מימן יתמודד במכרז על מפעיל סלולר חדש - החמישי בישראל

יוסי מימן מבקש לעכב את פתיחת שוק השיחות הבינלאומיות למפעילים נוספים, כדי לבדוק ההשתתפות במכרז התדרים שיתפרסם באמצע ספטמבר ■ יתחרה באלוביץ', דנקנר ובן-דב

איש העסקים יוסי מימן, בעל השליטה בחברת 012 סמייל, מתכנן להקים רשת סלולר ולהיהפך למפעיל סלולר חמישי. ל"גלובס" נודע כי מימן מבקש לעכב את פתיחת שוק השיחות הבינלאומיות לכניסת מפעילים נוספים, וזאת על מנת לאפשר לו לבדוק לעומק את ההשתתפות במכרז התדרים הקרוב שיפרסם משרד התקשורת.

המכרז אמור להתפרסם באמצע ספטמבר, ומפנייתו של מימן ניתן להעריך שהוא מעדיף להקים רשת סלולר ולהתמודד במגרש של הגדולים, מאשר לקבל רישיון MVNO (מפעיל וירטואלי) ולהתמודד במגרש של שחקני נישה כמו המשביר לצרכן, איתוראן ואחרים. לכן מימן מבקש לעכב את פתיחת שוק השיחות הבינלאומיות לחברות הסלולר, למנוע את כניסתה של פרטנר לשוק, ובדרך גם את מיזוג החברות-אחיות, סלקום ו-013 נטוויז'ן .

על פי תנאי המשרד, אם מימן לא מגיש בקשה למפעיל MVNO עד 28 באוגוסט, יכולה פרטנר להגיש בקשה לקבלת רישיון למפעיל שיחות בינלאומיות, תחום שכרגע אסור לה לפעול בו. מימן חושש שכניסתה של פרטנר לתחום זה תזיק לסמייל ותפגע במאמצים שלו להיכנס לסלולר. אגב, זה גם היה המניע שלו כאשר דרש משר התקשורת שלא לאפשר לחברת HOT להיכנס לשוק ה-ISP (ספקית אינטרנט) ללא הפרדה מבנית מלאה.

שעת כושר לתחרות

מימן מביא עם כוונה זו רוח גבית למכרז, מה שמעורר את הציפייה ששתי רצועות התדרים שיוצעו בו יירכשו האחת על ידי מירס והשנייה של ידי 012 סמייל. בשל מהלכי משרד התקשורת ומשרד האוצר נוצרה שעת כושר להרחבת התחרות בשוק הסלולר באמצעות מפעילים שישקיעו בתשתיות.

ההטבות וההקלות שמוכנים שני המשרדים לתת לשחקנים החדשים מהווים הזדמנות חד פעמית, שכן הם יוצרים תנאים אידיאליים לכניסה של מפעיל חדש, החל בחובה לשתף אתרים; עבור בחיוב המפעילים הקיימים לאפשר נדידה פנים ארצית ללקוחות המפעיל החדש (כפי שנעשה בעת שלקוחות משתמשים בסלולרי שלהם בחו"ל), על מנת לסייע לו להתמודד עם הקושי בהקמת אתרים סלולריים חדשים; וכלה בהקלות בדמי הרישיון, באגרות התדרים ובתמלוגים.

בימים אלה מתכננים במשרד התקשורת לפרסם את השימוע בנושא הנדידה הפנים ארצית, ולמגינת ליבם של המתמודדים, השימוע לא יוצא בשל ויכוחים בדרג המקצועי. השימוע הוא חלק מהמכרז, שכן ללא הוודאות שתונהג בישראל נדידה פנים ארצית, מירס וסמייל יתקשו להגיש הצעות במכרז ולהתחייב על הקמת רשת. כמו כן, הנדידה הפנים הארצית היא קריטית עבור מפעילים חדשים, שכן בעזרתה הם יוכלו להתחיל לספק שירותים באופן מיידי, תוך שימוש בתשתיות של המפעילים הקיימים, ובצורה הדרגתית להקים אתרים חדשים.

בשולי הדברים נציין כי תרחיש שבו שתי חברות מקימות רשתות סלולר חדשות אינו נשמע ריאלי. בעבר נחשף ב"גלובס" כי פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט ובמירס, נפגש עם יוסי מימן ושוחח איתו על האפשרות ששתי החברות יקימו במשותף מיזם סלולר חדש. אפילו דובר על כך שהוט תמזג לתוכה את 012 סמייל. לא מן הנמנע שהצדדים יגיעו למסקנה שמוטב לשניהם לשלב כוחות ולהקים חברה אחת מאשר להתפצל ולפעול בנפרד.

22
 22