נובל אנרג'י: "נבצע קידוח ב'לוויתן' באוקטובר; תוצאות ב-2011"

(עדכון) - נובל בשיחת ועידה עם אנליסטים: "אם 'לוויתן' יצליח - ושוב, לא קדחנו אותו עדיין - אנו מאמינים שנפנה לייצוא" ■ "'לוויתן' יהיה פרויקט משמעותי; יש שם הרבה גז" ■ מנהלי החברה התייחסו לסוגיית העלאת התמלוגים והעריכו כי "לא יהיה שינוי בתמלוגים או במיסוי"

נובל אנרג'י , השותפה האמריקנית של קבוצת דלק , ישראמקו ורציו במבני הקידוח "תמר" ו"לוויתן" פרסמה היום (ה') את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, אך במוקד העניינים עמדה שיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"חות, שם התייחס מנהלי החברה ארוכות לתגליות הגז בישראל. נובל, אגב, דיווחה על רווח נקי של 204 מיליון דולר, או 1.1 דולר למניה, לצד הכנסות של 751 מיליון דולר - מעל התחזיות המוקדמות.

בדו"חות לא הופיע כל מידע חדש הנוגע לקידוח "לוויתן", או לקידוחים האחרים בהם מעורבת החברה בישראל. עם זאת, החל מהשעה 17:00 ניהלה נובל אנרג'י שיחת ועידה עם המשקיעים ופרשה בפניהם את פעילותיה ותוכניותיה. מנכ"ל החברה צ'אק דייווידסון התייחס בפתיחת דבריו גם לישראל, ואמר כי התוכניות לפיתוח מאגר "תמר" נותרו כשהיו.

"אנו מתקדמים בפיתוח המאגר ועומדים בלוחות הזמנים", אמר דייווידסון. "המטרה שלנו להתחיל להפיק גז מ'תמר' בשנת 2012 נותרת בעינה".

השמועות בשוק הישראלי בימים האחרונים היו כי נובל תודיע על הקדמת ביצוע קידוח האקספלורציה ב"לוויתן" לחודש ספטמבר. בכירי החברה אכן התייחסו למאגר "לוויתן" ואמרו כי הם יתחילו את קידוח האקספלורציה באוקטובר וצופים לקבל תוצאות ראשוניות כבר בתחילת 2011.

"פרויקט מאוד משמעותי"

"נתחיל בביצוע הקידוח בתחילת חודש אוקטובר ונקבל תוצאות ראשוניות בתחילת השנה הבאה", אמרו מנהלי החברה בשיחת הוועידה, כאשר הם מתייחסים ל"לוויתן". הם התייחסו גם למכירות הגז שלהם בישראל ברבעון השני, שהיו כמעט החזקות ביותר אי פעם: "הביקוש לחשמל גדל. חברת החשמל מסבה תחנות כוח לשימוש בגז טבעי, כפי שהערכנו".

בשלב השאלות ותשובות הפנה אחד האנליסטים שאלה הנוגעת לפוטנציאל הייצוא של "לוויתן". כזכור, נובל אנרג'י מסרה כי לאור ממצאי הסקר התלת-מימדי שהיא ערכה ב"לוויתן", ישנו סיכוי של 50% להימצאות גז טבעי בהיקף של 16 TCF - כלומר בגודל כפול מזה של "תמר".

"'תמר' תספק ללא כל ספק את הביקושים בשוק המקומי (ישראל - ע.ב.י) גם לאחר העלייה הצפויה בביקושים", מסרו בכירי החברה. "אם 'לוויתן' יצליח - ושוב, לא קדחנו אותו עדיין - ועם הגודל שלו, אנו מאמינים שנפנה לייצוא. יש כאן פרויקט אמיתי, ופחות מקום לספקולציות".

כאשר אנליסט בגולדמן זאקס שאל את דייווידסון האם מדינת ישראל תסכים בכלל לייצוא גז, הוא ענה: "יש שם הרבה גז, שיספיק לעשרות שנים. יש פתיחות בישראל לרעיון של ייצוא. הם (הממשלה - ע.ב.י) התחילו לחשוב על ההשפעה הכלכלית על מדינתם ומה משמעות התגליות עבורם. 'לוויתן' יהיה פרויקט משמעותי. מאגר בגודל 16 TCF זה פרויקט מאוד משמעותי ויש שם עוד הרבה עבודה. האם המדינה תתיר ייצוא? כל עוד נבטיח להם שנספק את הביקושים הפנימיים שלהם, הם יכירו ביתרונות הכלכליים בייצוא".

כאשר נשאלו על סוגיית תמלוגי הממשלה מהגז הטבעי, העריכו מנהלי החברה כי "לא יהיה שינוי בתמלוגים או במיסוי". בחודש ספטמבר אמורה ועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי הגז להגיש מסקנות ביניים לשר האוצר יובל שטייניץ, כאשר הדו"ח הסופי של הוועדה יוגש ככל הנראה באוקטובר.

דייווידסון מגיע לישראל

"אנשים מקווים לשמוע משהו על קיצור לוחות הזמנים ב'לוויתן'", אמר ל"גלובס" פעיל מוסדי בכיר בשוק. "המוסדיים נכנסו כבר לרציו ואף במידה משמעותית. היא נסחרת במדד ת"א-75 ואנשים גם מסתכלים על השותפים שלה - קבוצת דלק של יצחק תשובה - שזה שותף רציני. לאחרונה תשובה גם הגדיל החזקות באבנר ודלק קידוחים וקנה מניות ביותר מ-135 מיליון שקל, שזו הבעת אמון".

בתוך כך, מנכ"ל נובל אנרג'י צ'ארלס דייווידסון יגיע ביום ב' בערב לישראל. הוא צפוי להיפגש עם בכירים בממשלה, כולל שר האוצר יובל שטייניץ ושר התשתיות עוזי לנדאו. הוא ישהה בישראל כ-3 ימים ועל סדר יומו יעמדו נושאים הקשורים לקידוח "תמר", כגון סוגיית תמלוגי המדינה מתגליות הגז והקמת תחנת הקליטה לגז שיופק מ"תמר".