בדיקת "גלובס": האם עדיין כדאי לשלם על חבילת אופיס?

האם אופיס לייב, תוכנת האופיס החינמית שמציעה מיקרוסופט באינטרנט כמענה לגוגל דוקס, תאפשר לנו לחסוך רכישה של התוכנה ב-700 שקל? ■ מבדיקת "גלובס" עולה שלא ממש - אלא אם כן נסתפק ביישומים בסיסיים בלבד

אחד ממוצרי הבסיס כמעט בכל מחשב הוא האופיס של מיקרוסופט. רבים מאיתנו היו שמחים לחסוך את מאות השקלים שעליהם להשקיע ברכישה של תוכנות אופיס, אך התחרות לחבילה, ובפרט לתוכנת ה-word, אף פעם לא היתה אמיתית. המוצר מבית מיקרוסופט היה השליט היחידי בממלכה הווירטואלית.

חוסר האלטרנטיבה הזה השתנה בשנתיים האחרונות, כאשר משתמשים רבים גילו את גירסת הדוקס של גוגל (google docs), המאפשרת לקבל חבילת יישומים כמו word, אקסל ופאוור פוינט חינם בגירסה אינטרנטית.

בדומה לשאר השירותים של גוגל, החברה הוסיפה שיפורים, כמו עבודה משותפת על מסמכים באינטרנט או עבודה בהמשכים על הקובץ מכל מחשב אליו מגיעים, כאילו הקובץ המקורי יושב עליו.

ההצלחה היחסית של השירות של גוגל גרמה לפני מספר חודשים למיקרוסופט להוציא שירות מתחרה משלה בשם אופיס לייב, המציע ללקוחות שלא רוצים להוציא כ-700 שקל על תוכנת אופיס בגירסה הביתית, לקבל חינם את השירותים הבסיסיים בתוכנות: word, אקסל, פאוור פוינט ו-One Note.

האם מדובר בשירות שיכול להוות חלופה על התקנה של גירסת אופיס במחשב? התשובה היא לא. למה? מיקרוסופט עשתה הכול כדי שהמשתמשים לא ירצו להשתמש בגירסת האינטרנט שלה.

בשורה התחתונה, אין ספק שבשביל לעבוד בצורה נוחה על מסמכים, גיליונות אלקטרוניים ומצגות אתם חייבים עדיין לקנות את תוכנת האופיס של מיקרוסופט. מצד שני, אנחנו היינו בודקים לפני הרכישה את הפתרונות האינטרנטיים של גוגל ומיקרוסופט, בשביל לבדוק אם הם נותנים פתרון מספק, למקרה שאתם משתמשים בסיסיים.

אופיס לייב

מבדיקת "גלובס" עולה כי האופיס החינמי עדיין לא מהווה תחליף ראוי לגירסת האופיס היושבת אצלכם כבר במחשב, בין אם מדובר בגירסת 2003 או 2007. יותר מכך, הגירסה האינטרנטית החינמית רחוקה מלדגדג את גירסת 2010 (הרחבה בהמשך).

מה שכן, הגירסה הזאת מציעה שירותים חינמיים למי שנתקע בטעות במחשב בלי אופיס וחייב לכתוב מסמך, ולא משנה עד כמה השירות במקרה הזה יהיה בסיסי. מה שבטוח הוא שמיקרוסופט מתכננת להוסיף שיפורים לשירות הזה בעתיד הקרוב.

word: נוח אך בסיסי

בדומה לשאר תוכנות האופיס האינטרנטיות, כוללת תוכנת ה-word ממשק בעברית ותפריטים שעיצובם זהה לזה של התוכנות המותקנות במחשב, כך שעקומת הלמידה כאן כמעט שלא קיימת, פרט להבנה של הפעלת השירות ברשת ואופן שמירת ופתיחת המסמכים.

היתרון של האופיס האינטרנטי של מיקרוסופט הוא שאפשר לכתוב מסמך בגירסת האון ליין ואחר-כך להמשיך לעבוד על מעבד התמלילים של מיקרוסופט במחשב ישירות בלחיצה על כפתור אחד מהקובץ בדפדפן האינטרנט. מובן שגם ניתן להעביר קובץ מהוורד לגירסה שבה עובדים עם הדפדפן.

יש אפשרות שמספר אנשים יערכו מסמכים יחד ויראו מי נמצא בקובץ. אופציה נחמדה נוספת כאן היא האפשרות לעלות כל סוג של מסמך לאחסון על השירות, כך שתוכלו להמשיך לעבוד בו מכל מקום.

* מה חסר? במיקרוסופט לא ממש רוצים שתסתפקו בגירסה האינטרנטית החינמית. לכן, לא תמצאו כאן אופציה בסיסית כמו ספירת מילים או יכולת לכתוב את המסמך בתצוגה של מסמך word רגיל, אלא במצב בו הטקסט נכתב לכל אורך המסך. למי שהתרגל לכתוב מסמך בתצורה בה ה-word בדרך-כלל מציג את הטקסט, יהיה מאוד קשה לעבוד כאן.

פאוור פוינט: זמני תגובה איטיים

תוכנת המצגות מאפשרת לעשות מצגות רק בצורה בסיסית. היא אמנם תאפשר לכם לעבוד, אבל עם זמני תגובה איטיים ויכולות שיאפשרו לכם לעשות מצגת פשוטה מאוד.

* מה חסר? כל התוספות של עיצובים והכנסת תרשימים נעלמו מגירסת האינטרנט. גם סרטים וצלילים לא תוכלו להכניס למצגת שלכם.

אקסל: אין מילוי אוטומטי

גם התוכנה הזאת לעיבודים סטטיסטיים ניתנת בפורמט האינטרנטי שלה באופן בסיסי ביותר. מדובר בתוכנה שכנראה לא תתאים לרוב המשתמשים.

* מה חסר? בין היתר, אין כאן יכולות של מספור (מילוי) אוטומטי או גרפים.

One Note: אין יכולת הקלטה

תוכנה זו פחות מוכרת למשתמשים, אולם היא מאפשרת לארגן במקום אחד מחברת אלקטרונית עם כל ההערות והמחשבות שלכם. תוכלו להוסיף כאן תמונות, קישורים והעתקות של טקסטים מדפי אינטרנט.

* מה חסר? אחת האופציות החביבות שמציעה התוכנה בגירסה הלא אינטרנטית היא היכולת להקליט הרצאות ולסנכרן אותם עם הטקסט שמופיע בתוכנה. במקרה של ה-One Note באופיס לייב, מדובר גם כאן ביכולות בסיסיות מאוד, ללא יכולת ההקלטה החביבה.

גוגל דוקס: עורכים יחד

המתחרה הוותיקה מול שירותי הלייב של מיקרוסופט היא גוגל. עד לאחרונה גוגל הציעה פתרון מוצלח למי שלא רוצה לעבוד עם האופיס במחשב, אבל משהו בשדרוג האחרון שלה דווקא יצר כשלים במעבד התמלילים לכל מי שכותב בשפה העברית.

מעבד תמלילים: בעיות עם עברית

כאשר כותבים מסמך במעבד התמלילים של גוגל, העברית מתפקדת מצוין, ואתם יכולים לשמור את המסמך שלכם ולעבוד עליו בצורה נקייה וגם להדפיס אותו בקלות. הבעיה מתעוררת כאשר אתם רוצים להעביר אותו ל-word ולשלוח אותו למישהו שלא משתמש בתוכנה הזו.

במקרה שהעברתם אותו ל-word, התוכנה הופכת את הכיוון של מילים באנגלית ושל סימנים שונים. הדבר מתסכל מאוד ויכריח אתכם לנקות את המסמך במשך זמן רב. מצד שני, אם אתם עובדים רק עם גוגל דוקס, תוכלו לשתף אנשים אחרים במסמך שלכם, והם יוכלו לעבוד עליו יחד אתכם בקלות וללא שום בעיה.

ראוי לציין כי עד לפני מספר שבועות הבעיה הזו לא היתה קיימת, והדבר הופיע רק מהעדכון האחרון.

מלבד זה, היתרון הגדול של גוגל דוקס, בדומה לאופיס לייב, הוא שניתן לעבוד איתו מכל מקום. אתם יכולים להתחיל לעבוד על מסמך במחשב בעבודה ולהמשיך לעבוד עליו במחשב בבית, מבלי להעביר את הקובץ במייל.

בניגוד לאופיס לייב, גוגל דוקס כן הציע לנו את כל היישומים לכתיבת מסמך, החל מתצוגה נוחה, ספירת מילים, כותרות, הוספת תמונות וטבלאות. כך שלא תרגישו שאתם צריכים ללכת לקנות תוכנה בתשלום.

* מה חסר? כל עוד אין תאימות לקבצי DOC בעברית, העבודה כאן לא מושלמת.

מצגות: גם וידיאו

תוכלו לעשות את כל הדברים החשובים, החל מהוספת טבלה, וידיאו, תמונות ולייבא שקפים.

גיליון אלקטרוני: טרם גויר

בניגוד למצגות ולמעבד התמלילים, גוגל לא גיירה את הממשק של הגיליון האלקטרוני, מה שאולי יכול להפריע לרבים. תוכלו לעצב כאן את המסמכים שלכם עם כל הגרפים החשובים.

אופיס 2010: שורה של שיפורים

לפני מספר שבועות הוציאה מיקרוסופט את גירסה 2010 שלה, המציעה מגוון שדרוגים לגריסת 2007 מתוצרתה.

* מעבד התמלילים: word מאפשר עכשיו להוסיף אפקטים לטקסט ומציע גם מגוון פורמאטים לטבלאות.

* אקסל: מאפשר חשיפה של מגמות מתוך הנתונים באמצעות תכונת Sparklines.

* פאוור פוינט: בין החידושים ניתן להפיק מצגות ומסמכים, הכוללים אופציות וידיאו ועריכת תמונות בפאוור פוינט וגם אופציה לשדר את המצגת כווידיאו לחברים באמצעות שליחת לינק דרך המייל.

* אאוטלוק: תוכנת הדואר אאוטלוק זכתה לשדרוגים רבים יותר, כאשר היא מאפשרת חיבור של מידע של אנשי קשר מרשתות חברתיות. מכיוון שרובנו מקבלים מידע רב, לצד כל הודעת מייל תמצאו מעתה חלונית של אנשים שמציגה סיכום של כל המידע שהצטבר על האדם שאיתו אתם מתכתבים, כמו פגישות משותפות, קבצים שהגיעו ממנו או מידע מרשתות חברתיות.

22
 22