הסנקציות חונקות את צפון קוריאה: הציעה לפרוע חוב בג'ינסנג

פקידים צ'כים אישרו שפיונגיאנג הציעה לפרוע 5% מחובה, המסתכם ב-186 קורונה צ'כית (10 מיליון דולר) באמצעות אספקת ג'ינסנג

המשטר הטוטליטרי וחסר-המזומנים בפיונגיאנג מציע לפרוע חלק מחובו לרפובליקה הצ'כית באמצעות משלוח ג'ינסנג, כדי לא לנגוס בכמות הכסף המוגבלת העומדת לרשותו. עקב קריסת הכלכלה המקומית, חשה צפון קוריאה ביתר שאת את ההשפעה של הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה בגין תוכניות הגרעין והטילים שלה, וכן בעקבות הטבעתה של אוניית המלחמה הדרום קוריאנית.

אחד הגורמים התורמים להגבלת גישתה של צפון קוריאה לשווקים העולמיים הוא חובותיה הבינלאומיים התלויים ועומדים, בשווי כולל של 12 מיליארד דולר. שני שלישים מחובות אלה הם למדינות קומוניסטיות לשעבר.

לא זקוקים לחיזוק

פקידים צ'כים אישרו שפיונגיאנג הציעה לפרוע 5% מחובה, המסתכם ב-186 קורונה צ'כית (10 מיליון דולר) באמצעות אספקת ג'ינסנג, שורש מחזק המשמש בתוספי מזון ולהכנת תה צמחי, ושסגולותיו כוללות שיפור הזיכרון, החוסן הגופני והחשק המיני. צ'כוסלובקיה הקומוניסטית נמנתה עם הספקיות העיקריות של מיכון כבד, משאיות וחשמליות לצפון קוריאה.

עסקאות חליפין ופירעון חובות באמצעות עסקאות כאלה היו נפוצות בקרב המדינות בגוש המזרחי לשעבר. אך לאחר שהפכו לקפיטליסטים, אין הצ'כים משוכנעים שהם זקוקים באמת ובתמים לחומר מחזק. "אנחנו מנסים לשכנע אותם לשלוח לנו אבץ, למשל שנכרה במדינה שלהם, כדי שנמכור אותו בעצמנו", אמר טומס זידק, סגן שר האוצר, לעיתון הצ'כי MF Dnes .

רדק לזטקה, דובר משרד האוצר, אמר שפראג עדיין דנה בסוגיה אם תשלם צפון קוריאה במזומן או באמצעות קומודיטי. MF Dnes חישב ש-5% מהחוב הצפון קוריאני שווים ל-20 טון ג'ינסנג, אבל על בסיס המחיר הקמעונאי של הג'ינסנג, נראה שהכמות קרובה יותר ל-12 טון. שתי הכמויות עולות בהרבה על צריכת הג'ינסנג בצ'כיה, שאינה עולה על 1.4 טון בשנה. הג'ינסנג הצפון קוריאני, אגב, פופולרי במזרח אסיה.

אשתקד תפסו שירותי ביטחון בינלאומיים משלוחי נשק בלתי חוקיים גדולים בשווי מאות מיליוני דולרים. משלוחים כאלה משמשים כאמצעי עיקרי להשגת מטבע קשה עבור פיונגיאנג.

לאחר שארה"ב ובנות בריתה האשימו את צפון קוריאה בהטבעתה של אוניית מלחמה דרום קוריאנית במארס, הכריזה וושינגטון פעם נוספת כי תגביר את המאמצים למנוע מפיונגיאנג להשיג מימון בינלאומי, וכן להלבין כספים ולעסוק בסחר בסמים - פעילויות שהיקפן אינו ידוע.

לשכה מסתורית

בשבוע שעבר קבע בית משפט בארה"ב שהבנק הצפון קוריאני הממשלתי, פוריין טרייד בנק אוף קוריאה, חייב לצד שלישי טייוואני 6.77 מיליון דולר בגין הלוואה שלא נפרעה.

צבא צפון קוריאה מנהל את חברות הייצוא המייצאות מוצרי מזון מיוחדים, כגון צדפות וסרטנים, ג'ינסנג ופטריות, כדי להרוויח מטבע קשה. סוכנויות ביון טוענות שהסחר בג'ינסנג נשלט בידי "לשכה 39" המסתורית של פיונגיאנג, המנהלת את יתרות המטבע הזר של המדינה.