נתוני תמ"ג טובים מהצפוי באירופה; ING: הבעיות יצופו בהמשך

(עדכון) - כלכלת גרמניה צמחה ב-2.2% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון, וב-3.7% בהשוואה לרבעון השני של 2009 - הקצב המהיר מזה 20 שנה ■ כלכלן ב-ING מצנן את ההתלהבות ומזהיר מפני האטה בצמיחה בחודשים הקרובים

חרף החששות מפני האטה בצמיחה הכלכלית בגוש האירו ברבעון השני בשל משבר החוב באירופה, כלכלת גרמניה צמחה ב-2.2% ברבעון השני של השנה - מעבר לתחזיות המוקדמות שדיברו על צמיחה של 1.4%. גרמניה היא הכלכלה הגדולה באיחוד האירופי והיא זו שהובילה את חבילת הסיוע ליוון בהיקף של 110 מיליארד אירו.

לפי הנתונים שפרסמה היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בגרמניה, התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) צמח ב-2.2% ברבעון השני של 2010 לעומת הרבעון הראשון, אולם בהשוואה לרבעון השני של 2009 נרשמה צמיחה של 3.7%. "צמיחה רבעונית כזו לא נראתה מאז איחוד מזרח גרמניה ומערב גרמניה", מסרה הלמ"ס בגרמניה.

הסיבה העיקרית לצמיחה המפתיעה בגרמניה היא דווקא היחלשות האירו, שעודדה את הייצוא ממדינות אירופה. הייצוא הוא מנוע הצמיחה העיקרי של גרמניה. היחלשות האירו מרמה של 1.51 דולרים בדצמבר האחרון לכ-1.18 דולרים בתחילת יוני נבעה מחששות לגורלו של גוש האירו נוכח משבר החובות. למרות התאוששות האירו לרמה של כ-1.3 דולרים, החששות עדיין מלווים את השווקים שכן ממשלות אירופה השיקו תוכניות קיצוצים מאסיביות שעלולות לדכא את הצמיחה בחודשים הבאים.

קרסטן ברסקי, כלכלן בבנק ING בבריסל, כינה את כלכלת גרמניה "סופרמן" אך באותה נשימה הזהיר כי ההאטה תגיע בחודשים הקרובים: "סופרמן לובש בגדים בצבע שחור, צהוב ואדום - הצבעים הלאומיים של גרמניה - אך בשלב מסוים הוא יחזור להיות קלארק קנט. הכלכלה הגרמנית לא תמשיך לצמוח בקצב הזה".

לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים של בלומברג, כלכלת גרמניה צפויה לצמוח השנה ב-1.9% ובשנה הבאה תצמח ב-1.4%.

נתוני תמ"ג טובים מהצפוי פורסמו היום גם מעבר לגבולות גרמניה. צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה באיחוד האירופי, דיווחה על צמיחה של 0.6% ברבעון השני, בעוד שהציפיות בשוק עמדו על 0.4% בלבד. בכל האיחוד האירופי נרשמה צמיחה של 1% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון, בעוד שאנליסטים ציפו לצמיחה של 0.7%.

"הנתונים של היום הם סימן לכך שגוש האירו מתמודד עם משבר החובות טוב מהצפוי", אמר ברסקי. "במבט קדימה, כלכלות הפריפריה באיחוד האירופי ימשיכו לסבול מהידוק פיסקאלי ויחזרו למיתון, או ימשיכו להיות במיתון. גם בגרמניה ההתאוששות תואט בשל הקיטון בביקושים העולמיים והקיצוצים הפיסקאליים בהם נקטה ממשלת גרמניה, שייכנסו לתוקף בתחילת שנת 2011".