הטרנד החדש בארה"ב: גיוון חברי דירקטוריון לפי מין וגזע

מחקרים אקדמיים מוכיחים כי גיוון יתר משפיע לטובה על ביצועי החברה והמניה, אך הדעות בעניין עדיין חלוקות

עונת כתבי ההצבעה (Proxy) בשוק ההון האמריקני מאחורינו. החברות הציבוריות בארה"ב דיווחו על שכר מנהליהן הבכירים, ובחרו מי יכהן שנה נוספת כדירקטור. הדירקטוריון - כפי שאנו מציינים לא פעם - הוא גוף בעל אחריות לא מעטה. תיאורטית, מדובר בגוף שאמור לפקח על ההנהלה וחלקו אמור לייצג את ציבור המשקיעים, אך מעשית לא תמיד הוא ממלא את תפקידו נאמנה (עיינו ערך קומברס טכנולוג'י).

זו אחת הסיבות בגינן החליט מכון המחקר האמריקני The Corporate Library לבדוק עד כמה גיוון של חברי הדירקטוריון תורם לביצועי החברה. הוא השווה בין מחקרים אקדמיים לבין האופן שבו מגדירות החברות הציבוריות את המושג "גיוון" (ובאנגלית - Diversity). ההשוואה, כפי שתבינו בהמשך, העלתה מספר נקודות מעניינות.

מה אומרות החברות

כדי לבדוק את יחס החברות למושג "גיוון" עיינו כותבי המחקר במסמכי הצבעה של 388 מתוך החברות במדד S&P 500 שהוגשו מתחילת מארס השנה. במועד זה נכנס לתוקפו חוק חדש של הרשות לני"ע האמריקנית, שקובע כי החברות חייבות להרחיב את הפירוט על נושאים שונים, וזאת במסגרת מאמציה להחמיר כללי ממשל תאגידי.

הרשות האמריקנית לא הגדירה בחוק מהו "גיוון", וכך יצרה מצב בעייתי שבו החברות יוצקות בעצמן תוכן להגדרה. כתוצאה מכך, נמצאו חברות שלא מבדילות בין מאפיינים אישיים של הדירקטור (כמו מין, גזע, גיל, לאום, מוצא אתני) לבין מאפיינים מקצועיים (כמו השכלה אקדמית, ניסיון תעסוקתי קודם).

"אנו מאמינים כי מעתה והלאה - ובעקבות החוק החדש - רוב המשקיעים יתעניינו יותר במאפיינים האישיים של הדירקטור, מכיוון שהצורך בגיוון המאפיינים המקצועיים הוא ברור ומובן", נכתב במחקר. "לכן, רוב תשומת הלב שהוקדשה לאחרונה לנושא מתמקדת בגיוון המאפיינים האישיים". לפי המחקר, רוב הדירקטורים בחברות הציבוריות הם גברים לבנים - מצב שיצר דרישה מצד המשקיעים בחברות לכלול בדירקטוריון גם נשים וגברים אפרו-אמריקנים.

וכאן אנו מגיעים לנקודה העיקרית. The Corporate Library מצא כי החברות הציבוריות מתחלקות לשלוש קבוצות בבואן להסביר מדוע גיוון הדירקטוריון חשוב. הראשונה - די מפתיע - אינה מספקת הסבר כלל; השנייה טוענת כי גיוון הדירקטוריון חשוב כיוון שהוא נותן לחברה גישה למגוון של תחומי ידע, ואילו השלישית טוענת כי הגיוון חשוב כיוון שהוא יוצר מגוון של דעות, וזה תורם לתהליך קבלת החלטות יעיל יותר.

למרות שהחברות מודות בחשיבות הגיוון (אם כי לא תמיד מוצאות לו הסבר), הן עדיין מתקשות להסביר כיצד הגיוון תורם לביצועי החברה. "לא ברור מה אישה או גבר ממוצא אפרו-אמריקני יכולים לדעת יותר מגבר לבן", נכתב במחקר. "והאם גבר לבן מברלין או מלבורן יוסיף יותר לידע של הדירקטוריון יותר או פחות מאישה לטינית שנולדה בברוקלין", וכך הלאה. לשאלות אלו ודומות להן לא נמצאו תשובות במסמכי החברה.

מה אומרת האקדמיה

The Corporate Library עקב אחר לא מעט מחקרים אקדמיים שנעשו על גיוון דירקטוריון, ומהם עלו מספר מסקנות. הראשונה - דירקטוריון מגוון יותר הופך את עבודת הפיקוח שלו על ההנהלה לאינטנסיבית יותר, ולכן דירקטוריון מגוון יותר הוא יעיל יותר. לדוגמה, אחד המחקרים מצא שדירקטוריות מקפידות יותר מדירקטורים להגיע לישיבות הדירקטוריון, וכך משפרות את שיעורי הנוכחות של עמיתיהן הגברים. דוגמה אחרת היא ששכר הדירקטוריון מבוסס יותר על אקוויטי (וכך על ביצועי החברה) כאשר הוא יותר מאוזן בין גברים ונשים.

מחקר אחר מצא שחברות שיש להן יותר נשים בתפקידי דח"צים (דירקטורים חיצוניים) משלמות יותר לפירמות רואי החשבון, וזה אולי רומז שנשים מקפידות יותר מגברים על ספרי החברה. "בחברות שדיווחיהן הכספיים מורכבים ולא מספיק ברורים לציבור המשקיעים, נשים שמכהנות בדירקטוריון נוטות לדחוף את מבקרי החברה לעשות עבודה יותר אינטנסיבית על ספריה".

אך השאלה היותר חשובה, כפי שציינו, היא כיצד - והאם בכלל - דירקטוריון מגוון יותר משפיע לטובה על ביצועי החברה, ולפיכך על ביצועי המניה. מחקר אקדמי שנעשה לפני שמונה שנים מצא כי דירקטוריון מגוון לפי מין ומוצא אתני השפיע באופן חיובי על פרמטר מוכר וידוע ששמו Tobin's Q, אשר בודק כיצד שווי של חברה עולה על עלות החלפת נכסיה. מחקר אחר - שנעשה דווקא בקרב חברות הולנדיות - מצא כי חברות, שבדירקטוריון שלהן כיהנה לפחות אישה אחת, הציגו ROE (החזר על ההון העצמי) גבוה יותר מחברות שלא כללו נשים בדירקטוריון שלהן.

מה רוצה ציבור המשקיעים

לבסוף, מדגישים כותבי המחקר כי משקיעים מוסדיים גדולים בארה"ב, כולל קרנות פנסיה מוניציפליות ולאומיות וכן איגודי עובדים, תומכים בגיוון דירקטוריון של חברה ציבורית - החל מגיוון לפי מין וכלה בגיוון לפי גזע. "אלו המטילים ספק בהשפעת הגיוון על ביצועי החברה טוענים כי מטרתו היא למנוע לזות שפתיים ויצירת שוויון חברתי בין מסדרונות החברה, ולכן - הוא בעל השפעה שולית על ביצועיה", נכתב במחקר.

עם זאת, "מנקודת מבט רחבה יותר, גיוון של דירקטוריון יכול לתרום רבות ליצירת ערך כלכלי עבור אותה אומה.

"לממשלות שחלק מהכנסותיהן הן המס שהן מטילות על רווחי חברות, ולגופים מוסדיים בינלאומיים יש אינטרס פיננסי מובהק במתן תמיכה בדירקטוריונים מגוונים יותר".