ותודה לאפריקה: תרמה למדד נדל"ן כחול-לבן מחצית מהתשואה

מי פרש, מי קנה מניות ומי גייס אג"ח בענף הנדל"ן בבורסה השבוע? כל התשובות במדד כחול-לבן של "גלובס מחקרים"

מניות הנדל"ן רוו עוד שבוע של נחת כשהפעם ידו של מדד נדל"ן 15 הייתה על העליונה - המדד הבורסאי התחזק ב-3.4% וצמצם את התשואה השלילית ב-2010 באופן משמעותי. לא שלמדד נדל"ן כחול-לבן יש מה להתלונן; אם בשבוע שעבר דובר פה על תשואה אפקטיבית של אחוז לחודש, הוא כבר כמעט שם.

את העליות יש לזקוף במידה רבה לאפריקה - המניה, לא היבשת - וזה חשוב, כי גם שם העליות הן בבחינת יבוא אישי: ראשית, מניית החברה הבת הנסחרת בלונדון, אפ"י פיתוח, זינקה השבוע ב-9.4% והקרינה על מניית החברה האם; למעשה, אפריקה ישראל הייתה אחראית ל-44.1% מהתשואה השבועית כולה של מדד נדל"ן כחול-לבן, גם אם היא נשרכת מאחור בתשואה המצטברת ובמרחק מהשיא.

ברקע, במריל לינץ' העניקו לחברה שווי נכסי נדיב (1.63 דולר למניה) למרות שמחיר היעד עצמו מרוסן בהרבה וגבוה ב-3.2% בלבד (3 סנט) מהשער האחרון. יובל בן זאב, וזה כבר החלק הלוקאלי, לא נשאר חייב - ומנהל המחקר בכלל פיננסים יצא לבדוק בעצמו את הנכסים ברוסיה לקראת סיקור מחודש של המניה. עכשיו רק נותר לדעת האם יש עוד שפן בכובע שאנחנו לא יודעים עליו.

אם בענייני שפנים עסקינן, רצינו להסב את תשומת הלב לכך שלא פחות משלושה נושאי משרה בכירים בביג רכשו השבוע מניות - המשנה למנכ"ל, החשב וסמנכ"ל התפעול. האם יש משהו שהם רוצים לספר לנו?

מי שהמרצע שלו יצא מהשק הוא דני וקנין, מנכ"ל מנופים פיננסים, שלא המתין אף לא יום מסחר אחד לאחר שמענק החתימה (מיליון דולר) היה בכיסו והודיע על פרישה, תוך הודעה מוקדמת של חצי שנה, כמתבקש. גם כאן, רב הנסתר על הגלוי בחברה שמנייתה מובילה את המדד ב-2010 (אם כי רבוע כחול נדל"ן נושפת, וחזק, בעורפה).

ומילה לסיום - חייבים להתפעל מההישג של בריטיש ישראל לגייס 431.6 מיליון שקל, כשהיא זוכה לביקוש כפול (!) מהציבור ומהמוסדיים. כסף רב עדיין מחפש מפלט השקעה סולידי והנדל"ן המניב הוא ערובה לכך. תעיד על כך מגדל, ש"יצאה מהארון" ובשקט-בשקט הפכה לבעלת עניין פומבית בבריטיש, כמו גם באמות ובחברות הבנות של אזורים.