יו"ר חברת החשמל: "ניתן להנפיק את החברה בתוך שנתיים"

בראיון ראשון ובלעדי ל"גלובס" מזהיר מיכה לזר, כי העיכובים בהזרמת הגז מ"תמר" יגרמו נזקים בהיקף של מיליארדים למשק, וכי אם הממשלה לא תכניס יד לכיס יורגשו התוצאות בקרוב ■ "הגענו לרגע האמת. צפוי מחסור בחשמל כבר ב-2012" ■ קורא לממשלה להזרים מיליארדים לחברה

ניתן להנפיק את חברת החשמל בבורסה בתוך שנתיים, בכפוף לביצוע תוכנית התייעלות, כך מעריך יו"ר החברה בפועל רו"ח מיכה לזר. בראיון ראשון ובלעדי ל"גלובס" מזהיר לזר כי העיכובים בהזרמת הגז מתמר יגרמו נזקים בהיקף של מיליארדים למשק ומזהיר כי אם בעלי המניות של החברה, מדינת ישראל, לא יכניסו יד לכיס ויממנו בניית תחנות כוח חדשות התוצאות יורגשו כבר בעתיד הקרוב.

"הגענו לרגע האמת. הממשלה צריכה לקבל החלטות ולדאוג לפיתוח משק החשמל. אחרת אנחנו צופים מחסור כבר ב-2012". לזר מאשים את הממשלה כי היא מעכבת את ביצוע תוכנית ההתייעלות "מצפן" שיזמה החברה, אך באוצר טוענים כי "התוכנית חייבת להיעשות במסגרת שינוי מבני כולל בחברה".

הראיון עם לזר נערך בעקבות ישיבת הדירקטוריון האחרונה שבה הוצגו תוצאות עבודת מחקר שערך הבנק העולמי. הדירקטוריון אישר את המלצות הדו"ח המורות לחברה להפחית את יחס החוב למאזן שלה מ-73% כיום ל-60% בתשע שנים. כדי להשיג את המטרה ממליצים עורכי הדו"ח למדינה להזרים מיידית לחברת החשמל 6 מיליארד שקל ולהעלות את תעריפי החשמל ב-16%. במועצת המנהלים של החברה כבר צברו די ניסיון כדי לדעת שהסיכויים שההמלצות האלה ייושמו קלושים עד אפסיים. ולכן החליט דירקטוריון החברה כצעד ביניים להקפיא את מימון תכניות הפיתוח, שהיקפן כ-2 מיליארד דולר לשנה.

"הבעיה העיקרית של חברת החשמל היא שבעלי המניות שלה לא מממנים אותה, לא בדרך של הזרמת הון ולא בדרך אחרת", אומר לזר, "זו התנהגות שאינה מקובלת בחברות שיש בהן היקף חוב כה גדול ביחס למאזן".

- איך אתה מסביר את התעלמות הממשלה ממצבכם?

"נוח להם שהנטל לממן את הכול מוטל על חברת החשמל, וכך אכן קרה. חברת החשמל גייסה ומימנה והגיעה למצב שאליו הגיעה. בעלי המניות חייבים להבין שחברת תשתית בפיתוח זקוקה להשקעות בעלים. קרה כאן דבר נוסף, יצרני חשמל פרטיים לא קמו כאן עד היום, בניגוד לכוונת הרגולטור (רשות החשמל ע"ב) והתוצאה היא שאין מי שיתחלק איתנו בנשיאת הנטל של פיתוח משק החשמל".

- בפרסומים נטען כי יש חשש ליציבותכם הפיננסית. מודאג?

"החברה יציבה ויכולה לעמוד בהתחייבויותיה, בתנאי שנטל הפיתוח לא יהיה עליה. החלטנו שאנחנו מפסיקים את זה ואישרנו גיוסי הון רק למיחזור חובות. החברה יכולה לגייס עוד - אבל הדירקטוריון אמר 'אנחנו לא מוכנים יותר'. כדירקטורים האחריות שלנו היא להבטיח שהחברה תוריד את נטל החובות שלה כמו כל חברה נורמלית".

- על רקע זה באה ההצעה להנפיק?

"ההנפקה תזרים הון לחברה ותאפשר לה להקטין את התחייבויות".

- אבל הבנק העולמי גם קובע שהשכר בחברת החשמל גבוה ב-25% מהממוצע ושעליכם להתייעל.

"ההנפקה תוכל להתבצע רק לאחר שניכנס להליך התייעלות ושינוי מבני שבו יושגו הסכמות עם העובדים. נושא ההתייעלות לא תקוע בגלל העובדים. התוכנית מונחת על שולחן הממשלה - היא זו שצריכה להחליט".

אין השקעות - אין חשמל

לאחר עיכובים של כמה שבועות צפויה הממשלה לקיים ביום ראשון הקרוב דיון מקיף בנושא מצב משק החשמל. שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו יזהיר כי ללא השקעות בהקמת תחנות כוח חדשות ייווצר מחסור בחשמל.

עלות הקמת השלב השני בתוכנית החירום לבניית תחנות הכוח החדשות מגיעה ל-5.6 מיליארד שקל. מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר הציע לרשות החשמל להשתתף במימון תוכנית הפיתוח באמצעות העלאת התעריפים. מדובר בהעלאה של 5% לשנתיים וחצי. את יתרת הסכום הציע לסקר לגייס באמצעות אשראי ספקים ודחיית פרויקטים.

ברשות עדיין לא הגיבו רשמית, אך גורמים מקצועיים ברשות מתנגדים נחרצות ותובעים מהחברה להתייעל לפני קבלת כספים נוספים מהציבור. לזר מגלה שגם דירקטוריון החברה מתנגד להצעת המנכ"ל מנימוקים הפוכים. לדבריו, "אין נכונות מצד הדירקטוריון לבצע את המתווה שהציע המנכ"ל כיוון שהוא כרוך בגיוס חוב ע"י החברה".

לפי הערכות ינסה לנדאו לנצל את ישיבת הממשלה הקרובה כדי לנסות להחיות את היוזמה להקים תחנת כוח פחמית חדשה, שתוכל לעבוד גם על גז טבעי.

"תחנה D תוקם במימון חיצוני", אומר לזר, "עם השתתפות מסוימת של חברת החשמל. אנחנו מדברים על שליטה פרטית של 51%. אנחנו תומכים ברעיון שהחברה תקים תחנות במימון של גורמים פרטיים".

מתי יגיע הגז מ"תמר"?

אחד מסימני השאלה הגדולים לגבי עתיד משק החשמל הוא תאריך הגעת הגז הטבעי מ"תמר". הגז היה אמור להגיע בסוף 2012 אך תוכנית המתאר הארצית להקמת מתקן הקבלה לקליטת הגז מתעכבת בגלל התנגדות תושבים המתגוררים סמוך לאתרים שנבחנו. לזר אומר כי העיכובים עלולים לגרום למשק נזקים כבדים. "אנחנו רוצים גז במחירים סבירים והפחתת זיהומי אוויר, אבל הוא מתעכב בגלל גורמים שלא תלויים בנו. הבעיות האדמיניסטרטיביות האלה עלולות לגרום למשק נזק במיליארדים".

לזר נבחר לממלא מקום יו"ר חברת החשמל בפברואר האחרון, במקום רואה חשבון אחר, מוטי פרידמן. מאז לא נבחר יו"ר קבוע, אירוע חסר תקדים בתולדות החברה בת ה-87. בין שמות המועמדים שהוזכרו מנהיג המפד"ל לשעבר אפי איתם, יו"ר חברת נמלי ישראל (חנ"י) האלוף במיל' יפתח רון טל, איש העסקים אבנר יהודאי, שהיה בעבר סמנכ"ל הכספים של החברה, וחבר הדירקטוריון אברהם נתן.

איתם נחשב לבעל הסיכוי הגבוה ביותר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בו. ואולם בסוף השבוע האחרון חשף "גלובס" כי המינוי מעורר התנגדות חברים בוועדת שפניץ לבחינת מינויים בשירות הציבורי, על רקע הטענה כי לאיתם אין ניסיון שדרוש בניהול חברות בסדר גודל דומה לזה של החברה. בינתיים מתחזקת ההערכה כי לזר יתבקש להישאר בתפקיד. זאת לאחר שב-2004 הושגה הסכמה בין נתניהו לשר התשתיות דאז יוסף פריצקי על מינויו ליו"ר, אך המהלך נגנז בעקבות התפטרותו הדרמטית של פריצקי. לזר אומר כי האפשרות להתמודד על התפקיד הוצעה לו אך עדיין לא השיב עליה.

"בשלב מסוים אכן ראיתי את עצמי בתפקיד היו"ר", אומר לזר, "אבל כרגע אני עדיין מתלבט. בינתיים אומרים לי שלא מורגש שלחברה אין יו"ר קבוע".

באוצר מתנגדים להנפקה: "החברה והרגולציה עדיין לא שם"

‎באוצר וברשות החברות מסתייגים מהיוזמה להנפיק את חברת החשמל בבורסה. במדינה חוששים ובצדק כי מדובר במהלך שרק יחזק את חברת החשמל במשק הנתון בלאו הכי לשליטתה המוחלטת.

מנהל רשות החברות דורון כהן אמר בעבר כי לא יתנגד להנפקה חלקית של מונופולים עד 25%, אולם באוצר אומרים כי "מדובר ברעיון לא מעשי. החברה והרגולציה עדיין לא שם. החברה עדיין צריכה לשכנע את הציבור שהיא גוף אמין ויציב מבחינה פיננסית ומבחינה רגולטורית התעריפים בעייתיים ואינם מאפשרים להגיע לרווחיות ויש הרבה אי ודאות לגבי עתיד החברה. בסיטואציה כזו אי אפשר לחשוב על הנפקה".

המתווה הנוכחי לרפורמה שמציעים האוצר ורשות החברות להנהלה ולוועד העובדים של חברת החשמל מדבר על הוצאת תחנות כוח מתוך חברת החשמל והעברתן לחברה בשליטת משקיעים פרטיים. בכך מבקש האוצר להשיג כמה מטרות בבת אחת: להזרים הון לחברה, להקטין את כוחה המונופוליסטי, ולחלץ את שוק יצרני החשמל הפרטיים מהתרדמת שבה הוא שרוי.

על רקע האכזבה מהעיכוב המתמשך בכניסת יצרני החשמל הפרטיים מתכוונים באוצר ליצור שחקן חדש ורב עוצמה שיתבסס על מקבץ של תחנות כוח קיימות בתוספת תחנת הכוח הפחמית העתידית (פרויקט ‏D‏).

שחקן כזה, שישלוט במערך של 3,000 מגה ואט, יוכל להוות תחרות של ממש לחברת החשמל, שתיוותר עם כושר ייצור מותקן של כ-10,000 מגה ואט. בשלושת החודשים האחרונים מתנהלים בין הצדדים דיונים בשאלה אילו תחנות יועברו לבעלות החברה החדשה. כרגע התחנות שעל הפרק הן התחנה שתיבנה באלון תבור ותחנות הכוח ברמת חובב (כ-1,700 מגה ואט בסך הכול).