שטייניץ מגן על ששינסקי: "מסע לחץ והכפשות מתוזמן ומכוער"

(עדכון) - השר הביע חשש כי מומחים יסרבו להשתתף בוועדות מחשש שיותקפו בציבור ■ ששינסקי: "לא יודע אם אני חזק, אבל אני נחוש" ■ המשנה ליועמ"ש: לא ניתן לפסול את ששינסקי

שר האוצר, יובל שטייניץ, נפגש אחר הצהריים עם חברי הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקלית בנושא משאבי גז ונפט בישראל שבראשה עומד פרופ' איתן ששינסקי, וזאת בעקבות "קמפיין שמטרתו לעשות דה לגיטימציה לעצם הוועדה ובעיקר לעומד בראשה", כדברי בכיר בלשכת השר.

שר האוצר הטיח ביקורת קשה על אותם גורמים שעומדים מאחורי הקמפיין ולהביע תמיכה בעבודת הוועדה.

"הגעתי לכאן היום מכיוון שמתנהל מסע לחצים והכפשות מתוזמן ומכוער כנגד חברי הוועדה ובייחוד כנגד העומד בראשה", אמר שטייניץ. "ביקורת עניינית, כולל חוות דעת של מומחים, יועצים ועו''ד זה לגיטימי; אבל הכפשות והשמצות אישיות זה חציית קווים אדומים. מה שמדאיג אותי הוא שבמקרה הבא שבו ממשלת ישראל תבקש להקים ועדה ציבורית בעניין כזה או אחר, היא תתקשה למצוא 5 אנשי ציבור ואקדמיה מומחים בתחומם שיסכימו לעמוד בראשות ועדות עתידיות, מחשש שיותקפו באופן אישי".

ששינסקי אמר לשטייניץ בתגובה: "אני לא יודע אם אני חזק, אבל אני נחוש בדעתי וגם יתר חברי הוועדה נחושים לסיים העבודה החשובה שאנו עושים עד הסוף. אני רוצה להדגיש שאנו חופשיים מכל הנחייה שהיא".

באשר לזהותם של אותם גורמים העומדים מאחורי הקמפיין אמר בכיר בלשכת שטייניץ, כי היא אינה ידועה "שכן עשרות המודעות שפורסמו בעיתונות היו בעילום שם". הבכיר מתייחס למודעות שלפיהן שטייניץ וששינסקי מנסים לפגוע בהפקת גז ישראלי באמצעות העלאת התמלוגים, וזאת כדי לקדם את השימוש בגז מצרי.

אבי ליכט: לא ניתן לפסול את ששינסקי

אין בטענות בדבר ניגוד עניינים של פרופ' איתן ששינסקי כדי להביא לפסילתו כראש הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקאלית בנושא משאבי גז ונפט בישראל ("ועדת ששינסקי") - כך קובע אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלה-פיסקאלי), במכתב ששיגר ליועץ המשפטי של משרד האוצר, יואל בריס.

לדבריו, שתי טענות בדבר ניגוד עניינים נבדקו בכל הקשור לפרופ' ששינסקי: חברותו בדירקטוריון של פסגות קרנות נאמנות בע"מ, וחברותה של אשתו רות בוועדה של הקרן החדשה לישראל. נזכיר כי הקרן יצאה בקמפיין למען העלאת התמלוגים.

לגבי הטענה הראשונה, ליכט מסביר כי הדירקטוריון בו חבר ששינסקי אינו עוסק בהשקעה בנייר ערך כזה או אחר, כמו כן גם לא בתחום מסוים כמו אנרגיה. כמו כן, דירקטוריון זה אינו מנחה מנהלי השקעות להשקיע בקבוצה עסקית כזו או אחרת.

"בנסיבות אלה לא מתעורר חשש כי פרופ' ששינסקי יושפע מהחברות בעת הוא מגבש את המלצותיו כחבר ועדה. לכן, ההחלטה לאשר את כהונתו כיו''ר הוועדה היתה כדין", כותב ליכט, אשר מציין כי ששינסקי עצמו הבהיר כי בכל ישיבת דירקטוריון בו יעלה כל נושא קשור לפעילות הוועדה, הוא לא ייטול חלק ממנה. כמו כן, הוא מנוע מלמסור או להעביר כל פרט על דיוני הוועדה.

לגבי אשתו של ששינסקי, ליכט כותב כי עיקר עיסוקיה בקרן החדשה לישראל הוא בליווי תורמים של הקרן בביקורם בארץ, והיא איננה מעורבת ולא היתה מעורבת בקביעת מדיניות הקרן בנושא התמלוגים. "לכן אין בפעילות ההתנדבותית של גברת ששינסקי כדי להביא לחשש לניגוד עניינים", סיכם ליכט.

עתירה לבג"ץ

בתוך כך, "העמותה לקידום דרך אחרת" עתרה היום לבג"ץ נגד שר האוצר יובל שטייניץ ונגד משרד האוצר, בבקשה למתן צו על-תנאי המורה לבטל לאלתר את מינויו של פרופ' ששינסקי כיו"ר הוועדה - בשל טענות לניגוד עניינים כמפורט לעיל.

העמותה טוענת, באמצעות עו"ד רונאל פישר, כי לפרופ' ששינסקי יש אינטרסים פרטיים ואישיים הנוגדים את אינטרס הציבור לחשוף את האמת.

תגובת הקרן החדשה לישראל

"החלטת היועץ המשפטי לממשלה בנושא ששינסקי מוכיחה: קמפיין הגז נועד להסית נגד הקרן החדשה לישראל. הקרן החדשה לישראל מברכת על החלטת היועץ המשפטי לממשלה היום, החושפת את האופי האמיתי של הקמפיין המכוער נגד הקרן החדשה בנושא תמלוגי הגז וקובעת כי אין רבב במינויו של הפרופ' איתן ששינסקי כיו"ר הוועדה לבחינת מדיניות המיסוי של מחפשי גז ונפט בישראל. חוות הדעת של עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מוכיחה שוב כי הקמפיין המסית נגד הקרן החדשה לישראל, שהתנהל בעלות של מיליוני שקלים באמצעי התקשורת בחודש האחרון, לא נשען על טיעון הגיוני כלשהוא, אלא היה כל כולו ניסיון הכפשה והסתה מכוער שנוהל על ידי גורמים אינטרסנטיים".

"לנגד עיניהם של גורמים אלו לא עמדה טובת הציבור וכל מטרתם היתה יצירת נזק והסלמת השיח הציבורי בישראל ומחוצה לה. כעת ברור לציבור הרחב כי גורמים קיצוניים מנסים להלך עליו אימים לצורך צבירת הון פוליטי - הפעם בנושא תמלוגי הגז, ובפעמים קודמות בקמפיינים דומים נגד האקדמיה והארגונים האזרחיים והקרן החדשה לישראל".