גולדמן זאקס: הדולר יירד ל-3.6 שקלים תוך שנה

מעריכים: ישראל תצמח ב-4.3% בשנת 2011 ■ על משבר החובות באירופה:"המצב שברירי, אך החששות מוגזמים"

בזמן שקברניטי המשק בישראל מתחבטים בשאלה האם להוריד את תחזיות הצמיחה לשנתיים הקרובות בשל משבר החובות באירופה, כלכלני גולדמן זאקס צופים צמיחה מואצת בשנה הבאה בישראל, תוך שמירה על אינפלציה מרוסנת. כך עולה מסקירה מקיפה של בנק ההשקעות האמריקני לרגל פתיחת הרבעון השלישי של השנה, סקירה בת כמעט 60 עמודים המקיפה את הכלכלה הגלובלית.

אחמט אקרלי, כלכלן המאקרו של גולדמן זאקס המסקר את המשק הישראלי, סבור כי כלכלת ישראל תצמח ב-3.5% השנה ואילו בשנה הבאה הצמיחה תואץ ל-4.3%. זאת, בעוד שבבנק ישראל צופים צמיחה של 4% בשנה הבאה ובמשרד האוצר צופים צמיחה של פחות מ-4% ב-2011. אקרלי מעריך שהאינפלציה תסתכם ב-2.4% השנה, וכך גם בשנה הבאה.

אקרלי חולק שבחים רבים לבנק ישראל וזוקף לזכותו את הצליחה הקלה יחסית של ישראל את המשבר הגלובלי מ-2008. לדבריו, "ישראל התמודדה היטב עם המשבר העולמי, הודות לתגובה המהירה של בנק ישראל".

ומה באשר לשקל? ובכן, אקרלי מעריך שבטווח הקצר יימשך הפיחות בשקל והדולר יעלה לרמה של 3.95 שקלים בטווח של עד 3 חודשים, אולם לאחר מכן הדולר ייחלש. גולדמן זאקס מציב לדולר יעד של 3.84 שקלים תוך חצי שנה ו-3.6 שקלים בטווח של שנה.

אופטימיות זהירה

באופן כללי, כלכלני גולדמן זאקס מדברים על סיכונים לצמיחה הגלובלית במחצית השנייה של השנה, בשל משבר החובות. התחזית הרשמית שלהם הינה לצמיחה של 4.8% בעולם השנה, בעוד שקונצנזוס התחזיות עומד על 4.6%.

"רוב המחצית הראשונה של השנה היה חזק, אך משבר החוב האירופי לווה במתח פיננסי, מה שמגדיל את הסיכונים לצמיחה במחצית השנייה", כותבים האנליסטים. הם מתמקדים בשני סיכונים עיקריים לצמיחה: התגובה למשבר, קרי תוכניות הקיצוצים של ממשלות אירופה אשר עלולות לפגוע בביקושים הפנימיים ובהתאוששות הכלכלית; וכן מביעים האנליסטים חשש מסימני משבר אשראי נוסף בשל הלחצים שמורגשים בקרב "חלק מהבנקים באירופה", כדבריהם.

אך את השורה התחתונה של גולדמן זאקס ניתן להגדיר כאופטימית, או יותר מדויק כאופטימיות זהירה: "אנו מעריכים שהחששות מוגזמים, אם כי המצב שברירי והסיכונים לצמיחה הינם גדולים יותר כעת מכפי שהיו בתחילת ההתאוששות הכלכלית. לפי קונצנזוס התחזיות, צפויה האטה חדה בצמיחה במחצית השנייה של השנה, מרמה של 5.5% במחצית הראשונה לכ-3.5-4% במחצית השנייה. אנו אופטימיים יותר וצופים צמיחה של 4-4.5% במחצית השנייה של 2010".