אשכנזי יוצא להתקפה: "התבטאויות האוצר סותרות את הנתונים"

במערכת הביטחון תוקפים: "האוצר מבשל את הנתונים ולא מתנהל בשקיפות" ■ הרמטכ"ל: "האוצר מחייב את צה"ל לשלם היטל בלו על סולר, בשעה שהוא מעניק פטור לחברות כמו צים"

הרמטכ"ל גבי אשכנזי יוצא למתקפה: "האוצר הביא לשחיקה משמעותית ב'מתווה ברודט', כאשר הוא נתן פיצוי כספי חלקי בלבד על הוצאות מבצע 'עופרת יצוקה' - האוצר מחייב את צה"ל לשלם היטל בלו על סולר, בשעה שהוא מעניק פטור לחברות כמו צים", כך טען היום ארכנזי בפני ועדת חוץ וביטחון של הכנסת בדיון בנושא ועדת הביטחון. עוד אמר הרמטכ"ל כי "התבטאויות פקידי האוצר בדבר "השתוללות בתקציב הביטחון" סותרות את הנתונים".

נזכיר כי האוצר הציג היום את עיקרי תקציב המדינה לשנתיים הבאות ובו דרישה להגדיל את תקציב הביטחון ב-2 מיליארד שקלים בלבד, ולא ב-3.4 מיליארד שקלים. נראה כי הדרישה של האוצר היא זו שהביא את צה''ל לשחרר חלק מדבריו של הרמטכ''ל לתקשורת. אשכנזי ביקש לציין בנוסף כי צה"ל הוא הצבא היחידי במערב אשר המשרתים בשורותיו פועלים על פי הסכם של פנסיה צוברת ולא פנסיה תקציבית, כאשר לפי התנאים הנוכחים, רק אחד מתוך עשרה מתגייסים לצבא הקבע יגיע לגיל פרישה.

אשכנזי ציין עוד כי "צה"ל מבצע תהליכים מקיפים מאד של התייעלות בכלל התחומים וכי היצמדות ל"מתווה ברודט" המלא הינה עניין קריטי לביצוע התוכנית הרב שנתית וביכולת צה"ל לעמוד באתגרים המונחים בפניו".

בתגובה לטענות שהשמיעו שר האוצר והממונה על אגף התקציבים בדבר הזינוק החד בהוצאות תקציב הביטחון בעשור האחרון, אשכנזי ביקש להדגיש כי על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גדל תקציב המשרד לביטחון פנים ב- 78.4%, תקציב משרד החינוך גדל ב-54.4%, תקציב משרד הבריאות גדל ב- 40.4%, ואילו תקציב הביטחון גדל בעשור האחרון ב- 34.6% בלבד.

הרמטכ"ל מסר לחברי הוועדה כי צה"ל הוא הארגון היעיל, האיכותי והכלכלי ביותר בסקטור הציבורי בישראל, והוסיף כי אילו המדינה הייתה מתנהגת בתחום ריסון השכר בסקטור הציבורי כמו בצה"ל, "אזי הייתה המדינה חוסכת מעל 40 מיליארד שקלים על פני עשור", לטענתו.

"האוצר נוהג בחוסר שקיפות"

מוקדם יותר התבטא גורם בכיר אחר במשרד הביטחון בנושא ואמר: "מסיבת העיתונאים של משרד האוצר מאשרת את העובדה כי בניגוד להדלפות האוצר בשבועות האחרונים, מערכת הביטחון לא ביקשה תוספות תקציביות, אלא אך ורק את המשך יישום התקציב כפי שנקבע על ידי ועדת ברודט ואושר על ידי הממשלה והקבינט הביטחוני".

עוד הוסיף הגורם כי "צר לנו על כך שהאוצר ממשיך לנהוג בחוסר שקיפות כלפי הממשלה, התקשורת והציבור, בכך שהוא "מבשל" את הנתונים בצורה שנוחה לו, ומסתיר את הנתונים המלאים והאמיתיים מהממשלה והציבור. ה"גידול" בתקציב הביטחון בעשור האחרון הוא הנמוך ביותר מבין תקציבי הממשלה הגדולים, ובכללם החינוך וביטחון הפנים".

במערכת הביטחון מזכירים את דברי שר האוצר בעת כהונתו כיו"ר ועדת חוץ וביטחון אז אמר כי :"מדינת ישראל תעמוד בעשור הקרוב בפני אתגרים ביטחוניים עצומים המחייבים הקצאת משאבים נוספים להתעצמות צבאית ומודיעינית כבר מהיום, ההתלהמות הפופוליסטית כנגד תקציב הביטחון תוביל לבסוף לקריסה".

לאור הדברים, אמר הגורם: "אנו קוראים לשר האוצר להמשיך ולעמוד איתן מול פקידיו, באופן שלא יפגע ביישום תוכנית ההתעצמות הרב שנתית של מערכת הביטחון כפי שקבעה ועדת ברודט לאור לקחי מלחמת לבנון השנייה, ואושרה על ידי הממשלה והקבינט המדיני ביטחוני".