"אחרי 11 ימי שביתה לא נראה שלהנהלת הבינלאומי אכפת"

כך אמר היום ל"גלובס" יו"ר ועד המנהלים בבנק הבינלאומי, יונה גולדשלגר, בנוגע לשביתה הארוכה ביותר במערכת הבנקאות מאז שנות ה-70 ■ יו"ר הוועדה גפני: "התחושה שלי שהנהלת הבינלאומי לא לוקחת את הנושא ברצינות - תגידו לסמדר ברבר שלא נולדתי אתמול"

השביתה בבנק הבינלאומי נכנסה היום (ג') ליומה ה-11, וכעת זו השביתה הארוכה ביותר במערכת הבנקאות מאז השביתה הגדולה בבנק לאומי בשנות ה-70. 146 סניפי הבינלאומי, בנק פאג"י ובנק אוצר החייל סגורים, ו-4,000 עובדים יושבים בבית. השביתה צפויה להימשך גם מחר, אלא אם כן תהיה פריצת דרך בישיבה שתתקיים הערב בין ראשי הוועדים למנכ"לית הבנק, סמדר ברבר צדיק.

"לא רצינו את השביתה, ואנחנו מתנצלים בפני הלקוחות, אבל אחרי 11 ימי שביתה לא נראה שלהנהלה אכפת בכלל", אמר ל"גלובס" יו"ר ועד המנהלים, יונה גולדשלגר. "יש מו"מ, היה מו"מ ויהיה מו"מ - אינטנסיבי ובכל הנושאים. ההנהלה מייחלת לסיום הסכסוך במהרה לטובת הלקוחות, הבנק והעובדים", מסרה דוברת הבנק, דפנה צוקר.

היום התקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת בסוגיה, ולמורת רוחם של חברי הכנסת לא הגיע לוועדה נציג בכיר - יו"ר או מנכ"ל - מהבנק הבינלאומי. את הבנק ייצגו ראש אגף משאבים, יוסי לוי, לצד צוקר ועו"ד נחום פיינברג. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ביקש מהצדדים בסיכום הדיון לחזור למשא ומתן בהקדם.

גפני קרא להנהלת הבנק הבינלאומי לשבת לדיון עם ועד העובדים, למרות השביתה. "התחושה שלי היא כי בניגוד לבנקים אחרים, הנהלת הבינלאומי לא לוקחת את הנושא ברצינות", אמר גפני. "תגידו לסמדר ברבר שלא נולדתי אתמול". גפני הזהיר את ההנהלה כי המפקח על הבנקים מתכוון להגיב לבית הדין, מה שעלול להיות "הליך לא נעים להנהלה".

יו"ר ועד הפקידים חנוך ליבנה אמר כי "המנכ"לית לא דיברה עם העובדים חודשיים וחצי, ורק אחרי ארבעה ימי שביתה הקדישה לעובדים שעה וחצי. עובדים רבים מקבלים שכר מינימום, זכאים להשלמת הכנסה ואחרים משתכרים שכר שהוא רק במעט גבוה יותר מהמינימום". בדיון הציג ליבנה תלושי שכר של עובדים בבנק המקבלים 4,600 שקל בחודש.

גם בבנק ישראל הפגינו אי שביעות רצון מהמתרחש. סגן המפקח על הבנקים, דודו זקן, אמר כי "על ההנהלה והעובדים לפתור את הבעיות שמביאות לשביתה. הציבור נפגע והצדדים צריכים להבין שיש פה בנק, והמצב נהפך בלתי-נסבל. אנחנו בעד בורר שייקבע לזמן קצוב".

ובתוך כך הרחיב הבינלאומי את מוקד החירום שהוקם על פי הנחיות בנק ישראל. המוקד נותן מענה ללקוחות שנזקקים לשירותים בנקאיים בנסיבות דחופות. מחר יגיעו הצדדים לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה - כדי לדווח על התקדמותם במו"מ. בד בבד הגיע הבינלאומי להסכמות עם רשות הדואר, שלפיהן יוכלו לקוחות הבנק להפקיד מזומנים בחשבונותיהם דרך בנק הדואר.