פרופ' מדינה על תמלוגי הגז: "לא רוצים את חוות-הדעת שלי? שיזרקו לפח"

תעלומת חוות-הדעת של פרופ' ברק מדינה: האוצר מתנער מחוות-הדעת של הדיקן, אך מדינה טוען: "ששינסקי פנה אליי ושאל את דעתי"

פרופ' איתן ששינסקי, יו"ר הוועדה לבחינת מדיניות המיסוי והתמלוגים על תגליות נפט וגז, ביקש באופן לא רשמי מדיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, להגיש לוועדה חוות דעת התומכת בהעלאת התמלוגים על תגליות הנפט והגז.

פורמלית, הוועדה אינה מבקשת חוות דעת עבור עצמה מאף משפטן משום שהיא נשענת של שירותי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, המשמש משקיף בוועדה. למרות זאת פנה ששינסקי באופן אישי לפני שבועות ספורים לפרופ' ברק מדינה, דיקן הפקולטה למשפטים בעברית, וביקש ממנו כי יגיש לוועדה חוות דעת.

מדינה לא ביקש תשלום עבור חוות הדעת אך אישר בשיחה עם "גלובס" כי הכין את חוות הדעת "עבור המדינה". יצוין כי ארגונים ומומחים שונים הגישו לוועדה חוות דעת מטעם עצמם או מטעם חברות שהמעסיקות אותם.

לדברי מדינה, "ששינסקי פנה אליי וביקש חוות דעת. אם הם (הוועדה א.ל.ו וע.ב.) לא רוצים את זה - שיזרקו לפח".

- יש לכך הסבר למה מתנערים מחוות הדעת שלך?

"יכול להיות שיש להם ויכוחים פנימיים. מה יש להסתיר את חוות הדעת? זה טיפשי".

מדינה אמר ל"גלובס" כי לא שוחח מעולם עם שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ וכי לא הייתה לו כל היכרות מוקדמת עם ששינסקי, עד שזה פנה אליו בעניין התמלוגים.

"במהלך השיחה הוא (ששינסקי א.ל.ו. וע.ב.) שאל אותי מה דעתי המקצועית בנושא ואני אמרתי לו שאני סבור שמדובר במס, ולכן ניתן להעלות את גובה התמלוגים. הוא חשב שהוועדה צריכה לדעת או לברר מראש אם יש טעם להציע הצעות שקשורות להעלאת גובה התמלוגים, אם הן חוקיות בכלל. לדעתי, הוא הניח שאם יקבל חוות דעת מהאקדמיה זה ייתפס כיותר רציני. אבל זו רק הערכה", אמר מדינה.

פרופ' ששינסקי ביקש שלא להגיב. ממשרד האוצר נמסר כי "פרופ' ברק מדינה הוא קולגה של פרופ' ששינסקי מהאוניברסיטה העברית. ששינסקי פנה אליו ושאל לעצתו המשפטית. חוות הדעת של מדינה נשלחה לכל חברי הוועדה והיא עומדת לפניהם. חוות הדעת המשפטית היחידה שעליה תסתמך הוועדה היא של היועצים המשפטיים לוועדה בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט".