חששתם שהשוק יתרסק? "גורו ההשקעות" ריצ'ארד ראסל משנה דעה - מעריך שהראלי בוול סטריט יימשך

ראסל, שהזהיר בשבועות האחרונים מפני מפולת בוול סטריט, מנמק את השינוי בעמדתו: "כשהשוק משנה כיוון, גם אני יכול לשנות את דעתי. כשהעובדות משתנות, גם אני משנה דעה. זה חלק חשוב מאוד בעבודתי ובגלל זה הצלחתי להחזיק מעמד בביזנס מאז 1958"

גורו ההשקעות ריצ'ארד ראסל, שהיה דובי מאוד בשבועות האחרונים לגבי המגמה בוול סטריט, משנה את דעתו. בניוזלטר ששלח אמש (ג') ללקוחותיו הוא מעריך שהמגמה החיובית בוול סטריט צפויה להימשך בשבועות הקרובים. זאת, לאחר שבשבועות האחרונים הוא הזהיר מפני התרסקות של השוק וטען כי הדאו ג'ונס יירד מתחת ל-7,000 נקודות.

ראסל מבסס את הערכתו העדכנית על כך שגם מדד הדאו ג'ונס של מניות התעשייה וגם הדאו ג'ונס של התעבורה סגרו באופן ברור והחלטי מעל הרמות הגבוהות של חודש יוני (אחד מהעקרונות של התיאוריה של דאו אומרת ששני המדדים, התעשייה והתעבורה, צריכים לעבור למצב של שוק דובי כדי שזה יהווה איתות משמעותי).

בתשובה לשאלה כיצד ייתכן שהוא משנה את דעתו בצורה כל כך קיצונית, אמר ראסל כי "אני מבסס את דעותיי על מה שאני רואה בשווקים. כשהשוק משנה כיוון, גם אני יכול לשנות את דעתי. אם לא אעשה כך אז לא אספק שירות הוגן ללקוחותיי. כשהעובדות משתנות, גם אני משנה דעה. זה חלק חשוב מאוד בעבודתי ובגלל זה הצלחתי להחזיק מעמד בביזנס מאז 1958".

לאחרונה העריך ראסל, ששולח ללקוחות שלו ניוזלטר כל יום (בתשלום) כי מדד הדאו ג'ונס ייפול ב-35% ויבחן את רמת ה-6,547 נקודות. מחבר הניוזלטר המפורסם "Dow Theory Letters", ומי שזכה לכינוי 'נביא הזעם של המשבר הנוכחי', העריך אז כי בשלב זה אנחנו עדיין במצב של תיקון מעלה בשווקים.

אחד הפרמטרים החשובים ביותר שראסל נוהג להסתכל עליו הוא תשואת הדיבידנד. להערכתו, תשואת הדיבידנד הממוצעת כעת (2.1%) היא נמוכה ביותר לעומת רמת המינימום הנחשבת לדעתו כסבירה - 3.5%.

ראסל לא היה בטוח אם הצניחה של הדאו תתרחש עוד השנה, אך לא יהיה מופתע אם כן. "אם וכאשר זה ייקרה, שוק המניות האמריקני כמעט בוודאות יצנח לתוך תחתית כפולה - מה שכולם כיום מפחדים". במצב כזה, טען ראסל, "ממשל אובמה יחל שוב להתפרע עם תוכניות חילוץ חדשות שימומנו ע"י העלאת מסים והעמקה נוספת של הגירעון האמריקני. אני מצפה גם כי כל הבנקים המרכזיים בעולם יפעילו בנמרצות ובו-זמנית את מכונות הדפסת הכסף שלהם".