שיא לטבע: 12% עלייה בהכנסות ל-3.8 מיליארד ד'; שלמה ינאי: "כדאי להפנים - טבע זה לא רק קופקסון"

(עדכון) - ענקית הגנריקה היכתה את תחזיות הרווח כשדיווחה על רווח רבעוני של 981 מיליון ד' או 1.08 דולר למניה ■ ינאי: "2010 מסתמנת כשנה נוספת של צמיחה רווחית; נכניס את רציופארם למשפחת טבע מוקדם מהצפוי" ■ חוזר על היעדים מתוכנית החומש

חברת טבע הציגה הבוקר (ג') תוצאות חזקות לרבעון השני של השנה. במפגש עם עיתונאים לאחר פרסום הדו"חות דיברו בכירי החברה על התוצאות ונושאים נוספים. שלמה ינאי, מנכ"ל החברה, אמר כי "בראייה חצי שנתית של המחצית הראשונה של השנה, המכירות שלנו עלו ב-14%, והרווח טיפס ב-32%. גם השנה הזו מסתמנת כשנת צמיחה טובה. אני רוצה לציין את ארה"ב, צפון אמריקה ואירופה כאזורים פוריים שתרמו לתוצאות טובות וסיפוק רב. בארה"ב הגענו לתוצאות שיא מבחינת גנריקה - 9 השקות חדשות, וזו פעילות עמוסה ומגוונת שאנו רואים בה ברכה".

ינאי הוסיף כי "אירופה זוכה בתקופה האחרונה להרבה תשומת לב. אנחנו חושבים שזהו אזור חשוב, צמיחה אורגנית של 10% שלנו שם ממחישה את הדברים. ביצענו רכישה גדולה שם (רציופארם. י.נ) ואחנו רואים באזור חשוב ואטרקטיבי. אנחנו יכולים לבשר כי להערכתנו נקדים את סגירת העסקה לרבעון הנוכחי. מבחינה כלכלית פיננסית השלמנו את ההיערכות לקראת התשלום לרכישת רציופארם - אנחנו ערוכים ומחכים רק לאישור הרשויות. 250-270 מיליון דולר פחות נשלם בגין הרכישה וזאת בגלל התנהלות טובה - 7% פחות".

בהקשר לתוכנית החומש של החברה לשנים 2010-2015 הדגיש ינאי כי "יש לנו תוכנית ארוכת טווח ואנחנו נערכים לשנים שאחרי. ב-2010-2012 יש לנו 9 מוצרים שנמצאים בשלב הפיתוח השני שלהם. לא בטוח שכולם יבשילו, אבל אנחנו צופים כי חלק מהם כן יתקדמו, וזה העתיד המבטיח שלנו. זה יבטיח את התוכנית שלנו - 31 מיליארד דולר עד 2015, מתוכם 9 מיליארד במוצרים ממותגים - ממש כפי שאמרנו בינואר כשהצגנו את התוכנית ל-5 השנים הקרובות".

טבע מכה את תחזיות הרווח - הרוויחה 981 מיליון דולר ברבעון השני

ענקית הגנריקה הישראלית פרסמה כאמור הבוקר את דו"חותיה לרבעון השני של 2010 ומדווחת על עוד רבעון חזק. מכירותיה של טבע ברבעון הסתכמו ב-3.8 מיליארד דולר, עלייה של 12% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009.

981 מיליון דולר. זהו הרווח הנקי של טבע ברבעון השני של השנה, קרי רווח של 1.08 סנט למניה, גבוה ב-4 סנט למניה מקונצנזוס התחזיות בשוק. הרווח הנקי והרווח למניה משקפים עלייה של 32% ו-30% ביחס לרבעון השני של 2009. הרווח התפעולי הסתכם ברבעון החולף ב-1.2 מיליארד דולר, עלייה של 22% לעומת הרבעון המקביל.

דירקטוריון החברה החליט אתמול, במועד אישור הדו"חות הרבעוניים, על חלוקת דיבידנד של 70 אגורות למניה בגין רווחי הרבעון השני. היום הקובע יהיה ה-4 באוגוסט ויום התשלום נקבע ל-19 באוגוסט.

ינאי: "טבע זה לא רק קופקסון"

ביחס לתרופת הדגל לטיפול בטרשת נפוצה, הקופקסון, מדווחת טבע על מכירות גלובאליות רבעוניות של 773 מיליון דולר, המשקפות עלייה של 13% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. "הקופקסון מחזק את מעמדו ומגדיל את הפער שלו מול המוצרים המתחרים. אנחנו רואים את המוצר ממשיך לצמוח בשנים הקרובות ויגיע לשיא באזור 2013 מבחינת מכירות", ציין ינאי במסגרת מסיבת העיתונאים. "הקופקסון עדיין צומח ומגדיל את הפער, ואף יותר - יותר חולים חדשים עוברים לשימוש ראשוני בקופקסון - נתח שוק של 38.4%. אנחנו לא נחים על זרי הדפנה של הקופקסון - אנחנו שוקדים תמיד על שיפור שלו. הגשנו ל-FDA את השיפור של המוצר ואנחנו צופים לקבל תשובה עד סוף השנה", הוסיף ינאי.

ינאי ציין עוד מבחינת התרופה האוראלית של הקופקסון - "אנחנו מעריכים כי האישור יינתן בסופו של דבר. יש בשוק 3 תרופות בקנה בשוק האוראלי, ואחת מהן שלנו. אבל חשוב להדגיש, היא לא תחליף את הקופקסון בטבלייה. ב-2011 התרופה האוראלית תיכנס לשוק ככל הנראה לאחר כל האישורים. ההערכה שלנו כי היא תתפוס חלק קטן מהשוק. המוצר החדש שלנו מתאפיין בבטיחות שלו, וכי מנגנון הפעולה שלו הוא חיובי - מעורר את המערכת החיסונית ולא מדכא אותה".

"טבע זה לא רק קופקסון - כדאי להפנים זאת כדי לא להטעות את האנשים. טבע היא חברה גדולה עם הרבה קווי עסקים ופעולות, אבל כמו כל מוצר מצוין ככל שיהיה - יגיע לפרקו מתישהו - זה דרכו של עולם", הדגיש ינאי. "אנחנו נערכים לזאת כבר שנים - בשנת 2014 עם פקיעת הפטנט יתחיל תהליך של ירידה במכירות התרופה - ונערכנו לזה. חוץ מהקופקסון שמהווה 30% מהפעילות שלנו, יש לנו את המוצרים העתידים בפייפליין - וכן רכישות עתידיות. בתחום זה - בתחום המוצרים הממותגים טבע עוברת מ'סולן' ל'תזמורת שלמה'", ציין ינאי.

עלייה של 21% במכירות טבע באירופה ל-811 מיליון דולר

בחתך גיאוגרפי, המכירות בצפון אמריקה הסתכמו ב-2.467 מיליארד דולר, עלייה של 17% ביחס לרבעון המקביל והיוו 65% מסך המכירות. המכירות באירופה הסתכמו ב-811 מיליון דולר, עלייה של 4% ביחס לרבעון המקביל והיוו 21% מסך המכירות. טבע מסבירה כי העלייה במכירות הרבעוניות נבע בעיקר ממכירות גנריות חזקות באיטליה, ספרד וצרפת, ומעלייה במכירות הקופקסון והאזילקט.

מכירות מוצרי הנשימה של טבע רשמו עלייה של 17% ביחס לרבעון המקביל והסתכמו ב-221 מיליון דולר. החברה מסיברה את העלייה במכירות מהמשך הגידול במכירות ה-Qvar ו-ProAir בארה"ב. המכירות הגלובאליות של מוצרי בריאות האשה הסתכמו ברבעון החולף ב-82 מיליון דולר, עלייה של 3% ביחס לרבעון המקביל. על פי החברה, המכירות נובעות בעיקר ממכירות חזקות של ה-Seasonique ו-ParaGard ברבעון.

עוד מעדכנת טבע כי תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון ב-954 מיליון דולר, עלייה של 45% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. התזרים החופשי הסתכם ב-700 מיליון דולר, זינוק של 86% ביחס לרבעון השני של 2009.

הוצאות המחקר והפיתוח הסתכמו ברבעון ב-217 מיליון דולר או 5.7% מהמכירות בהשוואה ל-169 מיליון דולר או 5% מהמכירות ברבעון השני של 2009. הוצאות ההנהלה והכלליות הסתכמו ב-189 מיליון דולר או 5% מהמכירות בהשוואה ל-197 מיליון דולר או 5.8% מהמכירות ברבעון המקביל.

נכון ליום ה-16 ביולי, היו לטבע 206 בקשות הממתינות לאישור סופי של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), כולל 44 אישורים מותנים. מתחילת השנה קיבלה החברה 594 אישורים גנריים באירופה, המתייחסים ל-111 מולקולות ב-209 פורמולציות שונות, לרבות 4 אישורים של רשות התרופות האירופית (EMA). בנוסף, נכון לסוף הרבעון, היו לטבע כ-2,574 בקשות לשיווק הממתינות לאישור סופי ב-30 מדינות באירופה, כולל 7 בקשות אשר ממתינות לאישור ה-EMA.

ינאי: "אנחנו רוצים להקטין את התלות שלנו בקופקסון"

ינאי נשאל בשלב השאלות והתשובות לגבי המוצרים שנמצאים בפיתוח לאחרי עידן הקופקסון. לדבריו, "יש לנו פעילות בכל רחבי העולם, אנחנו חברה ישראלית גלובלית גאה. אנחנו מפתחים גם בתחום התרופות של מחלות עצביות (כמו הלקווינימוד. י.נ), יש תרופות בשלב פיתוח שלישי - בתחומים הנשימה, בריאות האישה, ובתחום הביולוגי".

לשאלת "גלובס" איזו תרופה אם בכלל תירש את הקופקסון, ינאי אמר כי "כמו שאמרתי בתוכנית החומש וגם היום, אנחנו רוצים להקטין את התלות שלנו בקופקסון, ואת הסיכון שנובע מכך, והדרך שלנו לבצע זאת היא ע"י סל מוצרים מגוון שביחד יכסו על הפגיעה הצפויה במכירות של הקופקסון".

לשאלת "גלובס" נוספת, באשר להתפתחויות האחרונות בהן ניתנו אישורים גנריים למתחרותיה של טבע, האם לא גורם לחברה לשנות את היעדים בתוכנית החומש, ינאי אמר כי "הפייפליין הגנרי שלנו הוא חזק מאוד ואני לא רואה סיבה לשנות משהו בהתנהלות קדימה בשנים הקרובות. הפייפיילן העתידי שלנו הוא הגדול ביותר בתעשייה ובמרחק עצום. אנחנו מביאים נגישות ליותר אנשים במחירים יותר סבירים ובעולם יש לזה ביקוש. לכן אני לא רואה סיבה לשנות את היעדים".

טבע, נזכיר, מתמודדת בימים האחרונים עם מומנטום שלילי מאוד בשער מנייתה לאחר שה-FDA אישר ביום ו' האחרון לסאנדוז, שהיא החטיבה הגנרית של חברת נוברטיס השוויצרית, ולחברת מומנטה האמריקנית לשווק את הגירסה הגנרית למדלל הדם Lovenox של סאנופי אבנטיס, ובכך עקפה נוברטיס את טבע בקבלת האישור.

בנוסף, האישור של ה-FDA לסאנדוז העלה את החששות כי ה-FDA יהיה מוכן לאשר בקרוב את הגרסה הגנרית לקופקסון, שגם היא, כמו ה-Lovenox, נחשבת לקשה לחיקוי גנרי.