"העובדים החדשים בקומברס יחפשו כל הזמן עבודה יותר טובה"

עו"ד נעמי לנדאו: "בכל העולם יש התארגנויות עובדים בהיי-טק; ב-IBM יש ועדי עובדים בכל המדינות שבהן היא פועלת, למעט ישראל" ■ "אם 500 עובדים ילכו הביתה, ייתכן שהפיתוחים החדשים בקומברס ייפגעו"

בכל פעם שמשבר כלכלי תוקף את תעשיית ההיי-טק או את אחת החברות הבולטות בה, עולה השאלה אם יגיע היום שבו העובדים יתאגדו וילחמו בגלי הפיטורים ההמוניים שמאפיינים את הענף. סקר מיוחד שערך "גלובס" באוגוסט אשתקד גילה כי 33% מהעובדים בענף תומכים בהקמת ועד עובדים, ואילו 66% מהנשאלים ציינו כי ועד עובדים יכול לסייע להם כשיגיעו לגיל 50. בכלל, ככל שהעובדים מבוגרים יותר, כך הם נוטים יותר לצדד במהלכים של התאגדות.

בשנה שעברה קמה אפילו "התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל", אך מהר מאוד התברר כי ראשי ההתאחדות מתנגדים להסכמים קיבוציים. הם רואים בהם צורת העסקה ארכאית, שמנציחה בינוניות ולא מאפשרת תגמול על פי ביצועים אישיים. ההתאחדות הזו מתרכזת בעיקר בייצוג עובדים באופן פרטני ובמתן הטבות לחברי הארגון, בדומה למודל של "חבר".

אבל אם שואלים את עו"ד נעמי לנדאו, לשעבר היועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, הסכמים קיבוציים בהחלט יכולים להיחתם בענף ההיי-טק. "הסכמים כאלה יכולים ליצור הסדרה של תנאי העבודה, לרבות הזכויות והחובות השונות בענף, אבל ישאירו את סוגיית התגמול כך שתישאר דיפרנציאלית על פי ביצועי העובד", היא מבהירה.

"ירידה ברווחיות - לא עילה לפיטורים"

לנדאו מציינת למשל שחובת השימוע לפני פיטורים, כפי שנקבעה בפסיקות בתי הדין לעבודה, נעלמה לחלוטין מהנוף הארגוני של חברות היי-טק רבות, וזו רק סוגיה אחת מני רבות שאותן ניתן וצריך להסדיר אם עובדי ההיי-טק יתאגדו.

"חברה לא יכולה, למשל, להסביר כי מהלך של פיטורים נובע מירידה ברווחיות. זו לא עילה לפיטורים. כשיש ועד עובדים הוא יכול לדרוש מההנהלה להציג מהן את האלטרנטיבות. ועד עובדים יכול לדרוש במקרה כזה קיצוץ שכר רוחבי של 10% כדי שלא יפוטרו עובדים. אני לא מקבלת את זה שעובדי היי-טק אומרים לי שכל עוד הם עובדים הם בסדר. זו מחשבה דפנסיבית שאסור לחיות איתה", היא טוענת.

לדברי לנדאו, הטענה לפיה ועדי עובדים והיי-טק לא הולכים ביחד קיימת רק בישראל. "בכל העולם יש התארגנויות עובדים בהיי-טק, אפילו בארה"ב. בחברת IBM, למשל, יש ועדי עובדים בכל המדינות שבהן היא פועלת, למעט ישראל".

לנדאו טוענת עוד כי פיטורים המוניים כפי שמתבצעים בקומברס, אינם יעילים אפילו להנהלה. "בקומברס שמענו על כמה פיתוחים חדשים שעובדים עליהם כעת. אם 500 עובדים ילכו הביתה, ייתכן שגם הפיתוחים האלה ייפגעו. הרי בסופו של דבר יצטרכו לגייס עובדים מחדש, ולהכשיר אותם זה גם בזבוז של זמן וכסף. העובדים החדשים שייקלטו יגיעו מראש עם גישה חשדנית, כי הם יודעים שזו חברה שיכולה לפטר אותם בכל רגע. ככה, במקום להשקיע את כל כולם בעבודה, הם תמיד יחפשו במקביל מקום טוב יותר לעבוד בו".