נשכחו המשטים לעזה? בנק הפועלים שוקל לרכוש בנק בטורקיה

בנק הפועלים בודק את רכישת ADA BANK - בנק קטן באיסטנבול עם רווח שנתי של 2 מיליון לירות טורקיות ■ בנק ישראל עודכן במהלך וככל הידוע לא הביע התנגדות ■ בנק הפועלים מחזיק היום גם בבנק הטורקי פוזיטיף והרכישה נועדה להסדיר את בעיית הרישיון הבנקאי החסר שלו

בנק הפועלים בודק רכישת בנק בטורקיה על מנת לפתור את בעיית הרישיון הבנקאי החסר של בנק פוזיטיף. ל"גלובס" נודע כי בנק הפועלים בודק את רכישת ADA BANK ומיזוגו לתוך פוזיטיף. בנק ישראל עודכן במהלך, וככל הידוע לא הביע התנגדות. ראש החטיבה הבינלאומית, אורית לרר, מנהלת את המגעים עם הטורקים. מנכ"ל הפועלים הוא ציון קינן, ויו"ר הבנק הוא יאיר סרוסי. מטעם בנק הפועלים לא נמסרה תגובה.

לשלוחה הטורקית של הפועלים, בנק פוזיטיף, אין היתר לקבל פיקדונות מהציבור. מאז רכישתו בשלהי 2006 פוזיטיף נמצא במו"מ עם הפיקוח על הבנקים בטורקיה, כדי לקבל היתר לקבלת פיקדונות. עד כה לא קיבל את ההיתר. לכן נאלץ פוזיטיף להתרחב על בסיס הונו העצמי בלבד, והצמיחה מתבססת על רווח שוטף, גיוס אג"ח והזרמה מבנק הפועלים. עקב כך, פוזיטיף לא מצליח לגדול בקצב הרצוי, מדשדש ותשואתו נמוכה.

אחד הפתרונות שנשקלו בבנק הפועלים הוא רכישת בנק עם היתר קיים. ל-ADA BANK רישיון בנקאי מלא, כולל היתר לפיקדונות, כך שרכישתו תפתור את הבעיה ותאפשר לפוזיטיף לקבל פיקדונות מהציבור. יצוין כי בתחילת 2009 נשקל בהפועלים פתרון דומה על ידי רכישת הפעילות בטורקיה של בנק מילניום הפורטוגזי (MILLENNIUM BCP) ואיחודו בפוזיטיף. את המגעים ניהל המנכ"ל באותה עת, צבי זיו.

ADA BANK הוא בנק קטן מאיסטנבול. ההון העצמי שלו מסתכם ב-42.5 מיליון לירות טורקיות (כ-30 מיליון דולר או כ-105 מיליון שקל). יו"ר הבנק הוא האלוק ארסוי (HALUK ERSOY) . פעילות הבנק מינורית. מדו"חות הבנק עולה כי את 2009 סיים עם רווח קטן של 2 מיליון לירות טורקיות, ואת הרבעון הראשון של 2010 בהפסד של 454 אלף לירות טורקיות. היקף פיקדונות הציבור הוא 6.6 מיליון לירות טורקיות.

ADA BANK, שנוסד ב-1985, היה עד 2004 בבעלות משפחת אוזן (UZAN). לאחר שבני המשפחה הסתכסכו עם מפלגת השלטון האיסלמית והואשמו בהונאות, הולאמו ב-2003 שני הבנקים שבבעלותם - IMAR BANK ו-ADA BANK.