אובמה בביקור במפרץ מקסיקו: "החופים פתוחים לעסקים"

נשיא ארה"ב שכשך אתמול עם בתו מול חופי פלורידה: "נפט לא זורם למפרץ כבר חודש ■ "אני כאן כדי לומר לכם שהמשימה שלנו עדיין לא הסתיימה, ואנחנו לא הולכים לשום מקום עד שנסיים אותה"

הנשיא ברק אובמה שחה אתמול במימי מפרץ מקסיקו מול חופי פלורידה, והכריז שחופי המפרץ "פתוחים לעסקים" כדי להמחיש שהאזור שנפגע מדליפת באר נפט של BP לפני כמעט ארבעה חודשים בטוח כעת לתיירות.

בביקורו החמישי באזור מאז התפוצצות דוברת הקידוח של חברת הנפט הבריטית ב-20 באפריל בלב מפרץ מקסיקו, אובמה התחייב לשקם את כלכלת האזור והאקולוגיה שלו מן האסון הסביבתי החמור ביותר שהיה בעולם כתוצאה מדליפת נפט תת-ימי.

נפט כבר לא זורם

"נפט כבר לא זורם למפרץ, הוא כבר לא זורם חודש. אני כאן כדי לומר לכם שהמשימה שלנו עדיין לא הסתיימה, ואנחנו לא הולכים לשום מקום עד שנסיים אותה", אמר אובמה לכתבים אחרי שנפגש עם בעלי עסקים מקומיים. אובמה הוסיף ש"זו מחויבות שהממשל שלי הולך לקיים".

שום נפט לא זרם למימי המפרץ מאז 15 ביולי, כאשר BP הצליחה לבסוף להציב כיפת סגירה מעל באר מקונדו הדולפת, ששפכה למפרץ מקסיקו 4.9 מיליון חביות נפט לפי הערכה מאז 20 באפריל. החברה הבריטית הזריקה בשבוע שעבר בטון למכסה הבאר כדי לחתום אותה סופית.

אך דוברים רשמיים מסרו שהם לא יכריזו על ניצחון במאבק בדליפה החמורה עד שיושלם קידוח באר חלופית בעומק כ-4,200 מטר מתחת לקרקעית הים. הקידוח האלגסוני שנועד לשחרר את הלחץ מהבאר הפגועה נמצא כעת במרחק מטרים ספורים מסיומו. בטון נוסף יוזרק לבאר הפגועה דרכו.

הנשיא ומשפחתו נסעו בסוף השבוע לפנמה סיטי במסגרת מאמץ לעודד יותר תיירים להגיע אל חופי החול הלבן המפורסמים של פלורידה, שספגו רק פגיעה מזערית מן הדליפה, בעיקר בצורה של כדורי זפת ושלוליות נפט קטנות.

"אני רוצה גם לציין שכתוצאה ממאמצי הניקוי, כל החופים לאורך המפרץ נקיים ובטוחים ופתוחים לעסקים", אמר אובמה. "זו אחת הסיבות לכך שמישל (רעיית הנשיא), סאשה (בתו) ואני נמצאים כאן".

הבית הלבן פרסם לאחר מכן תצלומים שבהם נראה הנשיא טובל עד לראשו במימי המפרץ ומשחק עם סאשה, בתו בת התשע.

הממשל ספג אש

התמיכה הציבורית באובמה נפגעה ממשבר המפרץ, בייחוד בקהילות לאורך חופיו, בגלל תגובת הממשל לדליפה. הממשל ספג אש בגלל נכונותו להעביר חלק גדול מניהול המשבר לידיה של BP.

אדמירל משמר החופים האמריקני בדימוס תאד אלן, המפקח הבכיר על המשבר מטעם הממשל, אמר ש-BP תקבל את האור הירוק להשלים את קידוח הבאר החלופית, אך תחילה היא מבצעת סבב אחרון של בדיקות ותכנונים.

הבדיקות נועדו לוודא ש-BP ערוכה להתמודד עם הסיכון של לחצים גבוהים מדי בבאר הפגועה כתוצאה מהמאמץ האחרון לחתום אותה, אמר אלן במסיבת עיתונאים. האור הירוק צפוי להינתן מחרתיים (ג').

אך בעוד שחופי פלורידה נשארו נקיים בחלקם הגדול, מדינות אחרות כמו לואיזיאנה, מיסיסיפי ואלבמה נפגעו קשות, ובהן מתמקדים כעת מאמצי הניקוי של BP. הנפט נספג לתוך אדמה בוצית וביצות רגישות מבחינה סביבתית, זיהם קילומטרים רבים של חופים וסגר שדות דיג עשירים.

"כעת, כתוצאה ממבצע הניקוי המאסיבי שכבר יצא לדרך, דו"ח עדכני של המדענים הבכירים שלנו מצא שרוב הנפט כבר התנדף או התפזר, או ששורפים אותו, כולאים אותו ומוציאים אותו מראש הבאר", אמר אובמה, "אך אני אהיה שבע רצון רק כאשר הסביבה תשוקם במלואה, ולא חשוב כמה זמן זה ייקח".