מכתשים אגן מסכמת רבעון: רווח נקי של 12.4 מיליון דולר

בשורה העליונה דיווחה החברה על הכנסות של 600.9 מיליון דולר ■ הרווח הגולמי גדל ב-13.1% לרמה של 175.1 מיליון דולר ■ אנליסטים ציפו להכנסות של כ-595-600 מיליון דולר ורווח נקי של 20-30 מיליון דולר

חברת מכתשים אגן מקבוצת אידיבי של נוחי דנקנר דיווחה הבוקר (ד') על תוצאותיה ברבעון השני של השנה.

בשורה העליונה דיווחה החברה על הכנסות של 600.9 מיליון דולר לעומת 560.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח הגולמי גדל ב-13.1% לרמה של 175.1 מיליון דולר (29.1% מהמכירות) לעומת 154.8 מיליון דולר (27.6% מהמכירות) ברבעון המקביל. הרווח התפעולי בכ-44.1 מיליון דולר לעומת כ-37 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 12.4 מיליון דולר לעומת 1.7 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל. נקודת אור חשובה בדו"חות היא תזרים המזומנים מפעילות שוטפת, שהסתכם בכ-268 מיליון דולר ברבעון לעומת כ-222 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בהנהלת החברה מציינים כי מכתשים אגן התמודדה ומתמודדת עם האתגרים המאפיינים את שוק המוצרים להגנת הצומח, כגון חורף קר בחצי הכדור הצפוני (בעיקר באירופה ובצפון אמריקה) אשר גרם לעיכוב בפתיחת העונה החקלאית ולדחייה בעיתוי המכירות. עם זאת, החל מסוף הרבעון הראשון ובמהלך הרבעון השני חל שיפור בתנאי מזג האוויר, בחלק מהאזורים, ובמכירות של מוצרים להגנת הצומח.

בנוסף, נמשכה מגמת ירידה ברמת המלאים הגבוהה בצינורות השיווק אצל כלל החברות בענף, בהשוואה לרמת המלאים הגבוהה אשר אפיינה את השוק בשנת 2009 . יחד עם זאת, בשל תנאי מזג האוויר בחצי הכדור הצפוני, כאמור לעיל, רמת המלאים שנותרה בצינורות השיווק (מפיצים), בעיקר בצפון אמריקה, הובילה להתחזקות התחרות בשווקים אלו.

גורם נוסף הוא ירידה ברמת מחירי המכירה הממוצעים בענף בכללותו ושל מוצרי החברה בפרט (בין היתר במוצר הגלייפוסט) בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד. יצוין כי מגמת הירידה במחירים נרשמה ברובה במהלך שנת 2009 (ובעיקר ברבעונים השני והשלישי של שנת 2009 ). החל מהרבעון הרביעי של שנת 2009 ובמהלך תקופת הדוח נרשמה מגמה של התייצבות מחירים ביחס לחלק ממוצרי החברה.

בהתאם למגמות שדווחו על ידי החברה בעבר, חלה ירידה במחירי חומרי הגלם, אשר הביאה לחסכון בעלות המכירות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יצוין כי מגמה זו, אשר נרשמה ברובה במהלך שנת 2009 , התמתנה במהלך שנת 2010 ונבלמה, כך שבהשוואה לרבעון קודם נרשמה התייצבות במחירי חומרי הגלם.

וגורם נוסף אותו מציינים בהנהלה הוא יציבות במגמות הבסיסיות ארוכות הטווח המשפיעות על תחום המוצרים להגנת הצומח, בכללן, יציבות בהיקף שטחי המזרע ורמה גבוהה (בהשוואה רב שנתית) של מחירי הסחורות החקלאיות, שצפויים להמשיך ולתמוך בביקושים למוצרים להגנת הצומח.

אנליסטים ציפו לרווח של 20-30 מיליון דולר

למרות הזינוק ברווח הנקי והעלייה בהכנסות, מדובר ברבעון מאכזב ביחס לציפיות האנליסטים. האנליסט גלעד אלפר ממיטב ציין לקראת דו"חות מכתשים אגן כי הדגש הוא על אלבאו, ובדיקת הנאותות הנעשית בחברה. הנקודה הספציפית החשובה ביותר היא האם בדיקת הנאותות מעלה כי רווחיות ה-EBITDA של אלבאו בשנה קשה כמו 2010 היא באמת 15%, כפי שהנהלת מכתשים אגן טענה לפני כחודש. רווחיות כזו מרמזת על חברה ייצורית מעולה המצליחה להרוויח גם בשנת שפל.

אלפר העריך כי החברה תציג הכנסות של 598 מיליון דולר, רווח תפעולי של 51.7 מיליון דולר ורווח נקי של כ-30 מיליון דולר. לימור גרובר מפסגות העריכה כי מכתשים אגן תציג ברבעון השני הכנסות של כ-596 מיליון דולר, רווח תפעולי של כ-50 מיליון דולר ורווח נקי של כ-20 מיליון דולר בלבד.

ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל החברה, אמר היום: "שנת 2010 היא שנה מאתגרת במיוחד מבחינתנו. במקביל לניהול הפעילות השוטפת בשנה זו, שבה התעשייה אינה מפגינה עדיין התאוששות, אנחנו פועלים לביצוע מהלכים מערכתיים חשובים, המיועדים לשיפור הפלטפורמה התפעולית הגלובלית ומבנה העלויות של המוצרים שלנו , באופן שיתחיל לקבל ביטוי כבר בשנת 2011".

"צמחנו ברבעון השני ובמחצית השנה הראשונה, תוך כדי התמודדות עם ירידות מחירים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ותוך שיפור ברווחיות ובתזרים מזומנים וצמצום ההון החוזר והמלאים. לשווקים המתעוררים באסיה פסיפיק ודרום אמריקה, תפקיד משמעותי בצמיחה שלנו בתקופה הזאת וכך יהיה גם בשנים הבאות. באותו זמן הגדלנו את נתחי השוק שלנו גם באירופה ובארה"ב - שווקים מרכזיים שחוו בתקופה הזאת, תנאי מזג אויר קשים, שהקטינו את כלל השוק והובילו לתנאים תחרותיים אתגריים שהתפתחו כתוצאה מכך. אני משוכנע שהשילוב בין התהליכים השוטפים והתהליכים המערכתיים יותר שאנחנו מנהלים בעצם הימים האלו יאפשרו לנו להמשיך ולשפר את מעמדנו התחרותי ולהציג צמיחה רווחית בשנים הבאות".

תגובות אנליסטים: תוצאות טובות

האנליסט ירון פרידמן מבנק הפועלים אומר בתגובה לדו"חות כי מכתשים אגן הציגה תוצאות טובות מאוד לרבעון השני, בעיקר כשמשווים זאת לתוצאות שהציגה בשנה שעברה. אומנם הרווח הנקי היה נמוך מהערכותינו בשל גידול בהוצאות התפעוליות מעבר לתחזיות, אולם הכנסות החברה והרווחיות הגולמית שהשיגה תאמו את ציפיותינו המוקדמות, ומשקפים את המשך תהליך ההתאוששות שבו מצויה מכתשים אגן בפרט, וענף האגרוכימיה בכלל. שחיקת מחירי הגלייפוסט היתה ונותרה בעיה מרכזית של החברה, אולם חרף אתגר זה החברה הצליחה לשפר את תוצאותיה ברבעון. המלצתנו למניה נותרת אפוא "תשואת יתר".

אמיר אדר, מנהל מחלקת המחקר במגדל שוקי הון, אומר כי החברה פרסמה תוצאות סבירות אולם תשומת הלב תמשיך להתמקד בעסקת אלבאו, בינתיים האתגר של החברה במהלך המחצית השנייה יהיה לשמר ככל שניתן את תזרים המזומנים שהושג ברבעון. במגדל מסקרים את החברה בהמלצת "החזק" עם מחיר יעד של 18.5 שקל.

אביחי ברכה, מנהל מחלקת המחקר ברמקו בית השקעות, מציין כי מכתשים אגן רושמת צמיחה הגבוהה מתחזיותינו בהכנסות אולם השורה התחתונה מאכזבת במקצת. ברבעון השני שמה החברה דגש על תזרים המזומנים בכדי להתכונן בצורה האופטימאלית לרכישה הצפויה. ניתן לראות קיטון בחוב הפיננסי של החברה ותזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך 268 מיליון דולר (לעומת 222 מיליון דולר ברבעון המקביל). מלבד זאת החברה מציגה המשך מגמת קיטון בימי המלאי ביחס לרבעון המקביל נקודה חשובה מאוד התואמת את האסטרטגיה שהוצגה ע"י החברה. ברמקו סבורים שלתוצאות הרבעון לא צריכה להיות השפעה מהותית על המניה היות ואת התוצאות המייצגות יש לבחון לאחר רכישת Albaugh.