לא רואים ירידות באופק: בנק ישראל צופה כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות בשנה הקרובה - אך בקצב מתון

הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, בה החליט הנגיד סטנלי פישר להעלות את הריבית במפתיע, חושפים את החשש של הבנק מבועת הנדל"ן ■ הבנק מכיר בכך שהריבית הנמוכה ניפחה את מחירי הדירות אך מאותת כי לא ימהר לנקוט צעדים נוספים על מנת לקרר את השוק

בנק ישראל צופה כי מחירי הדיור ימשיכו לעלות בשנה הקרובה, אך בקצב מתון יותר. כך עולה מהפרוטוקולים מהדיונים המוניטריים של החלטת הריבית האחרונה, בה החליט הבנק במפתיע להעלות את הריבית לחודש אוגוסט ב-0.25% ל-1.75%, בעיקר בגלל המשך העלייה החדה במחירי הדירות והשכירויות. כל חברי הפורום המצומצם המליצו לנגיד סטנלי פישר להעלות את הריבית.

חברי הנהלת הבנק דנו בעליית ציפיות האינפלציה מחוץ לגבול העליון של בנק ישראל (3%) בשל העלייה החדה בסעיף הדיור במדד (המהווה כ-21%). בנק ישראל חושש מהמשך עליית מחירי הדירות ולפיכך לקירור שוק הדיור על ידי העלאת הריבית, צעד שיעילותו תוכח בחודשים הבאים.

בנק ישראל הקדיש הפעם בפרוטוקולים מקום רב לשוק הדיור. הבנק מציין באופן ברור כי מחירי הדירות והשכירויות ימשיכו לעלות מעבר לתחזיות המוקדמות שלו לפני מספר חודשים. לפי הפרוטוקולים, "סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן צפוי להמשיך לעלות ב-12 החודשים הבאים בשיעור גבוה ממה שהוערך לפני כן".

לפי נתוני הלמ"ס, מחירי הדירות עלו ב-21% בשנה שהסתיימה בחודש אפריל ובבנק ישראל מדגישים שוב את 2 הגורמים העיקריים לבום הנדל"ני: "הריבית הנמוכה ואיטיות התגובה של היצע הדירות לעליית מחירי הדירות".

הבנק, כאמור, לא צופה ירידת מחירים בשנה הקרובה, אך מציין כי העליות יתמתנו: "על פי משוואה אקונומטרית לחיזוי השינויים במחירי הדירות עולה כי צפויה בשנה הקרובה התמתנות בקצב העלייה של מחירי הדירות".

לא ממהרים לנקוט בצעדים נוספים

הבנק רומז שוב כי קצב העלייה הנוכחי של מחירי הדירות מרמז על בועה, שכן בפרוטוקולים נכתב כי "קצב עלייתם של המחירים ממשיך להיות מהיר מאוד והמשך עלייתם בקצב זה גם בעתיד צפוי להרחיק אותם מהרמה התואמת את גורמי היסוד הכלכליים".

עוד לפני העלאת הריבית, בנק ישראל הקשיח את התנאים לקבלת משכנתאות החל מחודש יולי, אולם הבנקים החלו ליישם הוראה מפורסמת זו של המפקח על הבנקים רוני חזקיהו כבר ביוני, מה שהביא לירידה חדה של עד 27% בביקושים ובמכירות הדירות החדשות. בפרוטוקולים שפורסמו היום צוין, כי בנק ישראל ימתין בטרם ינקוט בצעדים נוספים לריסון שוק המשכנתאות.

"רוב המשתתפים סברו כי לפני ביצוע צעדים מאקרו-יציבותיים נוספים יש להמתין וללמוד את השפעת הצעדים שנעשו", נכתב בפרוטוקולים.

בדיון על מצבו הריאלי של המשק צויין כי הצמיחה ברבעון השני ככל הנראה היתה גבוהה, על אף ירידה בייצוא שנבעה מהתמתנות מסויימת בפעילות העולמית. יתרה מזאת, המשתתפים הדגישו כי שוק העבודה ממשיך להתאושש - השכר עולה והאבטלה ממשיכה לרדת.