עתירה: למנות אשה לחברה בוועדת טירקל לבחינת אירועי המשט

לטענת עמותות הנשים, החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לכלול אשה בין חברי הוועדה היא בניגוד לחוק שוויון זכויות האשה, וזאת כיוון ש"ללא נקודת מבט של נשים - ההחלטה ריקה מתוכן כלפי רוב הציבור בישראל"

עמותת "איתך", שדולת הנשים ועמותת "כוח לקידום מנהיגות נשים" עתרו היום (ג') לבג"ץ, בדרישה שהממשלה תמנה גם אשה כחברה בוועדת הבדיקה הממשלתית בראשות השופט יעקב טירקל החוקרת את אירועי המשט הטורקי לעזה.

לטענת עמותות הנשים, החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לכלול אשה בין חברי הוועדה היא בניגוד לחוק שוויון זכויות האשה, וזאת מאחר ש"ללא נקודת מבט של נשים, ההחלטה ריקה מתוכן כלפי רוב הציבור בישראל".

העתירה הוגשה לאחר שבתחילת השבוע החליטה הממשלה לאשר הוספת שני חברים נוספים לוועדת טירקל, הם ראובן מרחב ופרופ' מיגל דויטש, ובכך הגיע מספר חבריה לחמישה - כולם גברים.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אמר בממשלה כי "אי-מינויה של אשה לכהן בוועדת הבדיקה מהווה קושי משפטי, אך לנוכח עמדתו של השופט טירקל ועל רקע המאמצים שנעשו למנות אשה כחברת ועדה, הרי שבנסיבות העניין אין בכך כדי להוות מניעה משפטית למינויים המוצעים". וינשטיין הבהיר כי הוא מתייחס להיבט המשפטי בלבד, ולא להיבט הציבורי.

לדברי עו"ד ענת טהון-אשכנזי מעמותת "איתך", "לא יעלה על הדעת ששוב ידירו נשים מנושאים שמוגדרים בישראל כגבריים. מאירועי המשט, אלה שהיו ואלה שיהיו, הושפעו ומושפעות נשים, וצר לנו שאנו נאלצות לפנות לבית המשפט העליון כדי שיורה לראש הממשלה לפעול על-פי כללים בסיסיים של שוויון".

בעתירה נטען כי "הדרישה הקבועה בחוק לביטוי הולם לנשים היא ברורה ומבטאת את החובה לייצוג מספרי הולם בהרכב ועדה. בוועדה אין כלל נשים, וקל וחומר נשים ממגוון קבוצות האוכלוסיה. לפיכך, העובדה כי לא מונתה אישה לוועדה מדברת בעד עצמה ומוכיחה כי לא ניתן ייצוג הולם לנשים בוועדה. די בכך על מנת להכריע בשלילה בשאלה האם הוועדה עומדת בדרישות הקבועות בחוק". (בג"ץ 5660/10).