טבע צנחה 8.5% לאחר שמתחרותיה זכו באישור שיווק מה-FDA

(עדכון) תגובת טבע ■ האישור של ה-FDA מאפשר לנוברטיס ולמומנטה לשווק את הגירסה הגנרית למדלל הדם Lovenox של סאנופי אבנטיס שלו מכירות שנתיות בסך 3 מיליארד דולר ■ באירופה זכתה טבע להמלצה חיובית לאישור שיווק גרסתה הגנרית לתרופה השנייה הנמכרת ביותר בעולם ■ ביום ג' תפרסם טבע את דוחותיה

מלחמת מדללי הדם: מניית חברת טבע נופלת בוול סטריט לאחר שה-FDA האמריקני אישר היום (ו') למתחרתה סאנדוז שהיא החטיבה הגנרית של חברת נוברטיס השוויצרית, הנחשבת לחברת הגנריקה השניה בגודלה בעולם אחרי טבע, ולחברת מומנטה האמריקנית לשווק את הגירסה הגנרית למדלל הדם Lovenox של סאנופי אבנטיס, בכך עקפה נוברטיס את טבע בקבלת האישור, אך האישור אינו מוגבל בבלעדיות ויתכן כי גם טבע תקבל אישור דומה מה-FDA לאחר כ-6 שנות ציפיה. לתרופה מכירות שנתיות בהיקף של כ-3 מיליארד דולר.

בעקבות ההחלטה צונחת טבע בכ-9%, סאנופי אבנטיס איבדה כ-5% ולעומתן מומנטה מזנקת בקרוב ל-80%.

בנוסף, האישור של ה-FDA לסאנדוז העלתה את החששות כי ה-FDA יהיה מוכן לאשר בקרוב את הגרסה הגנרית לתרופת הבלוקסטר של טבע, הקופקסון, שגם היא, כמו ה-Lovenox, נחשבת לקשה לחיקוי גנרי.

נזכיר כי חב' מומנטה, שותפתה של סנדוז, כבר הגישה בקשה לאישור מקוצר (ANDA) לשיווק גרסה גנרית לקופקסון. על מנת להתגוננן הגישה טבע תביעה להפרת פטנט כנגד מומנטה וכן כנגד חב' מיילין שהגישה בקשה דומה מאוחר יותר. הגנה זו נמשכת 30 חודשים והזמן הולך ומתקצר.

מוקדם יותר היום פורסם כי טבע דווקא זכתה להמלצה חיובית באירופה למדלל דם אחר. פאנל מומחים של הועדה האירופית הבוחנת מוצרים רפואיים לשימוש ע"י בני אדם ( CHMP) אימצה היום (ו') דעה חיובית לקראת המלצה למתן אישור שיווק לגרסה הגנרית של טבע לתרופה Plavix אשר נקראת Clopidogrel.

התרופה משמשת כמדלל דם לטיפול מונע לארועים כגון קרישי דם אשר עלולים לגרום להתקפי לב וארועים חמורים ומסכני חיים נוספים. התרופה הינה הגירסה הגנרית לתרופת המקור של בריסטול מיירס, Plavix הנחשבת לבלוקבסטר של החברה.

בדוחות האחרונים של בריסטול מיירס שפורסמו אתמול דיווחה החברה כי הכנסותיה ממכירות ה-Plavix, שהיא התרופה השניה הנמכרת ביותר בעולם לאחר הליפיטור של פייזר לטיפול בכולסטרול, עלו ב-5.7% והסתכמו ב-1.63 מיליארד דולר ברבעון השני של 2010 כך שחישוב פשוט מביא את המכירות השנתיות של התרופה לסך של כ-6.5 מיליארד דולר. התרופה משווקת בשיתוף עם חברת סאנופי אבנטיס. המכירות של התרופה עזרו לבריסטול מאיירס לעקוף את תחזיות האנליסטים בשוק.

הנהלת טבע פרסמה הערב תגובה רשמית שנוגעת גם לאישור ה-LOVENOX וגם להשלכות על הקופקסון כפי שהיא רואה אותן. בתגובתה מצפה טבע כי גם בקשתה לשיווק גירסה גנרית ל-LOVENOX תאושר בהקדם, וביחס לקופקסון אומרת החברה כי היא מצפה כי ה-FDA ידרוש מהמבקשות הליך ניסויים מלא.

נזכיר כי טבע צפויה לפרסם ביום ג' הקרוב את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2010.