"השקענו 140 מ' ד' ב'תמר' - אם יתממש הפוטנציאל לא רק שלא נהיה יבואני גז, נוכל להפוך ליצואנים"

צבי גרינפלד מנכ"ל דלק קידוחים: "אם הקידוח היה יוצא יבש, אף אחד לא היה מדבר על תמלוגים" ■ "ההסתברות הגיאולגית גבוהה" ■ עמוס לסקר: "קידוח 'תמר' לא יהיה מוכן ב-2012 וגם לא ב-2014" ■ "יש לחח"י יתרונות שאני לא יודע לפרט, וחסרונות שאני לא יודע מתי אסיים לפרט"

"אני כמנכ"ל לא יכול ללכת לבנק ולהביא מימון" - כך אמר הערב (ד') צביקה גרינפלד, מנכ"ל דלק קידוחים בכנס של להב מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב שעסק בגילוי הגז הטבעי בישראל, לרבות השפעתו על המשק המקומי. "'תמר 1', תגלית הגז הגדולה בעולם בשנתיים האחרונות, בוצעה בעלות של 140 מיליון דולר; אם הקידוח היה יוצא יבש, לא היינו מדברים על תמלוגים".

גרינפלד, כאמור, לא נמנע מלהתייחס לסוגיית התמלוגים של חברות הגז למדינה. "אין הרבה קידוחים בעולם בעומק 4.9 ק"מ, עם באר גז באיכות טובה, והכל בא מהון עצמי - הנפקת זכויות בעלי יחידות השתתפות שהביאו כסף מהבית, אנשים שאוהבים סיכון".

זאת ועוד: "זה לא בריא שעורכים שינויים במערכת חיה ותוססת. ניסינו לעניין כל מיני חברות דלק בינלאומיות גדולות והן לא אוהבות לבוא לארץ (אולי למעט נובל אנרג'י), כי כל שינוי מקשה יותר. לא במקרה לא SHELL ולא אקסון-מובייל בארץ. אני לא מבין למה להקשות כשהמצב גם ככה קשה".

בהתייחס לפוטנציאל הקידוחים העתידי, אמר גרינפלד כי "אנחנו לא שוקטים על השמרים ועושים סקרים ססמיים צפונית-מערבית מקידוחי 'תמר' ומ'דלית' ומקבלים פוטנציאל של 453 BCM (לא תגלית, אלא פרוספקט שטרם נקדח, א"ו)".

"אנחנו חברות בורסאיות שצריכות להיות מאוד זהירות, כי לאחרונה אנחנו בעין הסערה", סייג את דבריו, אך אמר כי ההסתברות הגיאולגית למציאת הידרוקרבונים גבוהה מאוד ועומדת על 50%. "הכמות הזאת כבר לא תהיה מיועדת לשימוש בארץ; לא רק שלא נהיה יבואני גז, נוכל להפוך ליצואנים - בתנאי שתהיה תגלית".

לסקר: "אין פה חברה שיש לה מדינה, יש פה מדינה שיש לה חברה"

"פתאום נהייתה אופוריה", ביקש מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, לצנן את ההתלהבות מתגליות הגז בכנס. לסקר אמר כי "יושב גדעון תדמור (מנכ"ל דלק אנרגיה, א"ו) בכנס הרצליה ומודיע שניתן להפעיל 70% ממשק החשמל בישראל על-ידי גז. אני אמרתי שקידוח 'תמר' לא יהיה מוכן ב-2012 וגם לא ב-2014".

"לטוב ולרע, לא ניתן לשנות אסטרטגיה על בסיס שינויים לטווח הקצר; הנזק יהיה גרוע יותר לאין ערוך במצב בו שלושה ימים לא יהיה חשמל. אנחנו לא מסוגלים להסתכן מעבר לאחוז מסוים של גז כמקור לחשמל. במערכת ההולכה בהולנד יש הרבה יותר גיבויים ,ועדיין הם מסתמכים רק על 25% גז טבעי. אצלנו, הגז יגיע ל-47% מעוגת הדלקים, עם כל המגבלות בישראל".

בינתיים, העפילה צריכת החשמל לשיא חדש שנרשם ב-22 ביוני האחרון (10,700 מגה-וואט), והביקושים הכפילו עצמם מאז תחילת שנות ה-90'. "בניגוד למי-עדן שמייצרים למלאי", אומר לסקר, "במשק החשמל אתה לא יכול לייצר למלאי, אלא תמיד לצריכה מיידית. אנחנו נמצאים כל הזמן במחסור קריטי בייצור חשמל. זו נובע שהחלטות ממשלתיות בנוגע למשק החשמל מאחרות ואנחנו רצים מתוכנית חירום אחת לשנייה".

ללסקר דווקא יש תוכנית, שמסתמכת על החיסכון המצטבר שהושג בעקבות ההישענות ההולכת וגדלה על גז טבעי כמקור לחשמל בשנים האחרונות. אם ב-2003 שיעורו מתוך עוגת המקורות היה אפסי, ב-2009 הנתח שלו עמד 32.2% ולפי תחזית חברת החשמל, אמור להגיע ל-40.62% ב-2012. "זה חיסכון למשק של 35 מיליארד שקל בעלות סל הדלקים שהצטברה מאז 2004", אמר מנכ"ל חברת החשמל, והוא יכול לפתור בעיות פיתוח משק החשמל ולערוך שינוי מבני. הצענו לשים את החיסכון בקרן נפרדת, לא לתת לחברת החשמל, אלא לבנות בו תחנת כוח - כך החברה לא תצטרך לנסוע לאמריקה ולגייס חוב בריביות גבוהות. כך נוכל בהמשך לבצע את הורדת התעריפים ללקוח".

על-פי לסקר, משמעות איחור בפיתוח שדה 'הגז תמר' הוא מחסור של כ-4 BCM לשנה - מה שיצריך לרכוש נפט גולמי בעלות עודפת של 1.8 מיליארד דולר לשנה (בהנחת 80 דולר חבית נפט גולמי), לא כולל אובדן הכנסות ממסים ותמלוגים מגז מקומי. "בהיעדר החלטה, החל מ-2014 חסרים לנו מגה וואטים".

לסקר לא חסך שבטו גם מהחברה שהוא עומד בראשה, גם אם טען ש"אין פה חברה שיש לה מדינה, יש פה מדינה שיש לה חברה". לדבריו, "אנחנו חברה ממשלתית - יש לזה יתרונות שאני לא יודע לפרט אותן, וחסרונות שאני לא יודע מתי אסיים אם אתחיל לפרט אותן. אם אני מגלה איים של חוסר יעילות אני לא יכול להישאר אדיש לכך. השינוי הארגוני האחרון היה ב-1996. יש פה חברה שהעולם השתנה והחברה עובדת עדיין לפי אותה תבנית מלפני 15 שנה".