חיזבאללה מציג: מאבק תמלוגי הגז - הגירסה הלבנונית

בישראל מכחישים כל זכות לבנונית למאגרי הגז שלחופי הים התיכון - אך זה לא מפריע לצדדים שם להתכתש ■ ראש הממשלה חרירי מחד ותומכי חיזבאללה מאידך נאבקים על הזכות "להגן על משאבי הטבע"

בזמן שיצחק תשובה ושותפיו מנהלים חזית מול האוצר בסוגיית התמלוגים על תגליות הגז שמול חופי חיפה - גם בלבנון הרוחות סוערות: מחקר של מכון ממר"י לחקר המדיה במזרח התיכון מגלה היום כי במדינה כבר החל מתחת לפני השטח מאבק רציני בין מחנהו של ראש הממשלה סעד אל-חרירי לבין תומכי ארגון חיזבאללה בפרלמנט במדינה.

על פי הניתוח שפורסם השבוע, חיזבאללה החל כבר בשבוע שעבר במאמצים להציב עצמו בחזית המאבק - זאת על מנת להצדיק את רצונו לתבוע את תמלוגי הגז שעשויים, במידה ויוכרו זכויות לבנוניות במאגר, להגיע לסכומים אדירים. חיזבאללה הוציא הודעהת גינוי לישראל בה טען כי "ישראל שודדת את משאבי הטבע של לבנון" וטענה כי המאגר נמצא באזור המיים הכלכליים הבלעדיים של לבנון. הארגון אף הצהיר אז כי "לא יהסס לעשות שימוש בכל אמצעי, לרבות כלי הנשק שברשותו, על מנת להגן על המשאבים הלבנוניים".

מנגד, גם ממשלתו של אל-חרירי לא מוותרת על הבכורה בעניין זה ויצאה בשבוע שעבר בהצהרות לפיהן תפנה לאו"ם בדרישה להכיר באזור המים הכלכליים שלה. בשלב ראשון מתכוונים בלבנון לסמן את גבול המיים הכלכליים עם השכנה סוריה.

כעת מתרכז המאבק בין שני האישים - ראש הממשלה אל-חרירי ונציג האופוזיציה נביח' ברי המקורב לארגון החיזבאללה ואשר תוקף את חרירי בימים האחרונים על העיכובים בטיפול בנושא.

כותב טורים מוביל במדינה כתב השבוע בעיתון "אל-ספיר" צוטט שר לשעבר בממשלה הלבנונית שאמר כי המאבק שבפתחו ניצבת לבנון הוא נקודת ציון היסטורית וחסרת תקדים עבור המשטר בלבנון שתצית מאבק שליטה היסטורי".

החיזבאללה מנסה בימים האחרונים לגייס את תמיכת הציבור בנושא זה כשהוא מבהיר באמצעי התקשורת כי "נשק ההתנגדות הוא הדרך להגן על משאביה הטבעיים של לבנון", בעוד ממשלתו של אל-חרירי נוקטת בקו מיליטנטי פחות ומבקשת לפתור את הסוגייה בעיקר בערוצים בינלאומיים.