כך נראים דפי העו"ש של מועדון הפועל ר"ג

הפקדה של 741,175 שקל ב-2 בנובמבר; הפקדה של 831,400 שקל ב-4 בנובמבר; הפקדה של 673,500 שקל למחרת; יותר ממיליון שקל הפקדות במזומן; ההחלטה איזה צ'קים לבטל בכל יום כך ניהל ירון קוריס את העניינים הפיננסיים של מועדון כדורגל הפועל ר"ג; הצצה לאותן תנועות "מוזרות" בחשבון הקבוצה בין 1 בנובמבר ל-20 בנובמבר 2009

יום אחד מסתבך בעלים של קבוצה בשוק האפור. על פניו הסתבכות של איש עסקים פרטי בשוק האפור - עניין לא נעים כשלעצמו - הוא מעניינו האישי. העניין מפסיק להיות אישי והופך לציבורי כשאיש העסקים הפרטי כורך קבוצת כדורגל בהסתבכות שלו. כמו תמיד, סיפורם של הפועל ר"ג וירון קוריס, עד לאחרונה בעלי הקבוצה, רחוק מלהיות סיפור פרטי. הוא סיפור על התנהלותו של הכדורגל הישראלי כולו והאחראית עליו: ההתאחדות לכדורגל.

בדצמבר 2009 אמורות היו קבוצות ליגת העל להעביר לבקרה התקציבית (שלוחה של ההתאחדות, האחראית מטעמה על הפיקוח על ההתנהלות הכספית של הקבוצות) דו"ח מאזן תקציבי. הפועל ר"ג לא העבירה את הדו"ח. גם איומים בהעמדה לדין לא הועילו, ור"ג לא העבירה את הדו"ח גם בחודשים הבאים. אפשר להבין את קוריס. בזמן שבהתאחדות ציפו ממנו להעביר להם מאזנים תקציביים, דברים אחרים איימו על מנוחתו ולא השאירו לו זמן פנוי לכתיבת מאזנים.

הנה הצצה לשלושה שבועות בחייו של קוריס, אולי הדרמטיים ביותר בחייו ובחייה של הפועל ר"ג, מגובים בדו"ח תנועות החשבון של מועדון כדורגל הפועל ר"ג, שהגיע לידי "גלובס".

בבוקר ה-1 בנובמבר 2009 עמדה יתרת החובה של הפועל ר"ג בחשבון 144349 בסניף בנק טפחות ברחוב וייצמן בגבעתיים על 904,260 שקל, ועוד מינוס של 63 אגורות. לא מינוס שאפשר לנהל איתו עסק בלי שהבנק ישבית את הפעילות בחשבון. כשמביאים בחשבון את הגורמים הנוספים שהיו מעורבים לפחות באותה התקופה בניהול ענייניה הפיננסיים של הפועל ר"ג, המשמעות של הקפאת החשבון הופכת למכבידה עוד יותר. אבל לזה עוד נגיע.

כשקוריס עשה את דרכו מביתו בראשל"צ לסניף ברחוב וייצמן בג'יפ הטוסון שלו, הוא כבר ידע פחות או יותר איך הוא מתכוון לאפשר לחשבון הבנק שלו להמשיך ולהתנהל. יום קודם, כך מראים דו"חות החשבון, ניתנה ההוראה לביטולם של שלושה צ'קים שונים שנתנה הפועל ר"ג לגורמים שונים: אחד על סך 15,800 שקל, אחר על 57 אלף שקל ושלישי על 32,750. סך הכל: 105,550 שקל. פלט התנועות בחשבון הבנק של הפועל ר"ג נחשף לראשונה בתוכנית "שומר מסך" עם אמנון לוי בשבוע שעבר.

דפוס הפעולה הזה היה חוזר על עצמו כמעט בכל יום במהלך אותו חודש. למחרת (2 בנובמבר) בוטלו שלושה צ'קים בסך כולל של 35,375 שקל. בסך הכל בוטלו 20 צ'קים בשלושת השבועות הראשונים של נובמבר 2009.

במקביל, כדי שהחשבון יוכל "לנשום" ולהביא אותו לנקודת מסגרת האשראי (שנקבעה על 396 אלף שקל על-ידי מזרחי טפחות) הופקדו מדי יום מאות אלפי שקלים, חלק גדול מהם במזומן.

כך למשל, ב-2 בנובמבר הופקדו בחשבון 741,175 שקל; ב-4 בנובמבר הצליח קוריס להפקיד 831,400 שקל; למחרת הוא הביא מאי שם 673,500 שקל; וכך הלאה והלאה. אלו היו הסכומים הסטנדרטיים שעברו מדי יום בחשבון.

מעניינות הרבה יותר היו שתי הפעולות הבאות שבוצעו בחשבון, ודרכן אפשר להבין על דרך ההתנהלות של קוריס. שתי העברות המוגדרות כ"תקבול מזה"ב" הזרימו ב-1 בנובמבר לחשבון הבנק של הפועל ר"ג 460 אלף שקל. ההסבר: זה"ב הוא שירות שמעניק בנק ישראל והוא מאפשר העברה מיידית של כסף לחשבונם של אנשים. לכאורה, שירות מיטיב. אם הפקדות צ'קים או העברות בנקאיות רגילות נצפות בחשבון לעיתים יום או יומיים אחרי שבוצעו בפועל, שירות זה"ב הוא הדרך המהירה והמיידית לשחרר את החשבון מסתימות וחריגות במסגרת האשראי. אבל לשירות הזה יש פן נוסף, חלק מדרכו של משטר קפיטליסטי לדחוק את נתיניו לשוק האפור והשחור: אין לו עקבות.

כשבחשבון של הפועל ר"ג רשומות העברות כסף מתקבול זה"ב, אין לדעת מי העביר את הכסף בפועל למסגרת הזה"ב ומשם לחשבון הקבוצה. במהלך שלושה שבועות בחודש נובמבר 2009 הועברו לחשבון הבנק של הפועל רמת גן למעלה מ-5 מיליון שקלים באמצעות "תקבול מזה"ב", כולל ימים "מוצלחים" במיוחד של 740 אלף שקל (2 בנובמבר), 448 אלף שקל (5 בנובמבר), 614 אלף שקל (9 בנובמבר), 497 אלף (15 בנובמבר).

בנוסף, 1.03 מיליון שקלים במזומן הופקדו באותם שלושה שבועות בחשבון. ובסה"כ נרשמו בתקופה האמורה פעולות לזיכוי החשבון בסכום של 9.14 מיליון שקל, לקבוצה שהתקציב השנתי (!) המוצהר שלה עומד על 13 מיליון שקל.

כשבבקרה התקציבית מתארים את קוריס כמי שהעביר את זמנו באותם שבועות בישיבה בבנק מול מנהלת הלקוחות שלו, בביטול צ'קים והפקדה של אחרים, הם מתכוונים בדיוק לתיאור הזה. ב-1 בנובמבר בוצעו בחשבון הבנק של הפועל ר"ג 34 פעולות. בשלושת השבועות הראשונים של נובמבר 2009 נעשו בו 320 פעולות.

תדפיס הפעולות בחשבון של הפועל ר"ג בשלושת השבועות הראשונים של נובמבר הועבר לבקרה התקציבית ולמשרד החקירות "ויצמן-יער". הוא היה הטריגר לחקירה הסמויה שהתנהלה שם נגד הקבוצה. את תוצאותיה רואים בשבועות האחרונים.

למעלה מ-20 צ'קים חזרו או בוטלו בחשבון הבנק של הקבוצה בשלושת השבועות הראשונים בנובמבר. בכל פעם שבחשבון הופקדו כספים מ"תקבול מזה"ב", נפרעו מייד לאחר מכן צ'קים רבים. חלקם חזר או בוטל.

יאיר רבינוביץ', עד לפני כשנה ראש הרשות לבקרה תקציבית מיום הקמתה, אומר ששמועות על מעורבות של גורמים מהשוק האפור בהפועל ר"ג ובקבוצות אחרות רצות כבר שנים. רבינוביץ' אומר שסוגיית טיהור השם משנית במעורבותם של גורמים פליליים בכדורגל. הסיפור האמיתי, הוא אומר, הוא ההימורים הבלתי חוקיים. הדברים של רבינוביץ' מטרידים פעמיים. אל"ף, מעצם תוכנם. אבל הם חמורים הרבה יותר במשמעות העמוקה שלהם. אוהדי הפועל ר"ג מספרים כבר כמה שנים על מעורבות של גורמי שוק אפור בקבוצה שלהם. לאוהדים לא מתייחסים. אבל רבינוביץ' הוא לא אוהד. הוא האיש שהיה אמון מטעם ההתאחדות לפקח על פעילותן הכספית של הקבוצות. ההתאחדות אמונה מטעם החוק והציבור לפקח על פעילותן הכללית והתקינה של הקבוצות.

מישהו בהתאחדות היה צריך לקרוא אליו לשיחה בארבע עיניים את קוריס כבר לפני כמה שנים ולשאול אותו איך הוא מתפעל כלכלית את המועדון שלו. לחילופין, מישהו בהתאחדות היה צריך לפנות למשטרה ולרשויות המס ולחלוק איתם את הטרדות האלה. בסופו של דבר, סיפורם של קוריס והפועל ר"ג הוא בעיקר סיפור על עצימת העיניים ואוזלת ידה של ההתאחדות לכדורגל.

רונן רוזנבלום, פרקליטו של ירון קוריס: "ירון קוריס התנהל בשקיפות מלאה, התנהלות כלכלית מול גופים פיננסיים שאושרו על-ידי המדינה על פי דין. הרשות החוקרת מוזמנת לחקור בעניין על מנת שתיווכח כי קוריס הקריב להפועל ר"ג הקרבה אישית, משפחתית וכלכלית אדירה, ובסופו של יום שכרו יצא בהפסדו".

ההתאחדות לכדורגל: "בתחילת 2010 הרשות לבקרת התקציבים וההתאחדות היו במעקב אחר התנהלותה של הפועל ר"ג. זמן קצר לאחר שלא הוגשו הדו"חות הכספיים, הפעילה הבקרה התקציבית משרד חקירות על מנת לקבל תמונה ברורה על מצב הקבוצה ופעילותה. לאור המצב הרגיש שהקבוצה נקלעה אליו פעלה הרשות במטרה שהקבוצה לא תתפרק במהלך העונה ותפגע בניהול השוטף של הליגה.

"נציין כי דווקא בתקופתו של יאיר רבינוביץ' כיו"ר הרשות נכנסה אותה הפועל ר"ג להליך של פירוק והבעלים החדש דאז קיבל את הקבוצה נקייה מחובות, כך שראוי שיבדוק את עצמו ואת תפקודו כיו"ר הרשות בעבר לפני שהוא מטיל רפש. לצערנו, מאז שסיים מר רבינוביץ' את תפקידו בהתאחדות מחפש הוא כל דרך לייצר כותרות על גבה של ההתאחדות והרשות".

עופר אורליצקי, יו"ר הבקרה התקציבית: "כבר בפברואר 2010 נודע לנו על פעולות כספיות חריגות בהפועל ר"ג. הפעלנו את משרד חקירות ויצמן-יער כדי לקבל תמונה ברורה על המצב בקבוצה, וכדי לאשר את החשדות שלנו בנוגע לאי סדרים כספיים בקבוצה וחוזים כפולים עם חלק מהשחקנים. מונתה הנהלה חדשה וכל בעלי התפקידים שהיו בקבוצה לא יהיו בה בעונה הנוכחית, והקבוצה תועמד לדין על העבירות שנעשו".