סערה בבזק: האם החברה משתפת פעולה בהנחת כבל תת-ימי?

משרד התקשורת מותח ביקורת ורומז כי בזק ובזק בינלאומי ניסו להונות אותו ■ גורמים בקבוצה: בזק הגישה בקשה לבטל כבל תת-ימי ישן ולא פעיל לפני 3 שנים, ועד כה לא קיבלה אישור

משרד התקשורת מותח ביקורת חריפה על בזק והחברה הבת שלה בזק בינלאומי, ורומז לכך ששתי החברות ניסו להונות את המשרד. במכתב חריף ששלח משרד התקשורת למנכ"ל בזק אבי גבאי, ולמנכ"ל בזק בינלאומי, איציק בנבנישתי, מאשים משרד התקשורת את החברות בכך שניסו להביא לכך שבזק בינלאומי תניח כבל תת ימי על בסיס הכבל הימי הלא פעיל של בזק עמוס. בעקבות זאת ביטל משרד התקשורת את בקשתה של בזק לגרוט את הקו הישן, ודורש משתי החברות הסברים על פשר ההתנהלות.

ממכתב משרד התקשורת שהופץ לשורה של משרדי ממשלה, עולה כי המשרד קיבל מידע לפיו חברת בזק בינלאומי מתכוונת להשתמש בתשתית הקיימת של הכבל התת ימי עמוס, למרות שהיא ידעה שבזק הגישה בקשה לגרוט את הקו. מהמכתב עולה שהמשרד חושד ששתי החברות תיאמו ביניהן את המהלך ופעלו במסווה על מנת להכשיר כבל תת ימי חדש, מבלי לקבל את האישורים המתאימים לכך.

מכתב משרד התקשורת מעורר סערה בבזק ובבזק בינלאומי בשל הרמיזות העולות ממנו. בכירים בחברות טוענים שבקשתה של בזק להשבית את הקו הוגשה לפני 3 שנים ומשרד התקשורת הוא זה שמונע את גריטת הקו סתם מתוך רצון להתעלל בקבוצה. לדברי אותם גורמים, איל כל קשר בין העובדה שבזק הגישה בקשה להשבית את הקו לפני 3 שנים ושממילא כבר לא מועברת בו תנועה, לכך שבזק בינלאומי בודקת באופן עצמאי להניח כבל תת ימי חדש. העובדה שבזק בינלאומי בודקת את הנושא פורסמה בגלובס כבר לפני שנתיים, ובמקומות אחרים ואין בכך שום חדשה, אומרים גורמים המקורבים לנושא.

בתגובה לשאלה מדוע בזק בינלאומי לא יידעה את בזק על כך שהיה מקום להודיע למשרד התקשורת על כך שבזק בינלאומי בוחנת להשתמש בצורה כזו או אחרת בכבל הלא פעיל, אמרו בקבוצה שקיימת הפרדה מבנית מלאה בין החברות וזו הראיה לכך שכל אחת פועלת על פי אינטרסים שלה ולא העבירו ביניהם מידע. עוד טענו כי ממילא לבזק בינלאומי יש היתר ברישיון שלה להניח כבל תת ימי והיא לא נזקקת לאישור משרד התקשורת, ולכן אין במכתב שום סיפור ששווה להתייחס אליו שכן בזק בינלאומי לא החליטה בכלל האם והיכן להניח כבל תת ימי חדש.

ככל הנראה הרקע לפרשה הוא המהלך שיוזמת חברת BMG (שבה שותף דדי בורוביץ') להניח כבל תת ימי נוסף לקו היחידי הפעיל היום מד נאוטילוס. האחרונה הגישה תלונה לרשות ההגבלים ולמשרד התקשורת על ניסיונות של גורמים שונים בשוק לחבל במיזם שלה.