישראל. ראשי כוחות הבטחון תומכים בעסקה ובטוחים שישראל יכולה להתמודד עם המחיר".

נועם שליט פנה בפנייה אישית לרה"מ ואמר: "אני פונה אליך נתניהו, היה קשוב לקולות ההמונים שצועדים עמנו וקבל מהם את הכוח", והוסיף, "צר לנו שראש הממשלה בוחר לדרוש מהציבור להפעיל לחץ על החאמס בעוד הוא לא מצליח להתמודד עם לחצים. עשרות אלפי האזרחים שמצטרפים אלינו במסע הקשה לירושלים יודעים את המחיר של הפקרתו של גלעד, חייל צבא ישראל, בידיו של האויב", נועם סיים את דבריו בקריאה לשיחרורו של גלעד.